Cadillac Lowrider 1962

Text och bild Erik Stigsson Copyright bilder Erik Stigsson

Skam den som ger sig.

När Janne Nilsson från Sundsvall köpte den här Cadillac -62:an för drygt tio år sedan hade han definitivt inte räknat med att det skulle ta tio år innan bilen blev klar.

Janne har som så många andra av oss hållit på med amerikanska bilar så länge som han kan minnas. 
Han har inte varit någon märkesfanatiker utan har provat på lite av varje.

Låg och cool är den, -62 Caddyn

Efter att ha ägt en mycket fin Chrysler Saratoga coupe från -58:a ville han ha något nytt och fick då tips om 
att Dick Thelander från Stockholm hade en Buick Wildcat cab från tidigt 60-tal på väg hem från USA. 
Bilen lät intressant så Janne lade en handpenning på den. Janne, som då bodde i Sollefteå, var helt i gasen 
när han skulle ner till Stockholm för att hämta Buicken. 
Han blev dock inte så glad när han fick se bilen.

– Du är inte så nöjd va, sa Dick när han såg Jannes ansiktsuttryck.
Dick ville dock försöka ställa allt till rätta och undrade vad dom skulle göra. Det var då som Janne fick se Cadillac coupen från -62 som stod i ett hörn i garaget. Han tyckte att den var fulsnygg och sa att 
han kunde ta den i stället. 
Dick var inte sen att haka på. Cadillacen som just hade kommit hem från Colorado hade stått en längre tid vilket gjorde att Janne fick stanna ett par dagar i Stockholm och meka med bilen innan han körde den hem till Sollefteå. Det blev bland annat oljebyten, översyn av bromsarna med mera innan han för iväg.

Varmt om fötterna

Innan Janne for iväg påpekade han dock för Dick att ljuddämparna var sönder på ovansidan vilket gjorde att all värme från avgaserna flödade upp på golvets undersida. 
Dick trodde dock att det inte skulle vara något problem med detta. Att bilen dessutom lät som en trött racebil med de trasiga ljuddämparna var inte heller enligt Janne så bra eftersom den kördes hem på grönskyltar som Dick fixade fram. 
Norr om Gävle tyckte Janne att det började bli rätt varmt om fötterna och stannade för att kolla läget. Då brann det redan i underredsmassan på golvets undersida!! Janne fick dock snabbt stopp på branden och efter att han hittat ett par träklossar som han pressade in mellan golvet och ljuddämparna körde han vidare. Just då ringde Dick på mobilen och berättade att han gett Janne fel grönsyltar. Dessa var nämligen för 
motorcykel! 
Att Janne i samma veva lyckades att få ett par elhissar att fastna i öppet läge gjorde inte saken sämre i nattkylan.
Yttre dörrhandtag, emblem med mera togs bort för att få en renare look på karossen. 
Lackeringen i limegrönguld valdes redan under slutet av 90-talet men är helt up to date.
– Jag hade tänkt att stanna och åta i Sundsvall men när jag svängde in på macken och fick se en polisbil parkerad där gled jag bara vidare. 
Poliserna tittade efter bilen men som tur var for dom inte efter mig, säger Janne och suckar lite.
Till slut var han i alla fall hemma i Sollefteå med bilen och efter en del fixande körde Jannes sambo Kicki sedan med Cadillacen under cirka ett år. Då hade den kvar sin svarta originallackering som under årens 
lopp hade blivit mattsvart på bilens ena sida.
– Det hjälpte inte än ur jag vaxade och gned. Bilen var mattsvart på den ena sidan trots att jag fått den rätt blank på den andra sidan, berättar Janne.
Något behövde göras men frågan var bara var ribban skulle sättas.
Original 390 motorn och Hydra-Matic lådan har fungerat klanderfritt från start och därför bara snyggats upp utvändigt.
Janne köpte en Cadillac -61 coupe för att plocka ur den fina originalinredningen ur den och plocka i en i denna Cadillac. 
Även dörrsidor kommer från -61:an
.

