Lincoln 1938 Cupé

Text och bild Erik Stigsson Copyright bilder Erik Stigsson

Till minne av Bob
På Bobs dödsbädd lovade Karel Watkins sin man att behålla och bygga om deras Lincoln -38:a coupe enligt Bobs detaljerade planer

Det var primärt Bob som hade det stora bilintresset i familjen Watkins. 
Efter Bobs tragiska bortgång har dock även 
Karel fått ett stort bilintresse. Mycket på grund 
av att hon fick engagera sig när Lincolnen skulle byggas om som Bob velat ha den. 
Dessutom lovade hon Bob att hon aven skulle köra med bilen när den väl blev klar.

Köpt som originalbil

Bob ägde flera street rods innan denna Lincoln. Till exempel en Chevrolet Tudor från -47 med moderniserad drivlina. Lincoln coupen var i originalskick när den köptes från Buffalo New York i oktober 2002 men planerna var redan från start att bygga om den. Bob och Karel, som sedan länge bott i Melbourne Florida, var bra bekant med Charlie Butterfield på Charlies Customs i hemstaden och han fick genast förfrågan om han kunde ställa upp och göra vissa jobb på bilen. En anledning till att Bob ville sätta igång med bilen så snart som möjligt (trots att den snurrade på bra som en originalare) var att han börjat få problem med sitt högerben och hade vissa problem att bromsa Lincolnen. 
Billet fälgarna på 15 tum är från Custom Intro.
Charlie lovade att sätta igång med bilen så fort han kunde men var först tvungen att göra klar en del andra kundjobb. Bobs fysiska hälsa försämrades dock snabbt och i mars 2003 kunde läkarna konstatera att han hade cancer. Det svaga högerbenet berodde på att cancern låg och trycke på nerver till benet. Även om Bob var mycket sjuk var han och Karel ofta över till Charlie för att diskutera hur Bob ville att Lincolnen skulle byggas om. Givetvis hoppades både Bob och Karel i det längsta att han skulle vinna över cancern men tyvärr blev det inte så och i juni 2003 dog han. Bob visste att Karel inte hade så bra koll på vilka delar som skulle användas till Lincolnen så han hade varit noga och gjort långa lister både till henne och Charlie. När bilen väl togs in i Charlies verkstad i september 2003 var därför allt noga förberett.
Det är inte enbart grillen som är imponerande på denna modell. 
Lincolnen är en riktig mastodon jämfört med en Ford coupe från samma årsmodell.

Karossen som lackerats i Fire Pepper Red är nästan helt orörd. All krom var omkromad när bilen köptes 2002 och var i bra skick. 
En sänkning på runt sex tum gör att den snygga formgivningen kommer ännu mera 
till sin rätt.

En bekväm rod

Eftersom Bob visste att Karel skulle köra bilen hade han tänkt ut så att den skulle bli så bekväm som möjligt att köra. Charlie började därför med att rensa ramen helt och sedan montera en helt ny individuell framvagn från firman Fat Man. Bärarmarna är av Fat Mans egen design medan skivbromsarna är från GM. Bak föll valet på en stabil Ford 9 tums axel. Det kan behövas för under huven sitter numera en fabriksny Chevrolet 502 cui Crate motor som uppges till 338 hk från fabriken. Charlie har lagt till några hästar till genom att montera ett Edelbrockinsug med tillhörande 750 förgasare. Givetvis har motorn försett med en hel del kromgodis så att Karel inte behöver skämmas när hon lyfter på huven. Lådan är en preppad TH 400 automat.
Full servo var en självklarhet och komponenter till dessa har hämtats från firman Concept One som även har levererat elhissar och ett elektriskt sexvägs underrede till stolarna från en Thunderbird -55. 
Med det varma klimatet som Florida erbjuder behövdes även air condition i bilen och där har Vintage Air fått bistå med sina produkter. För att verkligen toppa av det hela monterades även cruise control.

Chevrolet motorn på 502 cui har bland 
annat försetts med et Edelbrockinsug med tillhörande 750 förgasare. 
Massor med krom och rostfritt gör att Karel inte skäms när hon lyfter på huven.
Ett par stolar från en Thunderbird -55 vilar på ett sexvägs elunderrede. Charlie har tillverkat speciella dörrsidor där luft från ac anläggningen flödar ut.

Kombination av gammalt och nytt

Även om det låga stuket och Custom Intro Billet fälgarna direkt skvallrar om att det här inte är någon originalbil så har man ändå valt att behålla originaldragen på bilen. Den enda karossmodifieringen är att tanklocket har bytts ut mot en modernare variant och att den stora nummerskyltshållaren på bagageluckan plockats bort. I dag sitter nummerskylten under bilen och kan justeras med hjälp av vakuumtryck.
Tittar vi in i Lincolnen och då framförallt på instrumentpanelen ger den ett klar resto rod intryck. Alla instrument är original men däremot helt genomgångna och ombyggda för att funka mot 12 volt. Även den 
ursprungliga växelspaken används mot TH 400 lådan. Billet Tallodega lll ratten skvallrar dock om att det här är en helt moderniserad Lincoln -38:a. Inredningen i beige skinn och tyg har sytts upp av firman Street Seats i New Port Richie Florida och smälter bra in i stilen på bilen.
Original fender skirts ger en ännu tyngre 
look åt denna skönhet.
En Billet ratt skvallrar om att det ändå är modernt som gäller för denna bil.

Instrumenteringen är original men ombyggd till 12 volt. 

Nära till lackeraren

När Charlie hade kommit så långt som till att bilen skulle lackeras var det bara att rulla in karossen till grannen. I samma byggnad som Charlie håller till huserar nämligen även Bodies by Doug och han såg till att bilen lackerades i en DuPont kulör som heter Fire Pepper Red.
Bilen var klar i februari 2005 och sedan dess har Karel kört mycket med den.

– I ärlighetens nämn kunde jag inte ens drömma om att jag skulle få uppleva så mycket roligt med bilen som jag fått. Dels är den kul att köra och dels har jag fått många nya vänner tack vare bilen, berättar hon med ett stor leende.
Lincolnen har dessutom vunnit en rad med priser när Karel ställt ut den. En av de senaste var i oktober 2006 då bilen valdes till Cruiser of the Year på en bilträff i Florida.
Vi är säkra på att Bob skulle vara mycket nöjd med Charlies jobb om han hade fått vara kvar här på jorden. Hans minne lever trots allt kvar bland annat tack vare denna vackra bil.
På sin makes Bobs dödsbädd lovade Karel att hon skulle behålla och köra med deras 
Lincoln -38:a och det har hon definitivt inte ångrat.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil