Chevrolet från 1956

Av Erik Stigsson

CIRKELN ÄR SLUTEN

Året var 1963 och Örnsköldsviksbon Roland Landby hade just flyttat 
från Nordmaling till Älmhult. 
Med i bagaget hade han en fyradörrars 
Chevrolét från -56. Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna men år 2004 förverkligade Roland en gammal 
dröm och köpte åter en fyradörrars Chevrolet från -56.

Trots att Roland bara var 16 år när han flyttade till Älmhult hade han redan hunnit med att äga en annan amerikansk bil. Det var en Studebaker från -57 som han köpte redan som 15-åring. Roland hade börjat jobba tidigt i skogen och tjänade egna pengar. 
Amerikanska bilar var hans stora intresse så han sparade och gnetade och kunde köpa en Studebaker Silver Hawk som då bara var runt 5 år gammal. Efter ett år såldes den och en Chevrolet från -56 som hade gått som taxi i Örnsköldsvik införskaffades. Roland upptäckte snart att motorn i Chevan hade sett sina bästa dagar. Han hade dock tur och fick tag i ytterliggare en 
Chevrolet från -56 som fick släppa ifrån sig motorn. 
I den här vevan blev det dåligt med jobb i skogen och Roland fick helt enkelt se sig om efter jobb på annan ort. Det slutade med att han flyttade ner till Älmhult och började jobba på en skrot som Gottar Nilsson drev. Eftersom han på grund av sin unga ålder inte hade något körkort fick en kompis köra ner Chevan åt honom. 
Väl i södra Sverige användes bilen flitigt fram till en dag då Roland och några kompisar skulle åka till Danmark med den. På motorvägen mellan Lund och Malmö skulle man kolla vad Chevan var god för och då blev det för mycket för den gamla trotjänaren. Motorn skar helt enkelt ihop och bilen fick tas med bärgare till Malmö som låg närmast. Där blev bilen tills vidare parkerad på en gata.
– Jag hade nog tänkt att ta hand om Chevan men fick helt enkelt inte fram några pengar för att hämta den och sedan renoverad motorn, berättar Roland.
Efter att ha fått parkeringsböter på bilen erbjöd han några vänner att dom skulle få bilen bara dom hämtade den.
– Jag vet än i dag inte om dom hämtade bilen eller ej men det kom i alla fall inga mer parkeringsböter, säger Roland och skrattar.
Efter att ha jobbat några år i Älmhult flyttade han tillbaka till Norrland och efter att ha gjort lumpen startade han som 21 åring ett åkeri.


Mycket jobb
Det gick bra med åkeriet och som 25-åring hade Roland redan 35 anställda och 11 långtradare som rullade hela tiden. Firman tog all tid så det blev ingen tid över för entusiastbilar. Till slut blev det för mycket jobb med åkeriet som såldes och i stället skolade Roland om och 
började jobba inom oljeindustrin som han har gjort ända fram till i dag.
Efterhand blev det lite mera tid över och 1999 skaffade sig Roland en Studebaker Silver Hawk från -57 som totalrenoverades. Roland fick hjälp med plåtjobbet av den duktige Henric Forsman men mycket av det andra jobbet fixade han själv. Att det blev just en Silver Hawk från -57 var 
av rent nostalgiska skäl.
Av samma orsak ville Roland även skaffa sig en Chevrolet från -56 när Studebakern var färdigrenoverad. Nu behövde det nödvändigtvis inte vara en fyradörrars modell utan Roland var öppen för det mesta bara det var en Chevrolet från -56. Trots en hel del letande hittade han dock ingen lämplig bil.

Roland ägde en fyra dörrars Chevrolet från -56 redan som 16-årng 1963. 
Nu har hatt åter en likadan bil men nu i ett exemplariskt skick.
Roland har monterat sparklådelister annars är bilen som den kom från fabriken med undantag av ny lackerig.
Stod kvar i USA
Efter hand dök han dock på en intressant bil. Det var en firma i Västergötland som hade en bil till salu. Nu visade det sig dock att bilen fortfarande stod kvar i Missouri USA. Säljaren kunde dock sända över en mängd med bilder på bilen som visade att den verkade vara i mycket välbevarat skick. Han garanterade även att mätarställningen på motsvarande 4900 mil verkligen var korrekt. Bilen hade kvar sin ursprungliga 265 cui v-åtta som var kopplad till en original tvåstegs 
Power Glide automat. 
Den Chevrolet som Roland ägt en gång i tiden hade haft en sexa och manuell låda. Därför kändes det lite lyxigt att få både v-åtta och automat denna gång. Han bestämde sig för bilen och det 
var några väntansfyllda veckor innan bilen kom upp till Örnsköldsvik på biltransport från hamnen i Göteborg. Roland behövde inte bli besviken.
– Faktum är att bilen var ännu finare än säljaren hade lovat, intygar han.
Sådant händer inte så ofta så vi förstår att Roland var minst sagt glad när han visade upp bilen för kompisarna. Invändigt var bilen närmast som ny och på karossen fanns inte minsta tillstymmelse till 
rostangrepp. Troligen hade bilen stått inne i ett bra garage under merparten av sitt liv för originallackeringen var inte ens solblekt. 
Däremot hade tidigare ägare varit ivriga med att polera bilen och på den ena framskärmen var lackeringen närmast genompolerad.
– Jag pratade med lackeraren som tyckte att jag skulle lämna lackeringen orörd men eftersom bilen var så fin i övrigt ville jag ända ha en ny lackering på den.
Efter att bilen besiktigats i januari 2005 plockades alla lister och alt krom bort och sedan fick LC Billackering i Örnsköldsvik uppdraget att lackera bilen i originalkulörerna Laure Green och 
Crocus Yellow. 
All originalkrom var så pass bra att det bara var att montera tillbaka det. Inte en enda rostfri list behövde riktas utan klarade sig med enbart lättare polering.
Tillsammans med automatlåda som i detta fallet är 265cui motorn på 170 hk. Men manuell låda var motorn på 162 hk.  
Sparklådelister kom till
Roland har valt att behålla bilen i det utförande som den alltid har haft. Det viss säga förutom en detalj. Ett litet avsteg har han gjort. 
Eftersom det här handlar om top of the line modellen Bel Air som har mera påkostad utsmyckning än övriga modeller ville Roland försköna bilen ännu mera och monterade därför sparklådelister och de speciella listerna nere på framskärmarna. Dessa lister fick beställas som extra utrustning även på Bel Air modellen.
– Jag passade även på att snygga till motorutrymmet lite när bilen lackerades om. Invändigt har jag faktiskt inte gjort någonting, berättar han med lite stolthet i rösten.
Vi är säkra p att Roland drar sig till minnes många upplevelser med sin första Chevrolet från -56 när han är ute och kör med denna bil. Även om det går betydligt lugnare till nu för tiden har han dock lika roligt med den här bilen. Det är bara lite på ett annat sätt.
 

En nyhet på Chevrolet till årsmodell -56 var att påfyllningen för 
bensintanken låg dold under vänster bakljus.

Originalinredningen är extremt välbevarad och behövde inte åtgärdas över huvudtaget.
En originalradio i instrumentpanelen är ett av de få options som denna bil har om vi undantar motorpaketet.
Öppna som PDF fil och skriv ut reportaget