Buick Century Cabalerro  1957

Text och bild Erik Stigsson Copyright alla bilder Erik Stigsson

MELLANSPELET

Det var aldrig meningen att Janne Andersson från Västerås skulle köpa den här Buick Century Cabalerron från -57 men omständigheterna gjorde att han ändå blev ägare till den.

Den här bilen importerades från Kalifornien under senare delen av 90-talet men blev sedan stående i en lada här i Sverige. Janne var faktiskt och tittade på bilen redan då men tyckte att det var för mycket jobb på den. 
Det blev därför ingen affär av. En anledning till att Janne då backade ur var att bilen delvis demonterats i Kalifornien på ett minst sagt brusfälligt sett.
– De flesta av kromlisterna hade bokstavligen rivits av och till exempel de speciella yttre rostfria taklisterna var helt bortom all räddning, berättar Janne.
Att bilen dessutom stått nerplockad på en inredningsfirma och blivigt fullsmockad med intorkat lim efter den ena sidan gjorde inte saken bättre. Att blocket till originalmotor även var spräckt var inte 
heller någon positiv överraskning. Det fanns helt enkelt intressantare projekt att jobba med.

Färgvalet betyder mycket och Janne föll för en blå nyans frän Audi och en vit från Lexus.

Ingick i byte

Cabalerron hade kanske fortfarande stått kvar i ladan om inte en Cadillac cab från -48.a hade dykt upp. Även den ett renoveringsobjekt med exakt den modell som Janne var sugen att sätta igång med. 
Cadillacen skulle bli Jannes sambo Ingas glidarbil och han var mycket entusiastig att sätta igång med den. Det krävdes diverse byten med bilar för att Janne skulle komma åt Cadillacen och innan det hela var klart visade det sig att även Cabalerron ingick i affären. 
Först hade Janne tänkt att genast sälja Buicken men som en sann bilentusiast kunde han inte låta bli att börja riva i den. Det här var 2002 och efter ett tag hade Janne både Cabalerron och Cadillacen liggande i delar. Däremot ansåg Janne att det inte var nödvändigt att lyfta Buickens kaross från ramen utan blästrade Cabalerrons underrede samt ramen när de fortfarande satt ihop. 
Eftersom Janne fått mycket problem med nacken efter en olycka på jobbet har han svårt att ligga och svetsa ett rostigt golv på en bil. Därför lejde han bort plåtjobbet på denna bil som inskränkte sig till nya golvbrunnar, byte av sparklådor samt en del rostlagning i en dörr. Egentligen var det meningen att den här stationsvagnen skulle bli en lite slit och släng bil för att köra delar till andra byggen med mera. Men när så Cadillac -48:a projektet stannade upp på grund av strul med delar blev det lite mera tid över till Buicken och ribban höjdes successivt.

Inredningen är uppsydd i blått skinn av en lokal sadelmakare.

Renoveringen framskrider

Är Janne bara i form brukar han få en hel del uträttat i garaget och det snurrade därför på rätt bra med Buicken. På grund av att originalmotorn och lådan var helt kass valde Janne en annan lösning. En kompis i Dalarna skrotade en Buick Roadmaster från -58:a som hade en bra 364 cui originalmotor på 300 hk och den passade som hand i handske i Cabalerron. Samtidigt köpte Janne automatlådan från Roadmastern och fick tack vare detta en exklusivare Flight Pitch Dynaflow automat i sin Century. När så Jannes kompis Munken ringde och sa att han fått tid över och kunde lackera Cabalerron om Janne kunde få över den snabbt blev det plötsligt riktigt bråttom. Janne hade åkt runt och tittat på diverse bilar och kommit fram till att en blå Audi kulör och vit Lexus pearl skulle göra sig bra på Buicken. Munken fick därför direktiv att lacka bilen i dessa kulörer. Inredningen behövde också bytas ut och den kläddes om i blått skinn av en lokal sadelmakare som även klädde instrumentpanelen. Vid det här läget började Buicken se riktig bra ut men det fanns ännu moln på himlen. Ett flertal av bilens rostfri lister var som nämnts skadade eftersom de tagits bort på ett mycket slarvigt sett. Detta gällde speciellt taklisterna som är unika för Cabalerron. 
Janne insåg direkt att det skulle vara svårt att tå tag på en uppsättning fina taklister och började leta både här hemma och i USA. Det blev dock inget napp någonstans. Detta blev ett klart avbräck under renoveringen.

Även instrumentpanelen är omklädd. Originalratten är utbytt mot en after market banjoratt.



Originalmotorn var helt slut och har ersatts med en 364 cui motor och Flight Pitch Dynaflow automat från en Buick -58:a.

Hard top utförandet gör Cabalerron till en snygg och exklusiv stationsvagn.


Ekerfälgar är snyggt men Janne är inte nöjd med dom och skall byta mot andra fälgar.

Fynd på bilträff

Under Power Big Meet 2004 hade Janne en extrem huvudvärk på grund av sin nackskada. Han släpade sig ändå ut till swap meetet på träffen för att titta lite.
– När jag gick omkring var jag tvungen att stanna och blunda en stund eftersom det blixtrade framför ögonen. När jag öppnade ögonen såg jag en skylt framför ögonen med taklister till Cabalerron som var till  salu.
Först trodde Janne att han yrade men efter att ha blundat en gång till var lappen fortfarande kvar när han öppnade ögonen.

– Jag fick köpa en komplett uppsättningar med fina taklister för 1000 kronor så det blev en toppendag trots att jag hade kanonhuvudvärk, säger Janne och skrattar belåtet. Han har fått rikta och polera övriga liter på bilen och vissa smålister fick han dessutom jaga reda på innan Cabalerron var helt komplett. 

Merparten av de kromade delarna fick med firman CB Imports hjälp åka tillbaka till Kalifornien för att kromas om. Innan Janne var nöjd hade han även monterat nya rutor runt om på bilen. Dessa rutor är tillverkade i Finland. Nu hade Cabalerron blivigt långt ifrån ett busbygge och för att sätta kronan på verket beställde Janne en uppsättning ekerfälgar från USA som skoddes med Goodrich white wall 
radialdäck. Det visade sig dock att dessa fälgar var betydligt trevligare att titta på än att köra med.
– Det var vibrationer i fälgarna än hur vi balanserar dom. Skall byta till andra fälgar framöver, kommenterar Janne.
Däremot är han nöjd med bilen i övrigt och kan nu börja jobba med Ingas Cadillac på allvar. Även hon vill ju ha en trevlig glidarbil att köra med när solen skiner.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil