Peter köpte tillbaka pappas Thunderbird

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT), ERIK STIGSSON (FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

I fäders spår
Får man som nyfödd åka Thunderbird -56 hem från BB kan detta sätta sina spår. För Peter Kvarnberg i Gävle blev det ett knepigt uppdrag att leta upp familjebilen som pappan köpte ny.

Per-Arne Kvarnberg var en driftig företagare i neonskyltsbranschen. Femtiotalet var en intensiv period och säljresorna gick från stad till stad året om.
Vad vore väl en bättre reklampelare än en sprillans ny Ford Thunder­bird som kunde dra släp­kärror med visningsmaterial och leverans­klara skyltar?

– Den stod i skyltfönstret med en prislapp på 26.000 kronor. Pappa bytte in en nästan ny Mercedes 190 samt en Folkvagn -53 mot den nya amerikanaren. Han behövde bara lägga 3.000 ­kronor kontant eftersom det i affären även ingick en neonskylt till ett värde av 5.000 kronor, säger ­Peter Kvarnberg som idag äger den vackra Thunderbirden.

I dag är T-birden lackad i Peacock Blue i stället för ursprungsfärgen Fiesta Red. Den sportiga amerikanaren är emellertid snygg i båda kulörerna ...





Från BB i Birden

Skylttillverkaren Kvarnberg kunde hämta ut sin sprillans nya T-bird den 19 juni 1957. Den var röd i färgen och hade en svart sufflett. Det löstagbara taket i glasfiber hade dock inte det runda operafönstret som annars var standard 1956.

– Jag tror att bilen var en tidigt tillverkad 56:a och blev levererad med 55:ans tak. Det var väl inte så noga med exportbilarna på den tiden, säger Peter och tillägger att det var Bilcentralen i Bollnäs som fick äran att sälja till Kvarnberg.
Per-Arne var vid sidan om ­arbetet även mycket bilintresserad. Samtidigt med T-birden ägde han även en Ford Crown Victoria -56, givetvis med plexiglastak.

– När det var dags för mig att anlända fick mamma åka ”Kromvicky” till sjukhuset. Några dagar senare skjutsade pappa hem oss i Thunderbirden. Hur vi nu fick plats i den, skrattar Peter.


Såld utomlands

De många och långa affärsresorna krävde regelbunden service eller byte mot en ny vagn med vissa års mellanrum.

– Pappa sålde bilen 1960 till förmån för en sprillans ny Chevrolet Impala Coupé. T-birden ­ägdes under flera år av en kille här i Gävle och jag minns när bilen rullade på stan under 1970-talet.
Givetvis ville Peter köpa just den bilen, men när han hade uppnått körkortsålder var den redan försvunnen.
Åren gick men Thunderbirden gnagde i huvudet på Kvarnberg Junior.

– Jag gick med i den svenska Thunderbirdklubben för att få veta var pappas bil tagit vägen. En del sa att den sålts till Tyskland, några påstod att den rullade i Norge, berättar Peter som gav upp och köpte en vit 56:a i stället.

Interiören är renoverad och har bytt färg från svart till turkos. En 3-växlad manuell låda med överväxel är typisk svensk standard.



I faderns spår
Peter driver sedan 1981 PK Neon i Gävle. Givetvis har han gått i pappas fotspår, är en sann bil­entusiast och har genom honom haft en hel del roliga fordon.

– Min lillebror Stefan är värre. Han är duktigare på att skruva och har hållit på med hot rods så länge jag kan minnas.
För några år sedan sålde ­Peter den vita ”Birden” till förmån för flera andra entusiastvagnar. En dag fick han tips om pappas gamla 56:a.

– Den hade mycket riktigt sålts till Norge, men hade nu återvänt och rullade i Luleå. Den var till salu, men lite för dyr så jag valde att avvakta.
Peter kunde dock inte hålla sig så värst länge utan flög upp till Luleå efter en vecka.
I dag sitter en 312-kubikare under huven. Ursprungligen var där
en 292-maskin men var den tagit vägen vet inte Peter.
Per-Arne Kvarnberg med sin Thunderbird som han köpte ny hos
Bengt Tuppz på Bilcentralen i Bollnäs.
Släpvagnen var ofta fylld med neonskyltar.
Bilen användes inte enbart i tjänsten. Per-Arne och hustrun
Eva gjorde flera längre semesterturer med den vackra sportbilen.

Thunderbirden ersattes 1960 av en ny Chevrolet Impala. Under 1960-talet var
Kvarnberg stor på så kallade taxiskyltar i plast som monterades på biltaken.
Letar ”Kromvicke”
Bilen var en riktig pärla men hade fått originalkulören ­Fiesta Red utbytt mot Peacock Blue med matchande interiör.

– Chassinumret stämde och vid närmare granskning hittade jag den röda originalfärgen på ett undanskymt ställe. Det blev affär!
Peter tog genast en sväng hem till pappa Kvarnberg för att visa upp nyinköpet.

– Tänk om en annan ­kunde vara i samma fina skick, ­kommenterade den numera 85-årige Per-Arne som till vardags kör en Cadillac Eldorado från 1992.
Nästa projekt för Peter Kvarnberg blir att leta reda på pappas Crown Victoria.

– Jo, jag har chassinumret så det är väl bara att börja forska, säger han och viftar glatt med ”glastakarens” gamla registreringsbevis.
Lycka till, Peter!