Bengt och Ingalill fann sin drömbil
Unik Crown Victoria -56

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Hur många svensksålda amerikanare har haft samma ägare i över 50 år?
Bengt och Ingalill Högbergs Crown Victoria -56 har bara rullat drygt 6.000 mil sedan ny
och är dessutom en av de 4-hjuliga aktriserna i filmen Nattens Ljus som spelades in 1957.

Det röda innanför grillen är blymönja som första ägaren Stig Hjärn målade på som rostskydd.
Den svenska flaggan på framskärmen var en hälsning från Bergengrens Bilaffär och målades på alla fordon de sålde.
Bengt Högberg i Hol utanför Alingsås har alltid haft en speciell relation till den vackra Ford-modellen Crown Victoria. Den var en något mer påkostad version i Fairlane-serien och tillverkades åren 1955-56 i cirka 60.000 exemplar.
Främst kännetecknas den av den stora krombågen som löper med B-stolpen och över taket. En mycket liten upplaga av dessa ”Kromvickar” levererades med plexiglas i den främre delen av taket. 1955 gjordes 1.999 stycken ”glastakare” och året därpå endast 603.

– Min morbror ägde en 56:a när jag var liten och jag glömmer aldrig första provturen. Det var 1958 och jag var nio år. Speciell känsla att få sitta i framsätet och titta upp genom det genomskinliga taket, minns Bengt som genom åren alltid sneglat efter den udda Ford-modellen.
Nattens Ljus är en romantisk komedi av Lars-Eric Kjellgren och Ingmar Bergman som spelades in jan-feb 1957. Stig Hjärn fick 500 kronor som ersättning när han lånade ut sin ”Kromvicke” till AB Svensk Filmindustri. Lars Ekborg i full färd med att stjäla den Crown Victoria som Bengt Högberg idag äger. Bilden är hämtad från Sten Berglinds bok
”Filmbilar” och kommer ursprungligen från SF:s bildarkiv.



Att Bengt Högbergs Crown Victoria Transparant Top är äkta
vara bevisas genom id-brickan i dörren som utan tvekan
har suttit på plats sedan bilen var ny. 64B betyder glastak,
LE är färgsättningen Peacock Blue/Colonial White.
 

En mängd extra finesser och reglage monterades redan när bilen var ny och fortfarande stod hos återförsäljaren Bergengrens Bilaffär i Stockholm.

Crown Victoria Registret
Det skulle dröja till 1996 innan Bengt hittade en bil som han gillade.
– Jo, det var en röd och vit 56:a. Dock utan glastak men den hade en svensk historia bakom sig och hade vårdats väl, berättar Bengt som åkt en hel del med den klassiska 50-talaren.
Medlemskap i Crown Victoria Registret var en självklarhet och genom klubben har han fått många vänner.
– Vi har bland annat en årsträff där det snackas mycket ”Kromvicke” och visst sneglade man en hel del på bilarna med glastak, skrattar Bengt. Det var ju en sådan man helst skulle vilja ha.

Avställd på 70-talet
För tio år sedan fick han höra talas om att det skulle finnas en 56:a i Stockholmstrakten som stått avställd sedan 1970-talet.
– Enligt ryktena skulle den ha haft en ägare sedan ny och vara av glastaksmodell. Jag hade dock ingen aning om vilket skick den var i men utgick från att den stod bakom en ladugård och var i behov av en renovering.
Efter lite efterforskning fick Bengt tag på ägaren.
– Han hette Stig Hjärn och hade mycket riktigt ägt bilen sedan ny. Jag ringde upp, men att sälja var inte intressant. Jag fick inte ens komma och titta på den.
 

Fords glastaksmodell blev ingen storsäljare precis.
Första året, 1954, sålde man 13.144. Andra året var upplagan nere
på 1.999 exemplar och 1956 tillverkades endast 603 stycken.
Plexiglaset fanns både i blått och grönt.
Solskyddet är unikt och satt enbart på ”Vickarna med transparant top”.
När man fäller ned skyddet kan man veckla ut det ytterligare en gång.
Detta för att skydda sig mot solen som letar sig igenom glastaket.
 

Lågmilare
Åren gick och Bengt ringde då och då till herr Hjärn och man snackade bilar – mest Crown Victoria förstås.
– Så en dag blev jag hembjuden till Stig. Hustrun och jag tog vår rödvita 56:a och begav oss mot huvudstaden. Äntligen skulle jag få se enägarbilen som jag under fem års tid endast fått beskriven genom våra telefonsamtal.
Bengt glömmer aldrig när Stig öppnade garageportarna och försiktigt drog bort filtarna som täckte klenoden som stått avställd i över 30 år.
– Den var i otroligt fint skick. Mätaren visade drygt 6.000 mil och Stig berättade att den bara rullat sommartid och endast när det varit fint väder.

Bengt fick köpa
De båda Fordfantasterna fortsatte att hålla kontakten och Stig lovade att om han någon gång skulle sälja bilen så var Bengt den som stod först på tur.
– Vi ringde varandra då och då och när Stig skulle fylla 80 blev vi bjudna på hans födelsedagskalas.
Våren 2011 kom så telefonsamtalet som Bengt hade väntat på i tio år.
– Stig berättade att han gärna ville ta ut bilen på vägen igen men han hade så mycket att göra så det fanns ingen tid för den gamla Forden. ”Du får köpa den”, sa han.
Trots att priset var mycket högt, tvekade aldrig Bengt.
– Historien kring bilen värderar jag högre än någonting annat. Det var ju dessutom en ”glastakare” – modellen jag suktat efter under flera decennier, förklarar han.

 

Glänste i bilhallen
Bilsport Classic ringer upp Stig Hjärn för att få den kompletta storyn om den unika Forden.
– Det var vintern 1956-57. Jag och min bror tog en tur till Bergengrens Bilaffär där vi tänkte byta in en Ford 12M -53 som jag hade kört 30.000 mil med sedan ny. De var dock inte intresserade men frågade om jag inte skulle köpa en ny Crown Victoria istället. Det var den sista de hade och priset kunde alltid diskuteras …
Stig lovade att tänka på saken men tre dagar senare ringde försäljaren upp och undrade om det blev någon affär.
– Den blåvita amerikanaren var svår att motstå där den glänste i bilhallen och med hjälp av min bror betalade jag närmare 23.000 kronor inklusive alla skatter. Mycket pengar på den tiden, minns Stig.

Ingalill och Bengt Högberg i Alingsås föredrar Crown Victoria -56 och åker gärna på olika sommararrangemang. med sina två ”Kromvickar”.

Instruktionen i handskfacket upplyser om: ”cleaning transparant plastic roof”. En unik dekal som endast satt på bilarna med glastak. 1956 kunde man beställa sin Crown Victoria med en 272 kubiktum stor V8 eller med någon av Thunderbird-motorerna på 292 respektive 312 cui.
Bengts bil är försedd med en 292:a på 200 hästar.
Filmbil
Efter några dagar ringde Bergengrens och undrade om Stig ville låna ut Forden till en filminspelning.
– Man skulle spela in Nattens Ljus och behövde en frän amerikanare. Jag skulle få 500 kronor för besväret.
Så blev det, och vid premiären sommaren 1957 dök Stigs Crown Victoria upp på vita duken med skådespelaren Lars Ekborg vid ratten.
Nattens Ljus utspelar sig i Stockholm där ynglingen Peter stjäl en ny Crown Victoria och det hela ställer givetvis till problem …
I filmen har bilen en sökarlampa monterad på taket.
– Den var dock bara fastsatt med tejp och jag fick tillbaka bilen i samma skick som jag lämnade den, minns Stig.
Georg Rydeberg, Gaby Stenberg, Gösta Prüzelius, Torsten Lilliecrona och Gunnar Björnstrand är några av skådespelarna i Nattens Ljus som skrevs av Lars-Eric Kjellgren med viss hjälp av Ingmar Bergman.

Tack vare det orörda originalskicket finns många detaljer bevarade.
Inte minst under motorhuven där olika stämplar fortfarande finns
kvar efter 55 år. Bland annat finns bilens färgkod LE skriven
med oljekrita på torpedväggen.

Belysningen i bagageutrymmet monterades hos Bergengrens Bilaffär
strax innan bilen levererades till Stig Hjärn. Man placerade en liknande lampa under huven och både reglerades med knappar på instrumentpanelen.

Paret Högberg äger ytterligare en Crown Victoria -56. Även detta en välbevarad svensksåld vagn – dock utan glastak (modell 64A).
Den är tillverkad i 9.209 exemplar jämfört med modell 64B (transparant top) som det bara gjordes 603 stycken av.

Körde till Italien
Under 1960-talet körde Stig Hjärn körde bara några hundra mil årligen med Forden.
– Jag drev en verkstad och hade firmabil så 56:an fick mest stå i garaget. Den blev även mycket varm inuti. Rullgardinen hjälpte inte mycket när solen strålade mot det genomskinliga taket.
Längsta turen blev en semesterresa till Italien. Då fick den 292 kubiktum stora V8-motorn verkligen bekänna färg.
– Låg på autobahn och fick en Mercedes bakom mig. Jag ökade och han hängde på. Var upp i 200 knyck och det fanns mer att ge men när jag tittade i backspegeln var Mercan borta, minns Stig.

Trångt i garaget
Enda problemet med bilen uppkom våren 1957.
– När man kom upp i hastighet hoppade trean ur med en smäll. Bilfirman hittade inte felet så jag blev hänvisad till Fords huvudkontor i Frihamnen. Efter några dagar ringde direktör Fogelberg upp mig och berättade att bilen var fixad. Det var främre delen av kardanstången som var felkonstruerad från fabriken.
I dag lever den blåvita ”glastakaren” ett stilla liv hos Bengt och Ingalill i Alingsås.
– Körde 150 mil i somras och den går som en ny bil, förklarar Bengt som endast behövt göra en mindre översyn.
Han berättar att Stig varmkört då och då samt alltid haft Forden körbar under de 37 år som den varit avställd.
Bengt har fortfarande kvar den rödvita 56:an.
– Ingalill gillar den bilen så den får vara kvar, resonerar han.
Vad smäller högre än en ”Kromvicke” i garaget? Jo givetvis två stycken …  
Våren 2011 får Bengt Högberg köpa Crown Victorian av förste ägaren Stig Hjärn som inte använt den på 37 år.
De har bestämt att träffas igen i sommar och då ska Stig köra en sväng med sin gamla bil.