Niklas räddade Chevan från att rosta bort
Från fragment till fränt

Niklas Johanssons ovanliga Chevrolet Coupé -33 hade nog varit nedgrävd vid det här laget.
Om inte den flitige rod-byggaren från Wilhelmina hittat det svensksålda vraket bakom en lada för 14 år sedan vill säga.

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Niklas Johanssons svensksålda Chevrolet Super Deluxe 3 Window Coupé är en mycket ovanlig bil.
Enligt rykten ska det bara finnas tre kända exemplar i Europa.
Än finns det fynd att göra bakom ladorna i vårt avlånga land. Att hitta en svensksåld Chevrolet Coupé från 1933 hör dock till ovanligheterna och kräver en stor portion tur.

Niklas Johansson från Wilhelmina har begåvats med det berömda sjätte sinnet när det gäller att leta upp övergivna bilar. I fallet med hans roddade Cheva var det olika tips och en hel del spaning som till slut gav resultat.

– Jag hade hört talas om att det skulle stå någonting bakom en ladugård utanför Umeå och efter en hel del sökande lyckades jag spåra upp objektet som bestod av en hög med rostiga plåtbitar, minns den duktiga bilbyggaren som till vardags arbetar som fordonslärare.


Udda vagn

Vraket var en Chevrolet Super Deluxe Coupé som hade sålts ny i Umeå 1933. En mycket ovanlig vagn som säkert väckte en hel del uppmärksamhet när den visades upp av förste ägaren.

– Modellen är lite lyxigare än standardversionen och är bland annat försedd med värmepaket och dubbla vindrutetorkare redan från fabrik, säger Niklas som dock inte vet vem som ursprungligen ägde bilen på 1930-talet.

Han berättar att inte heller de som bodde på jordbruksfastigheten visste hur bilen hamnat bakom ladugården men med tanke på skicket hade den säkert stått där under flera decennier.



I maskinrummet ligger en pålitlig Cheva 350
som väntar på en 671-kompressor.
Spindlara är klassiska Ford -39 medan ok och skivor är Mustang.

Sönderkapad

För att inte originalfantasterna ska gå i taket kan vi berätta att den ovanliga 3-fönsterscoupén var i ett fruktansvärt dåligt skick.

– Jag såg inte först att det var en coupé. Någon hade kapat karossen på mitten och alla lösa plåtbitar låg huller om buller. Trästommen som normalt håller ihop alltsammans hade sedan länge ruttnat bort.
Det var i stort sett en ram och en mängd rostiga plåtar som Niklas transporterade hem till Wilhelmina för ganska exakt 14 år sedan.

– Bygga original var bara att glömma. Det fick bli hot rod istället men det var massor med jobb innan det började likna en bil igen, säger Niklas som har flera rodbyggen bakom sig.
Soffan är egentligen ett baksäte från en nyare BMW. Verkar komfortabelt vilket är nödvändigt om man ska köra längre sträckor.

Mycket plåtjobb
Det som var mest tidsödande under byggets gång var givetvis arbetet med karossen. Istället för att tillverka en ny trästomme valde Niklas en konstruktion med bockade plåtprofiler.
– Rullade även en plåt som fick ersätta hålet efter pegamoiden i taket. Passade också på att choppa taket när jag ändå var igång, säger han.
Kylarmaskeringen är faktiskt den som låg slängd bakom ladan och har parats ihop med en choppad kylare till Ford -32.
– Ursprungligen har det suttit svärmorslucka på bilen men jag har monterat gångjärnen i ovankant för att kunna utnyttja bagageutrymmet fullt ut.
Tanklocket är gjort av Martin Lundqvist på företaget AutoCut AB.


Moderniserad

Ramen är den som låg bakom ladan men har modifierats med delat V-stag fram och K-link bak.

– Fram sitter det en fyra tum droppad I-beamaxel och jag har även stukat om ramen lite för att få ned framvagnen ytterligare.
Spindlarna är från Ford -39 och skivor samt bromsok från Mustang. Styrsnäckan däremot har Niklas lånat från Volvo 140.

Även i aktern sitter en Volvo-produkt då bakaxeln härstammar från 700-serien.
Mellan rambenen sitter en Cheva 350 från 1975 som har förberetts för en 671-kompressor.
Bakljus från Pontiac -50 är poppis bland landets rodbyggare.
Utbuktningen i bagageutrymmet döljer bensintanken som är i plast.
Bakaxeln som kommer från Volvo 740 sitter med
K-link och justerbara coilovers.


BMW-säte
Invändigt sitter Niklas bekvämt i en soffa som ursprungligen fungerat som baksäte i en BMW.
– Funkade bra på höjden trots att jag tillverkat nytt underrede till sätet, säger Niklas.
Rattstången är en tiltbar från Cheva G20-van och instrumenten är köpta hos Speedway Motors i USA.
Niklas brukar göra allt arbete på sina bilar själv, till och med lackeringen. Chevan är inget undantag och den mattsvarta finishen har han lagt hemma i garaget.
– Det är bara pinstripningen som jag fått hjälp med, erkänner han och tillägger att det är Andreas Karlsson i Lycksele som hållit i penseln.

Det enda som Niklas inte gjort själv är pinstripningen i bilens akter. Det konstverket är utfört av Andreas Karlsson i Lycksele.

Flitig byggare
Bygget blev SFRO-godkänt förra våren och sedan dess har det blivit en hel del mil.
– Kör mest med min A-Ford Tudor (se Bilsport Classic 8-2010). Där får hela familjen plats, säger Niklas som byggt en Roadster (Bilsport Classic 11-2009) samt gjort en A-Ford pickup till den här säsongen.
Det verkar varken fattas energi eller utrymme i garaget hos den flitige fordonsläraren som på fritiden även driver företaget Rock On Speed Shop. Vad blir nästa projekt måntro?