5-56 vet man vad det är men 55*6 vad är det?

Av:  Bengt Dehlin  oktober 11, 2021

MR 55 Chevy är väl ett namn man borde kunna gå under när man är inne på sin sjätte 55a.
Det är precis så många 1955 Chevrolet Anders Bylén I Delsbo har ägt. Man kan undra om det blir några fler efter den här då den är i ett så otroligt härligt orört originalskick, och om frun får bestämma för hon är väldigt förtjust i bilen.
Hur kommer det sig då att man är så fast för just 55or? Nu är det ju så att Anders även har haft ett antal andra bilar också men för att gå till början av det hela.

1974 är han på Frösön i Östersund på bilutställning och spanar då in allehanda läckra bilar som man inte såg hemma i en liten by i Hälsingland. Kan tänka mig att det var en hel del långhårig teddy och plyschinredningar på bilarna.
Säker hade inte alla bilar som stod på utställningen samma fälgar fram och bak, var inte alltid man hade råd att köpa mer än 1 par Mag fälgar och då blev det oftast bak. Men 1974 fungerade det på en bilutställning.

Men hur många läckra bilar det än var på utställningen så var det BARA EN bil som blev kvar på Anders näthinna när han for hem till Hälsingland igen. Det var en rödbrun 55a Chevy med ombyggda rundade bakhjulhus, Cromereverse fälgar och bara allmänt rå. Han knäpper kort på bilen som sen förstoras upp nästan som en plansch och den hänger prydligt i pojkrummet under hela ungdomstiden.

Sensommaren 1954 har brukspatronen precis varit och hämtat ut sin nya Chevrolet. Då han visste att det skulle komma en ny modell detta år har han väntat med att beställa en. För att fira sitt bilköp stannar han till på Kondiset och köper en påse kanelbullar till kontorspersonalen.

Sensommaren 1954 har brukspatronen precis varit och hämtat ut sin nya Chevrolet. Då han visste att det skulle komma en ny modell detta år har han väntat med att beställa en. För att fira sitt bilköp stannar han till på Kondiset och köper en påse kanelbullar till kontorspersonalen.

När man är i Delsbo måste man självklart ha en fäbodvall som bakgrund

När man är i Delsbo måste man självklart ha en fäbodvall som bakgrund

Här är början till Bylèns stora 55a intresse

Här är början till Bylèns stora 55a intresse

Sen som de flesta av oss motorintresserade som är födda mellan 1955 och 1965 så var även Anders och såg filmen framför alla. Den där Harrison Ford får sitt genombrott. Indiana Jones säger säkert många som inte kanske var född då eller Stjärnornas krig kanske andra säger som inte riktigt har koll.
Men självklar pratar vi om American Graffiti, eller som den hette här hemma i Sweden. Sista natten med gänget.

Filmen för alla bilnördar. Det är nog den film där skådespelarna spelar den minsta rollen, det är ju musiken och stämningen i filmen som gör filmen men framför allt är det BILARNA som alla kommer ihåg. För det finns knappast någon av oss biltokar som sett Sista natten med gänget och tex. missat en pippi gul 32a cupè. Den som har gjort det han är blind. Visst Anders såg även han John Milners Kupa men det var något annat som fastnade lite mer hos honom, nämligen ärkerivalen BOB FALFAs svarta 55 Chevy. Den såg ju precis ut som den 55a som var på utställningen i Östersund.

Ser inbjudande ut att stiga in och vrida på nyckeln

Ser inbjudande ut att stiga in och vrida på nyckeln


Nu gick det några år och Anders började själv komma i gång med bilar, han hade en Willys jeep i ett garage som han delade med ett gäng grabbar i Delsbo.

En kväll när han kom till garaget tyckte han att det såg ut som att det stod en till bil i mörkret där. Då han slår på lyset kan han knapp tro sina ögon. Där stod -55an från Östersundsutställningen.

Synen av bilen var så rörande att han satte sig o grina han trodde inte det var sant. DEN 55an i Delsbo!
Det är många gånger under åren som gått som han har försökt köpa denna 55a men alltid har något kommit i mellan, men nu har som sagt Anders inte varit utan 55or ändå.

Så nu till denna bil som detta reportage skall handla om. Det är en Bel Air och det är den andra 55an 2dr stolpe i helt originalskick som han äger.

- Å ja è som bare vill ha räcers konstatera Anders med ett skratt på riktigt Dellmål.

