Ford Mustang Mach 1     1972

Av Olle Wilson


Macho Mach I Mustang

Lars "Oskar" Oskarssons Mustang Mach I är långt ifrån gullig. Men ljudet när den står och snörvlar på tomgång är faktiskt riktig rart. Ett dovt gurglande joller som gör det svårt att hålla känslorna i styr. Att det sitter en manuell växellåda i gör inte saken bättre.
Hurst-spaken är distinkt och kopplingen går lätt. 
Något som förvånar lite när det som här handlar om riktiga heavy duty-saker.
- Till och med besiktningsgubbarna går igång på den där, skrattar Lars.

Lars Oskarssons Mustang är lackerad i en ilsken orange originalkulör som ger bilen en härligt tidstypisk utstrålning.

Trots vass kam är det inte svårt att få till en anständig start vid första försöket - vridet räcker gott. Det märks också tydligt när jag missar en växel och dribblar in fyran i stället för tvåan. Inga problem. Det drar iväg hur fint som helst ändå.
Lars Oskarsson har ett långt förflutet med Ford Mustang, tre 60-tals HT-modeller har han renoverat och sedan sålt, men den senaste är alltså en täckt -72:a.

- Det var ett avstannat projekt. Bilen stod med skärmarna bortplockade och priset var rätt, berättar Lars.
Mycket var redan gjort plåtmässigt och bilen hade lackerats när Lars tog över 2001. Dock var Mustangen bara färdig utvändigt. Ursprungligen var bilen vit och den färgen lyste fram på åtskilliga ställen, så Lars har lackat dörrgångar och bagagerum för att få det snyggt. 
Eftersom Mustangen sålts ny i Sverige hade rostangreppen blivit omfattande och mycket plåt är ersatt. Som tur är finns stor tillgång på ekonomiplåt till Mustangerna, inte bara till de tidiga sextiotalsmodellerna utan också till senare sjuttiotalare.
- Ford Mustang är hur stort som helst i USA och det finns en jättemarknad för reprodelar, konstaterar Lars. Man kan i stort sett bygga ihop en bil från ingenting.



En riktig 70-talare ska 
vara dekaltrimmad

 Lars Mustang hade renoverats en gång tidigare och ägaren som gjorde en av omlackeringarna var så noggrann att bilen ramlyftes och alla delar målades i silvermetallic. Ett seriöst jobb i och för sig men inte riktigt vad nuvarande ägare ville ha. Så det blev ett väldigt petande och skrapande innan all oönskad färg tagits bort. Nu har chassi och motorrum den sidensvarta lyster som ska vara där om man vill eftersträva en ursprunglig look.
När det gäller V8:an har ett visst avsteg från originalet tillåtits, det är en vassare trimning än bilen hade från fabrik. Ursprungligen såldes Mustangen med en 351 Windsor 2V, vilket bland annat betyder att den hade en tvåportare.

- Nu sitter det en Windsor 4V i. Fyrportare, med Edelbrock Performer insug och Boss-kam och den borde ge strax under 300 hästar, tror Lars.
Ett sällsynt performance-option som fanns från början har tyvärr försvunnit från Mustangen. Det är RAM-air luftinsläppen på huven som någon tidigare ägare förskingrat. Arrangemanget är vakuumstyrt och vid gaspådrag öppnas två spjäll som släpper in extra luft när motorn behöver andas. 
Vissa delar finns att få tag på men bara blandningskammaren i plast kostar 6 000 kr. Lars håller utkik på nätauktioner som E-Bay och drömmer om att komma över en komplett uppsättning till vettigt pris.

Här finns det tonvis med körglädje. 
Motorn är en 351 Windsor med Boss-trimning och i kombination med 4-växlad manuell låda blir lyckan total.
Lars sörjer inte ett dugg att tidigare ägare lackerat bilen knallorange. Och modet växlar. 
För bara några år sedan var det en färg man blev illamående av (En del kanske fortfarande blir det.) men nu ryser åtminstone jag av välbehag. 
Pricken över i är Mach I dekalerna som ytterligare framhäver bilens pojkaktiga karaktär.

Det stora pusslet att färdigställa bilen tog endast ett år att göra så Lars har varit en flitig besökare i sitt garage.
- Allt måste funka, säger han med inlevelse och visar en lista på en skåpdörr där han skrivit upp varenda liten detalj som åtgärdats. Backljus, tankmätare, sidomarkeringslampor. 
Småsaker som många kanske kan leva med att de är trasiga. Men inte Lars. Han är på sätt och vis pedant - ändå inte. 
Bilen ska kunna användas så det sitter exempelvis ett kamouflerat Biltema-batteri i.
- Original Autolite-batterier kostar flera tusen och håller ett år, konstaterar Lars krasst.
7 675 Mach I Mustanger 
tillverkades 1972. 
Mach I-instrumenteringen 
känns igen på de extra små 
mätarna och varvräknare 
i stället för klocka.
För att få ännu mer glädje av sin Mustang har Lars Oskarsson satsat på att återställa och förbättra vägegenskaperna. Redan som ny var bilen utrustad med styvare fjädring och Koni-dämpare (Jo, faktiskt). Lars har gått igenom det mesta, rengjort, smörjt och bytt alla bussningar. Och det märks tydligt när man kör. Mustangen känns väldigt stadig och trygg på vägen. 
Om man får vara lite kritisk är enda nackdel styrningen som har för stark servoeffekt och det lirar inte alls med bilens i övrigt så tighta beteende. Man kan ju faktiskt undra varför en så liten och nätt bil förseddes med servostyrning över huvud taget.

- Jag har faktiskt bytt snäckan mot en som har snabbare utväxling, försvarar sig Lars.
Ja, kanske är det bara en vanesak...
Lars "Osakar" Oskarsson är ansvarig för Stockholmssektionen i Classic Mustang Club Sweden och försöker delta på alla klubbaktiviteter under säsongen. 
2003 blev det 500 mil i Mustangen.
Mach I:an registrerades för första gången i Sverige i april 1973. Första 20 åren rullade den i Dalarna men i början av 90-talet kom bilen till Stockholmstrakten. 14 ägare har passerat förbi genom åren, vilket inte är så fasligt många i USA-bilssvängen. Förmodligen är det ett skäl till att inredningen klarat sig så bra, den lyser lika ilsket orange idag som för 30 år sedan.

Lars Oskarsson gillar som sagt att köra och säsongen 2003 blev det minst 500 mil på svenska vägar. Efter varje sommar blir det en ny lista som sätts upp på skåpdörren i garaget. Så även denna:

- Titta, nu har kontrollampan till blinkersen lagt av! utbrister han. Den där som är så jäklig att komma åt. Nu måste jag riva instrumentbrädan igen...
Classic Mustang Club Sweden är rikstäckande och har idag 1250 medlemmar. Klubben är öppen för alla. Mustangägande är inte nödvändigt men ett starkt engagemang för denna bil är viktigt. http://www.mustangclubsweden.com/
Ladda ner hela reportaget som PDF fil
Tillbaka till Reportage index
Tillbaka till www.usabil.nu