Bensindoftande tidsdokument

Av Olle Wilson, bilder ur författarens arkiv

Bensinstationer är lika lättflyktiga som drivmedlet de serverar. En sorts 
arkitektur som förbrukas: de fyller sin funktion ett tag och försvinner - ofta utan 
att vi lägger märke till det.

Bilismens arkitektur är lika obeständig som de fordon den skapas för. Förändringen är en ständigt pågående process och just därför kan det vara svårt att uppfatta vad som sker.

Men kameran är ett verktyg som naglar fast ögonblick och hjälper oss att minnas. Ett foto som bara är 10 år gammalt kan avslöja att det faktiskt var en hel del som var annorlunda då.

 När det gäller bensinstationer är 10 år tillräckligt för att fullständigt vända upp och ner på verkligheten. Förändringarna inleddes med att Shell tog över Nynäs 1982, året därpå blev Gulf förvandlat till Q8. Mobils bensinstationer slukades av Hydro 1985. Statoil lade beslag på alla Esso-mackar 1987 och 1993 tog man också hand om BP-anläggningarna. Texaco-stationerna bytte kostym till Preem 1996. Så på drygt 10 år hade 6 av Sveriges ledande bensinmärken försvunnit från vägarna.

Innan det fanns bensinstationer tankade bilister på lanthandeln, eller som här hos en järnhandlare. Det var också vanligt att man köpte bensin på apoteket. Bränslet levererades på fat. Pumpen är en Vici som började tillverkas 1927. Årjäng, 1930-tal.  

Idag finns bara Shell och OK kvar av de stora bensinbolagen på marknaden.

I ett så föränderligt klimat kan man förstå varför bensinstationernas utformning har blivit anonym. Det måste vara lätt att byta namn. Längre tillbaka hade bensinbolagen egna arkitektkontor som såg till att mackarna fick en egen identitet. BP:s femtiotalsmackar var kraftiga med svängda former, medan exempelvis Caltex stationer hade en saklig stil med raka linjer. Togs all skyltning bort kunde man ändå se att det hade varit en BP- eller Caltex-mack innan.

H. Glanzéns Esso-station låg på Ulricehamnsvägen i Borås. Utformningen 
är typisk för efterkrigstidens amerikanska streamline-estetik med avrundade hörn och en fartrand längs taket. Vid pumpen står en Hudson 1947 och tar igen sig.

Något som också förändrat bensinstationernas utseende är farten på vägarna. Man hinner inte med att uppfatta arkitektoniska detaljer i 110 kilometers fart. Skyltningen får därför en viktigare roll än byggnadens design.

Bensinstationernas funktion har dessutom övergått från motorrelaterad verksamhet till snabbköp. Därför kan man se det som att macken har blivit vår tids lanthandel, den inrättning som i bilismens gryning var först med att tillhandahålla bensin. Så visst är allting väldigt annorlunda längs vägarna - men samtidigt väldigt oförändrat.

Hanséns Esso-station i Burgsvik är fulländad i sin symmetri. Bensinbolagen tillhandahöll typritningar för att mackarna skulle få enhetlig design. Essos minsting var precis lagom för en småskalig verksamhet.
Vid Gulf-macken i Vadstena råder julfrid och granen tindrar elektriskt i mörkret. 
En Ford -38:a blir ompysslad inför sin fortsatta resa. Allt är stilla i vinterkylan och bensinstationen skimrar som en modernistisk julkrubba.

Den klassiska tempelstilen härrör från 20-talet.


På 70 talet växte anläggningarna och designen anpassades till ett snabbare tempo. Taken gjordes större och skyltarna blev viktigare än arkitekturen. Shell i Örebro.
Mobil i Rottne var en anläggning som levde upp till 50- och 60-talens förväntningar på fullservice. En epok då bensinmackarna stod tätt och vägnätet trafikerades av fordon som krävde underhåll och reparationer.
Här skulle man inte ha någonting emot att bo. Bensinförsäljning med verkstad intill, långa rader av hyllor med livets nödtorft i butiken. Tändstift, fläktremmar, motorolja för varje behov.

BP-station i Vendel, norr om Uppsala. Tung och kylig i sin framtoning som om den vore huggen ur ett stycke is. Blocket är fritt från dekor sånär som på den korrekt uppsträckta skylten.

Mobils futuristiska svampar med rymdinspirerade pumpar gjorde tankning 
till ett kosmiskt äventyr. 
Planeten är Strängnäs.



På Gulfs bensinstationsförteckning från mitten av 50-talet visades en tjusig 
mack från Kiruna.
Fotnot: Olle Wilson har skrivit boken Full tank som sedan länge varit slutsåld. Inför en planerad nyutgåva behövs tips om gamla bensinmackar men också äldre foton är av intresse. Kontakta Olle Wilson på telefon 08-711 36 03, eller skicka ett mail olle@skrivoskruv.se. På hemsidan www.skrivoskruv.se finns mer information om boken Full tank.
Skriv ut artikeln som PDF fil