Föll för en Super 88

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

För Ann Louise Hansson i Borlänge var det en bilmodell som gällde – Oldsmobile -57.
Bristen på saluobjekt i Sverige gjorde att hon började leta utanför landets gränser.
Under en semesterresa i Kalifornien 2008 dök det upp två 57:or till salu.
Valet föll på en 2-dörrars Super 88.

Paret Ann Louise Hansson och Tony Gunnteg från Borlänge hittade en hyfsad Oldsmobile Super 88 -57 i norra Kalifornien.
Knappt två år tog förvandlingen från solbränt objekt till skinande pärla.


S
ommaren 2008 var Ann Louise med sambon Tony och dottern Rebecka på semester i Kalifornien. Förutom att kolla på kända sevärdheter var målet med resan att även köpa hem en bil.

– Har alltid gillat Oldsmobile -57 men inte hittat något bra objekt i Sverige, säger Ann Louise som före avfärd hade surfat runt en del på de amerikanska annons-sajterna.
Högst upp på önskelistan stod den mycket vackra modellen Fiesta – en herrgårdsvagn i 4-dörrars hardtoputförande.

– Fick tips från en svensk vi känner i San Francisco om två 57:or som var till salu. Den ena var just en Fiesta och den andra en Super 88 2-dörrars coupé. Det var bara att ta hyrbilen och ge sig iväg, minns Ann Louise.

Risig Fiesta
Bil nummer ett var coupén som stod i samhället Waterford strax öster om Modesto i norra Kalifornien.

– Den var i ett förhållandevis gott skick men något dyr, säger sambon Tony som tyckte att de även skulle ta en titt på stationsvagnen som fanns en timmes resa längre bort.
När de kom fram upptäckte de att bilen inte ens var värd att pruta på.
Ann Louise suckar när hon tänker tillbaka på den en gång i tiden så fina Fiestan som nu stod längst in på en bilskrot.

– Den såg ut som kriget och hade säkert stått där sedan 1970-talet. Någon hade kapat upp ena bakflygeln och det var hur mycket jobb som helst. Det hade dessutom säkert tagit ett par dagar innan vi fått ut stations-vagnen från sin långtidsparkering.

Ann Loise har alltid varit svag för 1957 års Oldsmobile. Helst hade hon velat ha en Fiesta stationsvagn. Den som var till salu i USA var dock för
dålig så det fick bli en Super 88 istället – vilket inte är fy skam det heller.
Ovanlig originalfärg
Det blev till att åka tillbaka till Waterford och den dyra Super 88:an.

– Nja, vi kom till sist överens om priset och kunde lasta Oldsen för vidare transport till den stora hamnen i Oakland, säger Tony.
Innan skeppningen passade paret på att inhandla en uppsättning nya American Racing-hjul till nyförvävet.
Vid köpet var Oldsen lackad i en grön kulör men från fabrik var den försedd med den mycket ovanliga nyansen Desert Glow (färgkod 65).

– Det är ju alltid kul att återställa till original men vi såg en Desert Glow 57:a på en bilträff och bestämde oss direkt att det fick bli någonting annat, förklarar paret som inte gillade den ljusrosa färgen.


Olds Rocket-motorn är på 371 kubiktum. Från början satt här ett J2-insug.
Såld ny i Kalifornien
Nu var det inte enbart en omlackering som gällde. Oldsen skulle bli en bekväm åkbil och då krävdes genomgång av allt.
– Allting revs isär. Upptäckte då att ena bakskärmen var bytt mot något helt annat. Bra gjort men måtten stämde inte alls, säger Tony som valde att göra om.
Han förklarar att resten av karossen var helt fri från rost.

– Bilen hade rullat i norra Kalifornien sedan den var ny och klimatet där är perfekt för gamla bilar.
Chassit behövde dock ses över vilket gjordes efter att karossen lyfts av ramen.

– Passade på att byta allt från hjulupphängning till el-kabel-stam, säger Tony.
Instrumentpanelen har samma design som bilens framparti. Oval hastighetsmätare och mycket krom var Oldsmobiles signum 1957. Vid inköpet var inredningen lagad med gamla t-shirts. Ann Louise har en syster som har en symaskin och som dessutom är sykunnig.
Eget färgval
Interiören har Ann Louise tillverkat själv med hjälp syrran och hennes symaskin som är anpassad till just inredningar.
Den röda exteriörfärgen hittade hon bland Chryslers färgkartor medan det svarta är en pärlemor från Mercedes.
Kompisen Niklas Avén hjälpte Tony med förarbetet och topplacken lades av Tommy Alatalo.

– Båda har gjort ett kanonjobb likaså företaget Dalakrom som utfört all förnickling på bilen, säger Tony som själv slipat alla delar innan de åkte i krombadet.
Han tillägger att samtliga rutor på bilen har bytts mot nya.

– De har Borlänge Bil & Byggnads Glas tillverkat. Övriga har jag handlat på Ebay. Samtliga är svagt gröntonade jämfört med de ursprungliga som var helt ofärgade.

J2-insug
Efter knappt två års renovering har nu Ann Louise en trevlig sommarbil att glida runt i.
– Den går ganska billigt med sin enkla 4-portsförgasare, poängterar hon och tillägger att den stora 50-talaren drar strax under en liter milen.
Tony berättar att det faktiskt följde med ett så kallat J2-arrangemang vid köpet av bilen.

– Det är tre stycken 2-portsförgasare som sitter monterade på ett 6-portsinsug. Har förmodligen suttit på bilen när den var ny men någon tidigare ägare var tydligen inte nöjd med bränsleåtgången, spekulerar han.
Det speciella insuget är undanlagt till kommande projekt. Kanske blir det en Fiesta ändå …  

Bilen var grön när Ann Louise och Tony hittade den i Waterford, Kalifornien. Original hade den varit rosa.

Klart för lack! Karossen är åter monterad på ramen och de båda pearl-färgerna ska precis appliceras.
Ann Louise och Tony beundrar den vackra Oldsen med sin originella 3-delade bakruta – en detalj som gör 57:an lite extra speciell.