Bjørn Larsens otroliga Bel Air -55
Norges Flotteste Bil 2012

I samband med Bilsport Classic Grensetreff i Halden korades årets vinnare i tävlingen Norges Flotteste Bil. När alla röster räknats samman stod Bjørn Larsens otroliga Bel Air -55 som segrare. Nu väntar den stora skandinaviska finalen på Oslo Motor Show 26–28 oktober med utmanare från Danmark och Sverige.

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Ett kvarts sekel. Så länge har Bjørn Larsen ägt sin Chevrolet Bel Air -55. Första turen med bilen gjordes i snöstorm. Det var den 1 december 1987 och Bjørn hade precis hittat sin drömbil i Fredrikstad. Givetvis skulle nyinköpet transporteras för egen maskin hem till garaget i Trøgstad.
– Jo, det gick bra. Man ville ju få hem bilen direkt, innan någon annan lade ett högre bud. En 2-dörrars hardtop var inte så vanligt i Norge vid den här tiden och en ”classic Chevy” var hårdvaluta redan då, minns Bjørn.

Flyttgods
Chevan hade anlänt Norge bara ett halvår tidigare.
– Det var en norsk-amerikan som tagit in den som flyttgods. Tanken var att bilen skulle användas under de perioder han vistades i sitt gamla hemland, säger Bjørn.
Det visade sig snart att en Bel Air från -55 inte gick att använda året runt, och den blev snart till salu.
– Chevan var helt original förutom lite modernare hjul, 400-motor samt en 350-automat och jag körde med den som den var under en tioårsperiod.
Därefter tyckte Bjørn att det var dags för en översyn och bilen revs ned i sina beståndsdelar.
Som för så många andra drog Bjørns bilrenovering ut på tiden.
– Vi köpte hus och så föddes Fredrik och André med två års mellanrum. Kunde aldrig tänka mig att de här två grabbarna skulle hjälpa till och få Chevan körbar många år senare, säger Bjørn med ett skratt.

Karossen lyftes av och på chassit otaliga gånger. Ramen helsvetsades innan den grundades, slipades och fick samma nyans som exteriören.

Lackeringen tog mer än ett år. Karossen grundades och mellanslipades i tre omgångar. Mellan varje steg väntade man tre månader för att materialet skulle sjunka in. Allra sist lades en svart blank lack för att eventuella ojämnheter skulle synas.

Mycket rost
Han minns alla timmar i garaget med rostlagning, provmontering och experimenterande med chassi och drivlina.
– Har bytt ut hela golvet. Stora delar av bakflyglarna har också fått ny plåt samt bitar av framskärmarna, förklarar Bjørn som även svetsat nya dörrspeglar.

Fälgarna bestämde
Med uppsvetsad kaross var det dags att bestämma vilket stuk Bjørn skulle ha på 55:an.
– Det första jag gjorde var att beställa hjul från Alan Budnik i Los Angeles. Han hade precis startat eget efter många år hos Boyd Coddington där han var chef för fälgtillverkningen.
Bjørn visste precis vilken design han ville ha och Budnik fick göra en speciell uppsättning efter norrmannens direktiv.
– Sedan var det bara att bygga bilen efter hjulen, förklarar Björn som valde att flytta in fästena till bladfjädrarna i ramen för att allt skulle få plats.

Maskineriet består av en ny 427 small block från World Products som Björn köpt genom Summit Racing.
-Moderniseringen krävde att torpedväggen ändrades lite.

Ny maskin
Hjulhusen har han lämnat orörda liksom resten av karossen.

– Jag ville inte ändra på 55:ans lyckade formgivning. Bilen ska se original ut vid en första anblick. Däremot är allting innanför och undertill moderniserat.
Under huven ligger en helt ny crate-motor på 427 cui som är sammankopplad med en special-gjord 4L60E-automat.

– Motorn är byggd av Bill Mitchell i USA, men jag har beställt den genom Summit Racing, säger Bjørn.
Fram- och bakvagn har uppgraderats för att fungera med den moderna drivlinan.

– Har monterat justerbara Koni-dämpare runt om och den 12-bultade GM-bakaxeln sitter med så kallade pro ladder bars, säger Björn och tillägger att kraften fördelas ut till bakhjulen genom en Eaton–diff med Richmond-utväxling 3,55:1.

Alla remskivor och fästen har Bjørn beställt från
March Performance i Naples, Florida.
De är frästa i aluminium och givetvis polerade till högsta glans.