I det där baksätet skulle man trivas

I det där baksätet skulle man trivas

Mer drömlikt än så här blir det aldrig. Detta är en av Anders alla 55 or

Mer drömlikt än så här blir det aldrig. Detta är en av Anders alla 55 or

Inte ens en radio har det varit monterad i denna underbara vagn

Inte ens en radio har det varit monterad i denna underbara vagn

Här är det ingen fara att man glömmer att släppa handbromsen

Här är det ingen fara att man glömmer att släppa handbromsen

Så här ser det ut under instrumentbrädan endast den röda stereo kabeln som är extra

Så här ser det ut under instrumentbrädan endast den röda stereo kabeln som är extra

Denna bil importerades till Sverige från Kansas i februari -20 av en firma från Karlstad och Anders köpte den i september samma år. Skicket på bilen är helt fascinerande Det enda som är omgjort i el väg har Anders själv gjort, och det är att dra en kabel till stereon annars är allt original. Att inte denna bil har gått så långt vittnar många detaljer på bilen om.

Invändigt är 55an i stort sett som ny. Om man öppnar kofferten och tittar så är det bara gummimattan som visar på tiden tand, den är lite uttorkad. Original hjulet med domkraft sitter där, instruktions lappen på inner skärmen finns kvar som berättar tydligt och pedagogiskt både med bild och text hur man använder den.

Visst har den Gröna Neptune Green som färgen heter för övrigt en otroligt härlig grönfärg små skavanker, men vem har inte det när man passerat pensionsåldern. Blueflame 6an med tillhörande Powerglide gjutjärns låda spinner som en katt och växlar något helt otroligt fint.

När man sedan tittar på växellägena på en gjutjärns Powerglide får man lite Cadillac feeling, eftersom backen ligger längst ner och inte som andra lådor direkt efter Parkeringen.

Sommaren -06 bar det iväg på semester i denna 55 a

Sommaren -06 bar det iväg på semester i denna 55 a

Personligt

Anders Bylèn

Årsmodell: 1960

Civilstånd : Gift med Åsa

Första bil: Willys Jeep

I Garaget: Förutom 55an, 66a Caprice och en 1969 Triump MC

Läser gärna: Motortidningar

Anders har inga större bekymmer med att ratta en 55a cheva efter att redan innan denna ägt 5 st

Anders har inga större bekymmer med att ratta en 55a cheva efter att redan innan denna ägt 5 st

Försäkrings märket från en svunnen tid sitter prydligt på Kofångaren

Försäkrings märket från en svunnen tid sitter prydligt på Kofångaren

Det blir inte bättre än så här, allt är som det skall vara

Det blir inte bättre än så här, allt är som det skall vara

Inga funderingar om hur man använder JACKEN klart och tydligt

Inga funderingar om hur man använder JACKEN klart och tydligt

Kromet på bilen är också väldigt välbevarat nästan så att man skulle kunna tro att det är om kromat, men då har man i så fall även tryckt upp nya gamla dekaler.

Personen som köpte denna 55a ny hade kanske någon gång på denna eller någon annan bil glömt att släppa handbromsen, då denna även är utrustad med en varningslampa för att man inte släppt handbromsen. För övrigt en riktigt snygg lampa.

Klimatet i Kansas kan väl jämföras med södra Sverige ner till -7,8 på vintern och upp till + 25,3 på sommaren, så då behöver man lite värme i bilen. Just denna bil är utrustad med ett Delux värmepaket vilket gjorde att bilen även utrustades med säkringar. Annars gick all elektrisk utrustning på 55orna genom ljusknappen och dess bimetall.
När den bimetallen blir överhettad så löser den ut, och för dom som har upplevt det vet hur spännande det kan vara en kolsvart natt. Det blir väldigt svart!

Motorutrymmet är även det helt orört, ok lite nött och det är väl ganska självklart efter att ha gått i snö och vintertid och som sagt bilen är använd. Men alla klistermärken på från fabrik på luft burken osv sitter där dom ska. Det var till och med så Anders tyckte sig se markeringar på framvagnen som var gjorda på monteringsbandet när man skulle justera in vissa saker.

Det är nog svårt att komma närmare hur det kändes att åka i en ny 55 Chevrolet än det är att åka i denna bil. Allting är så genuint i ordning inget är rört, inget är bättrings målat allt är som det var när det var nytt.

Det härligt halvgröna skenet från dom tonade rutorna gör ju inte saken sämre för körupplevelsen.

Den gröna toningen på rutorna ger ett mysigt sken inne i bilen

Den gröna toningen på rutorna ger ett mysigt sken inne i bilen

Recept

CHEVROLET BEL AIR -55 two doors sedan
Antal tillverkade: 168 313 st
Kaross: Original plåtkaross
Motor: 6a på 365 kubik tum
Växellåda: Gjutjärns Powerglide
Chassi: Original
Bromsar: Trummor runt om
Hjul: 5 -15 Tums stålfälgar
Däck: Diagonal F78-15
Inredning: Original i Tyg och vinyl
Färg: heter Neptune Green
Tonade rutor, Styrservo
Extra utrustning
Automatlåda
Handbromslampa
Tonade rutor
Styrservo
Delux värmepaket vilket gjorde att bilen även utrustades med säkringar. Annars gick all elektrisk utrustning genom lysknappen och dess bimetall.