Exportvagn med charm

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Sofia föll för DeSoto
Någon som undrar varför Sofia Svenssons DeSoto -53 ser ut av vara en storlek mindre jämfört med övriga DeSoto-vagnar från samma år? Jo, hennes bil är en Diplomat, det vill säga exportmodellen som egentligen var en maskerad Plymouth. En lagom stor 50-talare med mycket charm, tycker den glada Stockholmstjejen.

På 1950-talet kunde man lätt bli förvirrad när de olika bilfirmorna annonserade ut årets nya modeller från den stora Chrysler-koncernen. Här i Sverige var märkena under en period uppdelade på fyra olika generalagenter. Inte nog med det, återförsäljarna bytte dess-utom fabrikat mellan varandra.
För att göra det ännu krångligare satte man ihop olika Chrysler-modeller på två svenska -fabriker som var helt oberoende av varandra. Flera av dessa ”svenska” bilar är av helt annan karaktär jämfört med släktingarna som byggdes borta i USA.


Svenska bilfabriker


De båda svenska bilfabrikerna som satte samman Chryslers bilar var Philipsons i Augustendal (numera Nacka Strand) samt ANA:s anläggning i Nyköping.
Under samma period byggde Ford bilar i sina lokaler i Frihamnen medan General Motors hade sin fabrik i Hammarbyhamnen.
Generalagent för märket DeSoto var AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA). Detta från och med 1937 då bolaget bildades och man började tillverka och sälja Plymouth, DeSoto, samt Fargo-lastbilar.
Philipsons hade vid den här -tiden agenturen för Chrysler och Dodge. Efter kriget fick ANA ta över Chrysler-försäljningen och 1958 fick man även Dodge till Nyköping.

Konditormästare Wilton

Av någon anledning tillhörde DeSoto under en period de båda återförsäljarna Förenade Bil i Malmö och AB Motorindustri i Stockholm. Detta var åren 1949-1957, därefter gick kontraktet tillbaka till ANA.
Det var under den här perioden som Sofia Svenssons DeSoto Diplomat köptes av konditormästaren Simon Werner Wilton i Västervik.
– Jag vet inte så mycket om förste ägaren men han tog bilen i bruk den 20 augusti 1953. Den fick då registreringsnummer H14417, berättar Sofia som köpte den mycket välbevarade bilen för två år sedan.

 

Förklädd Plymouth

Sofias svarta 50-talare ser inte ut som de DeSoto-vagnar som såldes borta i USA 1953.
– Nej, eftersom det här är en svensksåld Diplomat är den baserad på den mindre Plymouthen, precis som export-modellen Dodge Kingsway, säger Sofia.
Hon förklarar att både DeSoton och Dodgen är identiska med Plymouthen och att det egentligen bara är frontpartiet som påminner om märkesnamnet.
– Grillen på min bil är mycket mindre än på de ordinära DeSoto--versionerna eftersom de som såldes i Amerika hade större kaross.

Standardmotorn i ”svenska” Plymouth, Dodge och DeSoto var den
pålitliga sidventilsexan som presterade 97 hästkrafter.
Fjärde ägaren

Konditormästare Wilton använde sin DeSoto Diplomat i 20 år. Han var mycket rädd om bilen och som tur var hamnade den vackra 50-talaren i rätt händer när han kände sig för gammal för att köra mer. Det var 1974 som Wilton ställde bilen hos en handlare i huvudstaden.
– Jo, den kom till en bilentusiast i Dalarna som senare sålde vidare till Per Bodeström i Insjön och det var honom jag köpte bilen av. Han hade då ägt den i 39 år, säger Sofia som faktiskt bara är fjärde ägaren om man bortser från bilaffären i Stockholm.
Varför väljer då en 29-årig tjej att skaffa en kolsvart amerikanare från tidigt 50-tal med fyra rejäla dörrar i stället för en trendig, europeisk cabriolet från 2000-talet?
– Jo, jag gillar ju det här med 50-talet. Musiken, kläderna och framför allt bilarna, skrattar Sofia som till vardags jobbar som kock i Täby.

Sofias DeSoto är i ett fantastiskt orört skick. Karossen har till 90 procent originalfärgen kvar och interiören är i nära nog nyskick.
Notera de udda reflexerna i bilens akter! Bilskatten var dyr även 1973.

Sofia Svensson gillar 50-talsprylar. Att hon är uppväxt
i en biltokig familj har satt sina spår.
Viva Las Vegas

Senaste arrangemanget hon besökte var Viva Las Vegas.
– Det var nu i våras. Jag blev lite besviken eftersom jag trodde att det skulle vara mer gamla bilar där. Faktiskt bättre att ta DeSoton till -någon rockabillyträff här i närheten och träffa likasinnade.
Ett av de trevligaste minnena med 50-talaren är fjolårets cruisingkväll under Classic Car Week i Rättvik.
– Vi var sex tjejer i DeSoton. Sofia, Anna och Sara i framsoffan. Jag, Katta och Kristina där bak. Gud, så kul vi hade!
Det blev en strapatsrik tur den kvällen eftersom det krävs en viss teknik att köra i snigel-fart med en nära 60 år gammal bil med sidsexa och trepetad låda med osynkad etta.
– Vi fick lite problem med bromsarna, men tänk vad mycket hjälpsamma karlar det finns när ett gäng -tjejer får problem, säger Sofia med ett skratt och tar plats bakom ratten i sin charmiga DeSoto Diplomat.  
 
En ny DeSoto Diplomat Custom kostade 20.450 kronor, Dodge Kingsway 19.275 och Plymouth Cranbrook 18.500 kronor.
Dodgen gick även att få med en 140-hästars V8. Notera likheten mellan de tre exportmodellerna!

Så här såg den amerikanska versionen ut 1953. Längre och bredare och med en helt annan kromutsmyckning.