Börjar ta form
Framvagnen består av två tum droppade spindlar från Ecklers i USA. Även skivbromsarna kommer från samma företag.

– Styrservon är från en Opel Senator som jag kopplat samman med originalet. Pressade egna slangar med nipplar från respektive bilmärke.
Efter otaliga nätter med provmontering, ändringar och nya idéer började projektet ta form och det var dags att se över interiören samt att ge bilen en utmanande lackering.

– Jo, karossen lyftes av och på massvis med gånger. Det var ganska skönt när man såg att bilen började bli färdig.
Mellan varven med chassi och kaross passade Bjørn på att beställa nytt krom från S&S Custom i Sverige samt att rikta och polera alla lister och blankdelar, ett uppdrag som Bjørn valde att utföra själv.

Chassit är rejält uppgraderat med bland annat inflyttade bladfjädrar bak och justerbara Koni-dämpare runt om.
Den 12-bultade bakaxeln sitter i pro ladder bars. Både fram- och bakvagn håller högsta utställningsklass.

Obruten orange
Elsystemet har köpts färdigt från American Autowire i USA medan instrumenten är Dakota Digital.

– Hastighetsmätaren visar både analogt och digitalt och har åtta övriga funktioner förutom att visa hastigheten.
Inredningen i skinn är sydd i Sverige.

– Det är Romlands Sadelmakeri som lagt ned ett jättejobb, säger Bjørn och riktar även ett stort tack till Bil og Lakk i Ørje som sprutat bilen i orange och vitt.
Bjørn förklarar att det är en obruten orange basfärg från Sikkens som lyser upp Chevan.

– Det vita är faktiskt GM:s originalvita från 1955, säger han och tillägger att förarbetet tog mer än ett år eftersom man väntade tre månader mellan varje lager fillergrund och mellanslipningar.

Instrumenteringen kommer från Dakota Digital i Sioux Falls, South Dakota. Hastighetsmätaren visar på digitalt och analogt.
Billet-ratten är det enda som avviker rejält från den gamla designen.

Romlands Sadelmakeri i Partille, Sverige, har sytt upp den speciella inredningen som påminner en del om originalet.

CompuShift-instrumentet är kopplat till automaten och avläser bland annat oljetemp och acceleration.
Med ett knapptryck kan Bjørn även justera hur tätt lådan ska växla.

Oslo Motor Show
Projektet har pågått från och till under 15 år.
– På slutklämmen har jag faktiskt fått en hel del hjälp av mina båda söner. De har ju växt upp med Chevan, dock inte fått åka i den förrän nu.
Genom segern i Halden blev Bjørn Larsens Bel Air kvalificerad till den stora finalen på Oslo Motor Show 26–28 oktober. Där kommer den fräcka 55:an att få tävla mot Danmark och Sverige då Skandinaviens Flotteste Bil ska väljas fram.
Lycka till, Bjørn!  

 

Flotta fakta
Chevrolet Bel Air   2-dörrars hardtop -55
Ägare/byggare: Bjørn Larsen.
Kaross: Original.
Lack: Sikkens Dark Orange/ Cream White.
Motor: World Products 427 Hardcore small block.
Max effekt: 520 hk.
Max vridmoment: 673 Nm/4.500 rpm.
Transmission: 4L60 E med CompuShift.
Hjulupphängning: GM 12-bult, Eaton-diff, Richmond utväxling, Mark Williams stickaxlar och C-clips eliminator kit, pro ladder bars upphängning från Cassis Engineering.Inflyttade bladfjädrar.
Styrning: Servo från Opel Senator.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak: Nya Wilwood är inköpta och ska monteras.
Fälgar: Alan Budnik. Fram 8x17, bak 10x17.
Däck: Avon. Fram 235/45x17, bak 285/40x17.
Inredning: Romlands Sadelmakeri.
Byggkostnad: Okänd.
Motivering: Trevlig hobby.
Byggtid: 15 år med en paus på 5 år.
Tack till: Alla som har bidragit och speciellt kompisen Per Inge Nybakken, Jan Erik Fosser vid Ørje Bil og Lakk samt Kjetil Minge på Minges Universal Service.

Innanför skiljeväggen i bagageutrymmet gömmer sig batteri,
cd-växlare, två förstärkare samt en bashögtalare.

Sönerna André och Fredrik, numera 15 och 17 år, är uppväxta med Bel Air-projektet.
Grabbarna hjälpte till mot slutet för att bilen skulle bli klar någon gång. Givetvis har bröderna egna byggen som vi lovar att återkomma till.