Motorgården i Norrköping.

Motorgård som fyller 50 år i år.
Sveriges äldsta raggarklubb.

Motorgården i Norrköping startades 1958, av dåtidens motorburna ungdomar som på den tiden bestod av både knuttar och bilburna.
Ungdomarna hade under 1957 demonstrerat och busat i centrum för att få ett eget ställe att vara på.
1958 startade Norrköpings kommun efter inrådan från polisen en motorgård ute vid Kråkvillan, som bara ligger 5 minuters åkväg från city, men ändå avsides.
Den första byggnaden bestod av ett mindre hus med en liten mangårdsbyggnad som gjordes om till en mekarverkstad.
Satsningen på motorintresserade ungdomar var unikt i Sverige. Kommungubbar från norr till söder gjorde studiebesök på gården för att se hur verksamheten bedrevs.
Fram till mitten av sextiotalet var det en gård med både knuttar och bilburna. Senare bröt sig knuttarna ut och bildade en egen klubb som mynnade ut i 'Peking Outlaws'( heter numera Est 67).
1963 tillkom den nya byggnaden som vi bedriver vår verksamhet i idag. Klubbstugan rymmer inte bara café och bar utan även en källardel med dusch, bastu, separata garage som rymmer upp till sju bilar samt en komplett verkstadsdel inklusive smörjbrygga.
Jag tror att vår klubb är unik tack vare att vi har funnits på samma ställe i 50 år.

I egen regi i 30 år.

Motorgården drevs i fritidsnämndens regi med anställd personal fram till 1978.
I 30 år har vi drivit Motorgården som en förening i egen regi.
Allt startade med att fritidsnämnden en sensommardag 1977 meddelade att de skulle lägga ned verksamheten. Och att SMK, motorcrossåkarna, skulle driva stället från och med 1978.
Ni kan tänka er vad de som var på gården då tyckte om det. Det blev högljudda protester och bråk på stan.
Polisen kom till vår hjälp den gången också.
Fritidsnämnden fick ge sig. Vi övertog motorgården med personal och drev den som en förening.
Medlemsantalet i föreningen uppgår idag till ett 50-tal entusiaster.
I början på 1990-talet hade Motorgården ett par hundra medlemmar.
Den ständiga minskningen av yngre medlemmar är ett problem men det har sakta börjat stiga uppåt igen.

1 maj kortege i 35 år.

Första maj är enligt traditionen en raggarfest i Norrköping som pågått i snart 35 år.Det första året (1974) var det 6 bilar som åkte med i tåget efter det blev det snabbt populär tradition.

De fyra nästkommande åren körde ett 50-tal bilar i kortegen från Järnvägsstationen vidare genom centrala Norrköping. Idag deltar närmare 450 bilar från närområdet runt Norrköping.
Klockan 13.00 startar Peking Mc (Est 67) sin kortege med cirka 600 motorcyklar, en tradition sedan 1970-talet.
En timme senare mullrar 450 V8:or mullrar igång samt några sexor, plus ett sextiotal trimmade Volvo.
I centrala Norrköping är det fullt med nyfikna Norrköpingsbor som vill se, fotografera och videofilma de amerikanska järnen. Även ordningsmakten videofilmar, men inte för att de gillar jänkebilar utan för att lättare kunna bötfälla dem som kastar tomflaskor eller sitter och trängs på cabställningarna.

Ett villkor som vi som kör amerikanska bilar har lyder: Om större antal än 20 bilar deltar, skall kortegen delas upp i två eller flera avdelningar, som sinsemellan håller ett avstånd av minst 500 meter.
Jag har pratat med ordföranden för streetåkarna och de har ett eget tillstånd, men de har inte fått föreskrifterna som vi har.
För några år sedan frågade jag polisbefälet för kortegen, varför studenter som springer ut får sitta på cabställningen.
Svaret jag fick var att det är skillnad på folk och folk.
Diskriminering?

För 3 år sen började vi med Cruisingen.


Första året hade vi bilutställningen på Bollspelaren, men vi växte ur den platsen redan första året, så de sista två åren har vi haft våran bilutställning uppe på Himmelstalund. Det här är en tillställning som växer för var år som går. Vi delar ut priser för finaste bil och även för finaste Mc.

Samma dag är det även Cruising på Kungsgatan inne i Norrköping, då har vi fått tillstånd att stänga av Kungsgatan mellan kl 17 och 23. Det blir en folkfest på Kungsgatan som fylls med åskådare hela vägen. Bilantalet växer för var år som går, upp emot 1000 bilar är ingen underdrift.

Datumet för i år är den 30augusti med utställning som vanligt på Himmelstalund, för de som inte hittar kommer det att finnas skyltar uppsatta.

I år kommer även vårat 50-års jubileum att uppmärksammans av kommunen då det under 3 veckor kommer att bli känt för många av stadens invånare att vi firar, eftersom vi kommer att finnas med på blomsterplanteringen i hörsalsparken. Så den som vill se det kan bege sig till Norrköpings innerstad under veckorna 27-29.

Hur framtiden ser ut vet vi ännu inte, men vi hoppas att vi kommer att finnas i 50 år till. Att våran Cruising och 1maj kortege är något som Norrköpingsborna längtar efter vet vi redan. Dessa två evenemang som Motorgården arrangerar blir bara populärare för var år som går. Det märks inte minst på både antalet bilar och den stora publik som kantar Norrköpings gator när det är dags.

Medlemmar på Motorgården har åkt runt till olika Cruisingar både i Sverige och i våra grannländer för att se hur de gör och se cad som är både bra och mindre bra. På så sätt kan vi förbättra oss år för år och inte behöva göra samma misstag som andra städer kanske gör.

En sak som vi lärt oss, det är att man behöver Cruisingvakter utmed färdvägen. Detta för att både de som åker i kortegen och privatbilar ska veta var de ska åka. Det hjälper till att Cruisingen går lugnt och städat till. Vi har även ett nära samarbete med både polis, brandkår, lokaltrafik mfl. Allt för att det ska bli en så bra folkfest som möjligt.