Dodge Coronet Lancer 1956
Ingen dussinbil

När Per Fors i Falköping köpte sin Dodge Coronet Lancer för nära 30 år sedan var han ganska ensam om modellen i Sverige. Idag är hans turkosa 56:a fortfarande en ovanlig syn på våra vägar trots den intensiva import som bedrivits de senaste decennierna.

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Året var 1982 och Ingemars USA-bilar i Smålandsstenar var en av landets största företag inom handel med amerikanare. Han hade startat sin verksamhet tidigt på 1970-talet och för att hinna med att förse alla V8-törstiga ungdomar med bilar skickade han över lillebror Leif till landet i väst för att köpa bilar.
Det var under en sådan inköpsresa som Leif Gustavsson hittade en mycket fin Dodge Coronet Lancer -56 att skicka hem till Sverige.

– Bilen stod hos en bekant i staden Gum Spring utanför Richmond, Virginia. Den var 3-färgad i kulörerna rosa, svart och vitt, minns Leif som sedan 1979 driver Classic Bildelar i Smålandsstenar.


Familjemedlem


Den då 16 år gamla Dodgen var i orört originalskick och hamnade efter importen hos en kille i Nässjö. Där stannade den dock inte länge utan såldes 1984 till Per Fors i Falköping. Summan som begärdes var 42.000 kronor.

– Jag har aldrig ägt en bil i så många år, skrattar Per som betraktar den ovanliga Coroneten som en familjemedlem.
Självklart var 56:an en udda vagn i Sverige i början av 1980-talet. Importörerna satsade på lättsålda 50-talare av märkena Ford och Chevrolet. De Coroneter som rullade i landet var ofta svensksålda exemplar i 4-dörrarsutförande. Ännu vanligare var exportmodellen Kingsway som var baserad på Plymouth och som 1956 såldes av Philipsons.
 

 

Genom garageporten

Idag är Pers Dodge turkos, vit och svart, detta efter en incident för cirka tio år sedan.

– Bilen stod parkerad på garage-uppfarten som är ganska brant. Av någon anledning råkade min dotter komma åt parkeringsbromsen och Dodgen började rulla mot den stängda garageporten, berättar Per.
Med flickan i förarsätet rullade den tunga amerikanaren rakt igenom trädörrarna så flisorna yrde. Bilen fortsatte genom garaget och stannade slutligen mot den inre väggen.

– Som tur var klarade sig tösen oskadd ur det hela, men bilen behövde en renovering. Fick en ny garageport av försäkringsbolaget vilket var en ljusglimt mitt i sorgen över skadorna på bilen.

Per Fors från Falköping har ägt sin Dodge Coronet -56 i nästan 30 år.

Interiören är helt orörd. Spaken till höger om ratten är
ljusomkopplaren mellan parkerings- och halvljus.

Under huven sitter en ”Poly Engine” på 270 kubiktum och 189 hästar.

Ursprungligen var Dodgen rosa, vit och svart. Efter en incident där fronten blev intryckt valde Per en annan originalkulör till det nedre partiet.


Bytte färg


Som tur var hade Per köpt på sig lite extra reservdelar genom åren och dessa kom väl till pass när Dodgen skulle få sig en översyn.

– Hittade faktiskt en grillhalva på en veteranbilsmarknad för många år sedan. Säljaren visste inte vad det var så jag fick den för någon hundralapp.
Nu valde Per att byta ut den ena originalkulören mot en turkos nyans.

– Gillade aldrig den rosa färgen och plötsligt var det läge att byta ut den. Den gröna fanns också 1956 och var mer i min smak.
Därefter har Coroneten fått rulla massor av mil, ofta med påkopplad SMV-husvagn, lackad i samma färg som bilen.

– Jo, dragkroken åkte på tidigt. Är från en Mercedes som byggts om en del, säger Per.

Basmodellen Coronet

Dodge erbjöd sina köpare tre modeller 1956, förutom exportvagnen Kingsway som är ganska okänd i Amerika.
Lyxigast var Custom Royal-serien där cabrioleten hade det högsta priset på 2.878 dollar.

Den enklare Royal-versionen fanns inte i öppet utförande, men däremot som påkostad herrgårdsvagn med plats för åtta passagerare där prislappen låg på hela 2.939 dollar.

Basmodellen Coronet fanns både som stationsvagn och cabriolet samt i flera 2- och 4-dörrarsversioner. Totalt tillverkade Dodge 241.000 bilar det här året varav mer än hälften var någon typ av Coronet.
Pers exemplar är utrustat med den minsta V8:an på 270 kubiktum samt en 2-stegad PowerFlite-automat som sköts med hjälp av tryckknappar. Standard var sexa och 3-växlad manuell låda med overdrive, vilket var vanligt på de svensksålda versionerna.
Nyköpt Dodge
Några planer på att sälja bilen som tillbringat nära 70 procent av sitt liv i Sverige har inte den MoPar-frälste Falköpingsbon.

– Nej, den får nog vara kvar, säger Per och tillägger att Coroneten numera har fått sällskap av en svensksåld Dodge Dart GT Coupé från 1964.
Gillar man Dodge så gör man!  


”... rullade den tunga amerikanaren rakt igenom trädörrarna så flisorna yrde”

Ovanligt med den lilla hup cap-kapseln på lackerad fälg. Snyggt eftersom nästan alla 56:or såldes med den heltäckande varianten.

Lancer var benämningen på Dodge-bilarna i hardtop-utförande.

Bilen importerade 1982 av bröderna Leif och Ingemar Gustavsson i Smålandsstenar.
Den hittades utanför Richmond, Virginia och var då i fint originalskick.

Det här var vad Dodge erbjöd Sverige-marknaden 1956. Notera att exportmodellen Kingsway egentligen var en Plymouth med annan grill.