Chevrolet Impala Cab. 1965

Text och bild Erik Stigsson Copyright alla bilder Erik Stigsson

Lowrider på köpet

Det var en Impala cab från -65 som Tobias Berg från Kvissleby utanför Sundsvall hade bestämt sig för. Att det sedan även blev en lowrider var mer tillfälligheter än planering.
Det var för cirka fyra år sedan som Tobias, då 20 år, bestämde sig för att köpa sin första USA-bil. Rätt snart kom han fram till att det var 
en Impala cab från -65 som gällde.
 
Han började därför leta i annonser i diverse svenska tidningar men tyvärr med dåligt resultat. Det fanns inte en enda Impala cab till salu från detta år. 
Det var i den här vevan som Tobias fick tips om att Åke Sandberg från närbelägna Gnarp ofta åkte över till USA och hämtade då hem både bilar och motorcyklar. Kanske kunde han hjälpa honom? 
Tobias tog därför kontakt med Åke som just då var på väg till Kalifornien. Han lovade att åka och titta på bilar åt Tobias om han skulle hitta något lämpligt exemplar på nätet.

Mycket surfande

Det blev en hel del surfande på nätet och efterhand hade Tobias plockat ut några bilar som han tyckte var intressanta. Speciellt en annons på en Impala -65 SS cab som var till salu i Palm Springs fick Tobias fulla 
uppmärksamhet. 
Det stod i annonsen att det var en rostfri bil från Kalifornien med en 327 cui motor och automatlåda. 
Bilen hade dessutom options som styrservo, elhissar och tiltrattstång men det var ändå något annat i annonsen som Tobias verkligen reagerade över. Det stod nämligen att bilen var utrustad med hydrauler.

– I ärlighetens namn skall jag erkänna att jag inte visste så mycket om lowriders då men jag visste i alla fall att dom hade hydrauler, berättar Tobias och skrattar.
Han hade i alla fall läst flera artiklar om lowriders och tyckte att det verkade riktigt roligt. Därför kontaktades Åkes som då var i USA och han fick uppdraget att kolla in bilen. Den visade sig vara i 
riktigt hyfsat skick och som tur var hade Åke en plats kvar i en container. Tobias fick ett samtal från Åke i USA som sa att bilen var okay med tanke på priset. Tobias sa okay och Åke lade en handpenning på 
bilen som plockades upp någon dag senare. 
Åke sa att om Tobias inte ville ha hydrauler på bilen så visste han om en kille som kunde köpa detta system. Men för Tobias del var det aldrig aktuellt att ta bort hydraulerna. Han hade så att säga fått dom på köpet och nu skulle det hoppas lite när bilen väl kom hem.

Laddar med 48 volt

Det var några lång veckor innan bilen till slut dök upp under sommaren 2004. Tobias blev inte besviken. Det satt fyra stycken seriekopplade batterier i bagageutrymmet vilket gjorde att han kunde ladda hela 48 
volt på de två pumparna till systemet. 
Gungar Tobias på ordentligt med bilen går det att få den at hoppa över 10 centimeter med fronten. Det går aven att få bilen att luta åt ena sidan. Panelen som man reglerar pumpar och hydrauler med sitter fast i så pass långa kablar att Tobias kan stå utanför bilen och reglera systemet. Men för det mesta sitter han givetvis på förarplatsen när han leker med alla knappar.
En äkta lowrider måste även ha en viss typ av fälgar. Här handlar det inte om maximalt höga fälgar utan snarare tvärt om. Det skall nämligen vara 13 tums fälgar på en lowrider. På den här bilen hittar vi 13 tums 
100 ekrade fälgar som har skotts med 155/75/13 tums däck.


Bytt sufflett

Det var en del mekande med bilen innan den kunde besiktigas och första sommaren hann Tobias bara med en lokal cruising innan det var dags att ställa in bilen inför vintern. Den första vintern blev det sedan inte 
så mycket skruvande av men Impalan fick i alla fall en ny sufflett som den verkligen behövde. Men det var också det enda egentliga felet på bilen som hade en mycket bra kaross och vettlig ljusgul lackering. 
Inredningen är fortfarande den ursprungliga. 
Visst är den lite sliten men fungerar ännu några år i denna öppna glidare. Eftersom det här är en SS modell har den separata stolar fram och dessutom en golvkonsol. Instrumenteringen är original vilket även ratten är. Annars är det normalt med en liten kedjeratt i en lowrider.
Till sommaren 2006 har Tobias haft ur motorn ur bilen för ett lättare översyn. Det handlar i grunden om en original 327 cui motor som försetts med en äldre Corvette aluminium insug och en Edelbrock 600 förgasare. Växellådan är en gammal pålitlig Power Glide automat.
Det har redan varit några härliga dagar under maj med riktig sommarvärme så Tobias har inte tvekat att fälla ner cabben. 
Förhoppningsvis får vi många sådana dagar denna sommar då han kan åka öppet och även hoppa 
lite för att ge lite extra show under cruisingkvällar.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil