Ford Thunderbird 1966

Text och bild Erik Stigsson Alla bilder copyright Erik Stigsson

Thunderbird in the wind

När Anette Nilsson och Magnus Schenström skulle skaffa sig en ny 
entusiastbil var det bara en cab som gällde.

Även om både Anette och Magnus gillar i stort sett alla typer av entusiastbilar tycker dom att man bara måste ha en cab för att kunna avnjuta den alltför korta svenska sommaren. Att känna hur vinden blåser i håret när man kör i en öppen bil är något av det bästa som dom vet.

Magnus o Anette njuter av sin cab.

Tidigare har dom bland annat ägt en Chevrolet Camaro cab från -91. Den fungerade bra men efter något år blev man ändå sugen på att skaffa något nytt. När så en bekant kom och gav ett vettigt bud på Camaron 
fick den byta ägare. Det här var under sommaren 2005 och givetvis ville Anette och Magnus ha en ny cab så fort som möjligt. 
Det visade sig dock inte vara så lätt att hitta en bra bil. Man var iväg och tittade på 4-5 bilar utan något gott resultat.
– Flera var för dåliga medan en mycket fin Buick cab från -65 var för dyr, menar Magnus. Det var därför bara att leta vidare.
Annons i Wheels
När man så letade i annonserna i Wheels som just hade dimpigt ner i brevlådan såg man något som genast fick både Anette och Magnus fulla uppmärksamhet. Det handlade om en Thunderbird cab från -66 som fanns till salu i Arboga. Eftersom det inte är så långt mellan Sandviken och Arboga satte man sig i vardagsbilen för att åka och beskåda Åskfågeln. 
Bilen visade sig vara riktigt fin men eftersom den inte gick riktigt rent i motorn var man ändå lite tveksamma. När säljaren var beredd att pruta en slant på grund av motorn slog mana ändå till. Hemresan till Sandviken gick lite ryckigt men efter att Magnus tillbringat en tid i garaget och arbetat med bilens elsystem och fördelare gick original 390 cui motorn på 315 hk åter mycket bra. Automatlådan gick bra redan vid köpet. Under slutet av sommaren 2005 hann man med att köra nästan 300 mil och kunde då konstatera att bilen gick bra och skrammelfritt.
Vad Magnus vet finns det ingen annan bil i Sverige som har dessa speciella Stardust fälgar på 17 tum.
Ny lackering
Däremot var varken Anette eller Magnus nöjda med den mörkgröna lackering som bilen hade.
– Det var visserligen inga större fel på lackeringen men den var alldeles för dyster och mörk för att bilens fina former skulle komma fram, säger Anette.
Efter att ha tittat en hel del på färgkartor kom man fram till att en grön Vespa Piaggo kulör troligen skulle passa på bilen.
– Först provlackerade jag en rak plåt som jag höll upp mot bilen. 
När detta såg bra ut provlackerade firman locken för roadster kitet, berättar Magnus.
Tack vare att locken för roadster kitet har hörn och kanter gav det en bra uppfattning om hur lackeringen skulle tas sig på resten av karossen. Eftersom man var nöjda slipade Magnus ner den gamla lackeringen och sedan tog lackeraren vid och sprutade hela bilen i denna gröna Vespa kulör.
Eftersom bilen har en fin ljusgrön originalinredning fick man utfå från den när man valde ut färgen till den nya yttre lackeringen.
De långa bakljusen har vandrande blinkers vilket senare även skulle komma på Mercury Cougar.
Stardust fälgar
Lackeringen blev bra men Anette och Magnus ville ha ännu mera personlig stil på Thunderbirden. Ett lätt sätt att få personlig stil på en bil är att montera en uppsättning customfälgar. I det här fallet var det dock 
inte så lätt som det först verkade. 
Man föll nämligen för en uppsättning Stardust fälgar på 8x17 tum där det visade sig att dom inte gick att montera mot skivbromsarna fram. Dessa Stardust fälgar är mycket ovanliga och det var bara dom som gällde. 
För att lösa problemet fick Magnus ta bort original skivbromsar och ersätta dessa mot original trumbromsar. Vad gör man inte för att få vara riktigt fin! Det här är annars tvärs emot vad man brukar göra.
Den här bilen har fullservo och elektriskt manövrerade rutor vilket är ett trevligt option. Elektrisk cab är naturligtvis standard på en modell som denna. 
Under sommaren 2006 har bilen fått rulla en hel del och det har blivit närmare 900 mil till på mätaren. Magnus har byggt en dragkrok till bilen vilket gör att man även har haft med sig husvagnen bakom bilen vid många tillfällen. Anette som gillar broderi har broderat Thunderbirden på en kudde med så kallat fotobroderi där en bild på bilen skannats in i en dator som sedan omsatt färgerna på tolv stycken A3 papper. Dessa används sedan som mallar när man broderar. 
Efter hand växer bilden fram med ett enormt djup. Broderiet måste ses i verkligheten för att verkligen uppskattas. Även om den här bilen är snygg att titta på i bild är det även här i verkligheten som den 
verkligen kommer till sin rätt. Inget går som sagt upp mot att få känna håret blåsa i vinden när man åker nercabbat.
Efter en lättare översyn har original 390 cui motorn på 315 hk fungerat  perfekt även om bränsleekonomin kunde ha varit lite bättre. Lådan är en  automat.
Roadster kit var ett så kallat dealer option till Thunderbird -66. Det vill säga att det inte gick att beställa från fabriken men däremot hos återförsäljaren av bilen.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil