Trans Am och Z28 1971

Av Olle Wilson

Med hustru Annna, Pontiac Trans Am och Camaro Z28 – alla från 1971 - kan Anders Persson i Smedjebacken vara tacksam över en sällsynt lyckad årgång.

Anders Persson i Smedjebacken har alltid gillat Camaro och Trans Am från tidigt 70-tal. 
Redan som 18-åring skaffade han sig en Camaro och sedan har det blivit ett knippe Pontiac som rullat förbi
 

Familjen Persson i Smedjebacken har en passion för GM:s F-body-modeller från tidigt 70-tal, särskilt bilar med manuell låda. Trans Am:en är bara tillverkad i 885 exemplar i detta utförande.

– Visst, det är väl inget fel på Mopar, men de här bilarna går det ju att svänga med också, kommenterar han med ett avväpnande flin.
Efter att ha avverkat många olika versioner av Pony Car-modellerna har det optimala målet uppnåtts. Innehavet består nu av en Pontiac Trans Am från –71 och en Camaro Z28 –71:a. Bägge med manuell växellåda.
– Fast Camaron är Annas, poängterar Anders noga. Hon är ju också en –71:a, så det är en fin årgång.
Pontiacen har sin egen lilla solskenshistoria. Anders köpte den våren –03 men insåg efter kort tid att han inte skulle ha tid att göra i ordning den till det skick han önskade sig. Så bilen såldes till Andreas Björklund i Lidköping.
– Vi höll kontakt och det visade sig att Andreas gjorde precis det som jag velat göra. Bytte ut allt mattsvart mot blankt och lackerade om den i originalfärgen Lucerne Blue med vita stripes, berättar Anders.
Camarons kulör heter Cranberry Red och Trans Am:en är lackad i originalfärgen Lucerne Blue. Scoopet som sticker upp är förstås original och Anders är tacksam över att den detaljen blivit kvar under bilens livstid.
Detta år fanns bara två färkombinationer att välja mellan på denna model: vit med blå stripes eller blå med vita stripes.
– Vita bilar var vanligare, upplyser Anders.
Efter ett år var bilen i stort sett färdig men då började Andreas bli sugen på en Mopar muskelbil i stället.
– Han nämnde det för mig och så kom vi överens om att jag skulle köpa tillbaka Pontiacen. Så det blev som att lämna bort bilen för renovering, skrattar Anders.

Man kan förstå att Anders ångrade sitt beslut att sälja sin bil. Pontiacen är bara tillverkad i 2 116 exemplar och bara 885 bilar hade M22 manuell låda som denna. Motorn är en 455 HO som original ger 335 hästar men den har borrats till 462 och kolvar med högre komp sitter i. Anders tippar på att effekten borde ligga någonstans runt 400 hästar idag.

– Effekten original är angiven vid bara 4 800 varv och det är vridet som räknas, resonerar Anders.
En provtur i Trans Am:en bekräftar påståendet att F-body-bilar även kan svänga. Just denna har också försetts med ett Herb Adams väghållningskit som ytterligare förbättrar vägegenskaperna.

Pontiacen är sänkt och har skivbromsar runtom. Med trimmad big block och manuell låda i den lätta bilen blir körupplevelsen något man inte glömmer så lätt.

Annars är det mesta på bilen i originalutförande, frånsett inredningen som egentligen ska vara blå och som idag är svart.
– Visst ja, bakaxeln är bytt mot en från –79 med skivor, tillägger Anders. Utväxlingen är dock samma som den ursprungliga, 3,42.
Enda finesser man kan hitta i bilen är styr- och bromsservo så det finns varken elhissar ellar AC. Det skulle kunna skvallra om att bilen är svensksåld men den importerades till Sverige 1975.
Anders har efter återköpet inte behövt fixa så mycket mer på sin Pontiac.
– Jag har lyckats hitta en original Rochester-förgasare i stället för den Holley 850 som satt på och så är tanken bytt.

Hustrun Annas Z28 Camaro är också ganska nyligen inköpt och även den kom hem till huset på lite snirkliga vägar.
– Vi hittade den på annons och säljaren skulle ta med den till Classic Car Week i Rättvik. Så jag tog med pengar och vi åkte dit men det kändes inte riktigt rätt och vi drog oss ur. Efteråt övertalade mig Anna att vi skulle köpa den i alla fall men då hade jag inte kvar telefonnumret, berättar Anders.
Det hela löste sig dock och till slut blev det affär. Camaron är tillverkad i 4 862 exemplar och även den här har manuell låda liksom Pontiacen.
– Camaron är väl mer gedigen i grunden än Pontiacen och har aldrig rostlagats. Den har bara lackerats om, förklarar Anders.

350-motorn är på 330 hästar och bakaxeln är diffad med 4,10 i utväxling. Med den manuella lådan till blir det en klart varvglad kombination.

– Blocket är ersatt men allt annat är matching numbers, intygar Anders.

 Camaron från 1971 är aldrig plåtrenoverad medan Pontiacen från samma år har fått en del rost lagad under sin livstid. 
Under huven skiljer det sig också lite, den röda döljer en small block 350 och den blå härbärgerar en 455:a.
Med hänsyn till Camarons relativt orörda skick kommer det inte att bli så mycket uppdateringar på denna bil utan den ska behållas i sitt nuvarande utförande. Sommartid används den flitigt av Anna till och från jobbet.

Med en stöddig big block Trans Am och en ettrig small block Z28 har familjen Persson det bästa av två världar. För trots att bilarna är ganska snarlika så är temperamenten helt annorlunda. Om det speglar makarnas personligheter är osäkert men vi hamnar snart efter i Pontiacen när Anna gasar ifrån på krokiga småvägar utanför samhället.

För barnen Alice, 8 år, och Alexander, 11, finns däremot ingen tvekan om vilken bil som gäller:
– Pontiacen så klart!

Ladda ner hela reportaget som pdf fil
Tillbaka till Reportage index
Tillbaka till www.usabil.nu