Skulle bli brukscustom

Bilen hade en vettig röd originalinredning och först tänkte Janne att han skulle göra en lättare renovering av bilen. Det skulle bli en ny svart lack som matchande den röda inredningen. 
Karossen var riktigt frisk och efter att Janne fixat till en lättare krockskada bakom dörren på högersidan blev det även en svart lackering på billen. Så hade det kunnat sluta om inte om hade funnits. 
Vid den här tiden hade Janne hunnit bli rätt förtjust i Cadillac och när även en bra Cadillac -61:a coupe dök upp köpte han även den. Cadillac -61:an hade en extremt fin vit och svart originalinredning och då kom Janne på att den skulle passa bra att montera i -62:an. Han hade nämligen kommit på att Cadillac -62:an skulle göra sig bra i en limegrön Sikkens effektlack som han hade sett i en färgkarta. Limegrönt går inte så bra mot rött så tanken var att byta inredningar i bilarna och sedan sälja -61:an vidare. 
Nu blev det inte så eftersom Janne även började plocka andra delar från -61:an till sitt bygge. Till exempel tyckte Janne att det kromade ventilationsgallret framför vindrutan var klart snyggare på -61:an. Det hamnade därför på -62:an. 
Efter hand plockades -61:an ner helt i delar och efter att Janne tagit det han behövde spriddes dess delar ut över Sveriges avlånga land.
Janne har placerat batteriet i bagaget 
under en plåttunna.
För att få till en riktigt  fin grill till denna bil plockade Janne delar från tre olika grillar

Strul med lackeringen

Till att börja med såg allt ut att gå på räls. Original 390 cui motorn och Hydra-Matic lådan hade fungerat klanderfritt och klarade sig med enbart en yttre uppsnyggning. 
Även resten av chassit var relativt lätt överstökat. Där monterade Janne air ride runt om för att kunna få bilen riktigt låg. Eftersom stilen skulle bli soft custom hade Janne lagt igen de yttre dörrhandtagen och tagit bot diverse emblem och lister innan bilen skulle lackering. Det var här det började kränga. 
Dels försvann en del bitar som skickats på omkromning och dels flyttade lackeraren till Kranfors i samma veva som han kommit igång med lackeringen av bilen. 
Det började kännas lite trögt men efter ett tag tog Janne nya tag och körde över bilen till Kranförs. Så småningom blev det mera grön färg på bilen men innan den var helt klar flyttade lackeraren tillbaka till Sollefteå. I samma veva flyttade Janne till Sundsvall och därför togs bilen dit och de sista delarna lackerade han själv. Färgen är som sagt en limegrön Sikkens effektfärg som fått lite mera guld inblandat.
– Jag är verkligen nöjd med valet av färg men planerar även att lägga diskreta ghost flames efter karossens sidor till den kommande säsongen, berättar han.
Efterhand dök även alla kromade delar upp och när Janne även fått ihop en fin grill av delar från tre olika grillar började det ljusna i horisonten.
  

Äntligen klar

När Janne satte igång med projektet hade han räknat med att bygget skulle vara avklarat på ett par år. 
Nu blev det betydligt mera strul än han hade räknat med. Två år blev i stället nästan tio år. Däremot satte han fart ordentligt under vintern 2005-2006 då han insåg att bilen skulle kunna bli klar till sommaren. De 18 tum höga fälgarna är från firman Colorado Custom vilket passar utmärkt med tanke på var bilen rullade under sina år i USA. 
Janne hann knappt få ut bilen ur garaget innan han fick första pokalen för den på en lokal utställning i 
Sundsvall. Där blev det även Peoples Choice pokalen och sedan dess har det blivit ett antal andra pokaler. Det hann bli över 300 mil på Cadillacens mätare under sommaren 2006 och efter att Lastbilsbolaget i Sundsvall fått balansera kardanen har bilen gått som en dröm. Med två andra Cadillacs hemma i garaget är det i dag därför en viss riks att Janne trots allt blivit lite av en märkesfantast.
Med air ride systemet är maximalt sänkt ligger Colorado Custom 18 tums fälgarna högt uppe i hjulhusen.
Det är lätt att ge upp om ett projekt börjar strula men Janne höll ut 
så han har rätt att se lite stöddig ut när han poserar vid Cadillacen.

Ladda ner hela reportaget som PDF fil