Skandinavias Flotteste Bil 2012
Synergy

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Finalen i tävlingen Skandinavias Flotteste Bil som avgjordes på Oslo Motor Show blev en stentuff uppgörelse där segern gick till Jens Nybo och hans Ford Roadster -37 – ett fantastiskt bygge som blev klart dagarna före Custom Motor Show i påskas.

Kommer ni ihåg reportaget om Jens Nybo och hans företag Nybo Rod Shop i Karlslunde strax utanför Köpenhamn? Det var i Bilsport Classic nummer 10 i fjol som ni kunde stifta bekantskap med den danske bilbyggaren som varit verksam i närmare 30 år.
Senaste bygget från vår vän i Danmark är en Ford Roadster -37 som han ägt sedan 2008. Det var dock inför påskmässan på Elmia som det blev fart i verkstaden och på bara två månader gjordes bilen om fullständigt. Resultatet blev ett superbygge som förutom priser på Custom Motor Show i Jönköping samt i Tyskland nu senast tog hem titeln ”Skandinavias Flotteste Bil” på Oslo Motor Show i Norge.

De maffiga Boyd-hjulen mäter 20 tum bak och 18 tum fram. Karossen från OZE har lackats solid svart och översköljts med många varv med klarlack.

Nybo Rod Shop
Ursprungsbilen är ett projekt som Jens Nybo importerat från USA.

– Den var körbar men chassit var under all kritik. Karossen, som är en glasfibergjutning från OZE var däremot okej, minns Jens.
Det här var för fem år sedan och Roadstern användes som -reklampelare för OZE som Nybo Rod Shop var återförsäljare åt.

– Jag sålde flera karosser men behöll den ursprungliga bilen själv.
Ett stort antal bilar har sedan dess passerat genom portarna till den danska hot rod-fabriken. Jens hade dock inte tid för Roadstern och den förpassades allt längre in i byggnaden.

Sugen på Elmia
Det var efter reportaget i Bilsport Classic som Jens blev sugen på att göra i ordning en bil till Custom Motor Show på Elmia.

– Intresset för hot rods är ju betydligt större i Sverige och jag fick en hel del nya kontakter efter artikeln om min rod shop. Varför inte visa upp ett nytt bygge på påskmässan?
Sagt och gjort. Roadstern dammades av och i mitten av februari i år var bilen nedriven i molekyler.

– Det första vi gav oss i kast med var chassit. Allting gjordes om med bättre prylar och med betydligt högre finish.

Noga avvägt
Jens valde att använda en ny framvagnsupphängning från TCI.

– Den heter IFS och är deras individuella version som ger mycket bra väghållning. Jag har även kompletterat med luftfjädring runt om som också fungerar som nivåreglering.
Det hela sköts genom en display i konsolen mellan stolarna och med hjälp av datorteknik håller bilen samma höjd hela tiden, men går även att höja och sänka med bland annat en fjärrkontroll.
I aktern sitter en Ford 9-tumsaxel och allting är perfekt injusterat med hjälp av en 4-hjulsinställningsapparat.

– När jag bygger chassin använder jag även laser för att få exakta mått på ram och upphängningar, berättar Jens.

Jens har valt en nytillverkad individuell framvagn från TCI. Chassit är försett med luftfjädring med inbyggd automatisk nivåreglering. Undersidan av karossgolvet är klädd med kolfiberliknande folie. Den är lagd i ett enda stycke utan några skarvar. Folien återfinns på kardanstången.
Cleant chassi
Trots att ramen är förstärkt på flera ställen finns inte en enda synlig svetsskarv.

– Tanken var att pulverlackera ramen och då kan man inte spackla igen alla fula svetssömmar. Det var bara att slipa, lägga i svets, slipa, fylla i och slipa igen.
Problemet var bara att -resultatet inte såg bra ut efter pulver-lackeringen.

– Ramen blev alldeles för matt. Slipade ned och lackade på vanligt vis med svart färg och klarlack i stället. Mycket jobb i onödan eftersom jag kunde ha använt spackel från första början …

Glasfiberkaross
Även glasfiberkarossen har fått en rejäl uppgradering.

– Jo, trots att OZE:s gjutningar är av mycket hög kvalitet, kan man lägga många timmar på att få till fina springor i dörrar och luckor. Här är det extra viktigt att ha ett stabilt chassi eftersom glasfiber är mer flexibelt än plåt.
Jens påpekar att man måste vara rädd om det yttersta lagret på karossen som är gjort i gelcoat.

– Slipar man igenom det så försvinner det hårda skal som skyddar plasten innanför. Man får lätt sjunkningar och det kan ta flera år innan allt härdat -ordentligt.
 
När Bilsport Classic besökte Nybo Rod Shop i fjol var Roadstern röd och parkerad längst in i verkstaden (se nummer 10/2011).
Det enda som är kvar på bilen i dag är karossen och hjulen,
resten är omändrat. Jens hot rod-fabrik finns i Karlslunde som är beläget
20 minuter söder om Köpenhamn. www.nybo-rodshop.dk
Under huven ligger en Cheva Nascar-motor på 5,7 liter. NRS står för
Nybo Rod Shop. En 4-stegs TH700-låda fördelar kraften bakåt.
Inredningen är nygjord med hjälp av IM Sadelmager i Kastrup. De har även tillverkat suffletten. Stolarna har Jens tagit från en Pontiac Fiero.
Synergy?
Även drivpaketet byttes ut inför Elmia.

– Tidigare satt en vanlig Cheva TPI-motor i bilen. Har uppgraderat med en specialbyggd Nascar-maskin på 355 cui som kopplats till en 700-automat, säger Jens som lyckats med samma höga finish på motorpaketet som på resten av bilen.
Roadstern har döpts till det speciella namnet ”Synergy”.

– Jo, det var när projektet nästan var klart. Jag kom ut i verkstaden och såg att alla pusselbitar hade hamnat på rätt plats. Synergy, tänkte jag – och så fick den heta.

Vann i Oslo
Hur gick det då på premiärvisningen på Elmia?

– Kom tvåa efter Foose-bygget Magnatude, vilket var helt okej, säger Jens med ett skratt.
Därefter har bilen blivit ”Best in Show” på Street Mag Show i Tyskland samt fått utmärkelser på Vallåkraträffen.
Den största erövringen blev emellertid på Oslo Motor Show nu i oktober. Där kammade bygget hem titeln ”Skandinavias Flotteste Bil” i konkurrens med de bästa fordonen från Sverige, Norge och Danmark.

Bilsport Classic säger givetvis grattis!