Ronnys Ford Tudor -34

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  september 12, 2022

VINNANDE BUDGET BYGGE


Det var i stort sett bara fragment som Ronny H. Berg i Huskvarna släpade hem den där vinterdagen för 17 år sedan. Strax före påsk var den klar och under den gångna sommaren har Forden, som är ett lågbudgetbygge, vunnit ett stort antal fina utmärkelser.

Det var många som gnuggade sina ögon när portarna öppnades vid årets Bilsport Performance & Custom Show på Elmia.
I en kritvit monter bland pingviner och en uppstoppad isbjörn stod en lika vit Ford Tudor -34 och gnistrade i ljuset från ett par väl injusterade
spotlights.

– Det var väl ingen som trodde att bilen skulle bli färdig någon gång, säger Ronny Berg med ett skratt.
Innan påsken var över hade bygget kammat hem ett andrapris för sin inredning plus ett Jury´s Choice samt SSRA:s specialpris.

– Det var fantastiskt roligt och en bra start på säsongen som varit ganska intensiv. Totalt har det blivit 350 mil, förklarar Ronny som just kommit hem från Finland där rodden visats upp på X-Treme Car Show i Lahti.
Det hela började 2003 då Ronny i full snöstorm for till en by strax norr om Östersund.

– Hade fått tips om en svensksåld Ford Tudor -34. Bilen var ett vrak och det jag lastade upp på släpvagnen var väl egentligen fragment av en kaross och en ram.
När allt lastats av hemma i Huskvarna var det många som undrade vad det var för skrot han hade köpt.

– Jag stuvade in alltsammans i garaget där det fick stå och skämmas ett tag. Det tog förresten ett par år innan jag började rota i prylarna.

Den invändiga delen av dörren är ett riktigt konstverk. De olika pressningarna är av egen design, likaså den nedre ”popnitade” plåten som möjliggör i och urmontering av rutan.

Den invändiga delen av dörren är ett riktigt konstverk. De olika pressningarna är av egen design, likaså den nedre ”popnitade” plåten som möjliggör i och urmontering av rutan.

Ronny har hunnit köra 350 mil med 34:an i sommar. Ratten är ett loppisfynd och av okänt fabrikat medan mätarna är Dolphins som plockats isär och lackats i samma färg som bilen.

Ronny har hunnit köra 350 mil med 34:an i sommar. Ratten är ett loppisfynd och av okänt fabrikat medan mätarna är Dolphins som plockats isär och lackats i samma färg som bilen.

Den räfflade ”takkonsolen” påminner om huv- och bakluckelisten på Pontiac från tidigt 1950- tal. Resten av innertaket utgörs av fyra skivor.

Den räfflade ”takkonsolen” påminner om huv- och bakluckelisten på Pontiac från tidigt 1950- tal. Resten av innertaket utgörs av fyra skivor.

Mellan huvsidorna vilar en småvässad Cheva 305-maskin. Ronny har eftersträvat ett rent utseende runt motorn där både kablar och reläer lyser med sin frånvaro.

Mellan huvsidorna vilar en småvässad Cheva 305-maskin. Ronny har eftersträvat ett rent utseende runt motorn där både kablar och reläer lyser med sin frånvaro.

Framstolarna i aluminium fick vara mall när baksätet tillverkades.

Framstolarna i aluminium fick vara mall när baksätet tillverkades.

MYCKET PLÅTARBETE
Ronny förstod att det skulle behövas mängder med frisk plåt om det någonsin skulle bli bil av 34:an igen.

– Som tur är har jag en god vän som kan det här med ”metalshaping”, säger Ronny och syftar på Stefan Axelsson.

– Han har så gott som tillverkat allting nytt. Den ena dörren är exempelvis helt ny gjord med den andra som mall.

– Även de invändiga dörrsidorna är nygjorda. Jag tyckte att de blev så bra att det inte behövdes någon klädsel, säger han med stolthet i rösten.

SPECIALDESIGN

Också skärmarna är ett verk av Stefan Axelsson. De är bredare än originalet och de har fått lite annan design runt hjulhusen. Detta för att man ska få en låg profil på karossen utan att bygga om chassit för mycket.

– Givetvis är fotbrädorna också omgjorda och breddade, även bakstammen i bilens akter är specialgjord av Axelsson. Ronny har varit delaktig i mycket av plåtjobbet men det är Stefan Axelsson som gjort själva hantverket.

– Vi har ritat och klippt pappmallar som Stefan sedan förvandlat till plåtbitar. Vi har som tur är haft samma tänk när det gäller design och utformning.

PRISVINNANDE INTERIÖR
Om det är något som väckt stor uppskattning så är det bilens interiör.
Ronny har fått flera utmärkelser för inredningen trots att den saknar både påkostat skinn eller avancerade sömmar.

– Flygplansstolarna hade jag liggande men Axelsson fick snida till ett par matchande aluminiumsäten där bak. Vi passade självklart på att borra lite hål som extra utsmyckning …
Innertaket är även det specialtillverkat.

– Har alltid gillat Pontiacs listsättning på huv och baklucka från
tidigt 1950-tal. Det blev till att göra en kopia med rillningar som påminner om en takkonsol.

BRÖDROST
Bilens kritvita lackering är hämtad från en brödrost.

– De flesta 34:or är av någon anledning röda. Jag hade tidigt
bestämt mig för att hitta på något annat.
Det var när Ronny såg en brödrost i retromodell i ett köpcenter som han bestämde sig.

– Jag lät skanna brödrosten och därefter blandade vi till färgen.
Peter Karlsson som har lackfirma här i Huskvarna fick förtroendet att hålla i sprutan.

Stilfullt värre och rätt stuk blev det till sist! Den speciella grillen smidde Ronny ihop med hjälp av lite rostria rör.

Stilfullt värre och rätt stuk blev det till sist! Den speciella grillen smidde Ronny ihop med hjälp av lite rostria rör.

Under den gångna säsongen har Ronny fått en hel del beröm och ärofyllda pokaler för den speciella inredningen. Inte så konstigt kanske ...

Under den gångna säsongen har Ronny fått en hel del beröm och ärofyllda pokaler för den speciella inredningen. Inte så konstigt kanske ...

EGEN GRILL
Ronny förtydligar att projektet hela tiden varit ett lågbudgetbygge.
– Jag har försökt hålla nere kostnaderna men det har i stället blivit mycket arbete. Motor och automatlåda hade jag liggande sedan tidigare, ratten hittade jag på en loppis i USA och så vidare.
I stället för att köpa en nytillverkad och svindyr grill från Bob Drake i USA valde han att tillverka en egen.

– Hade lite rostfria rör som blivit över. Vek till och svetsade samman dessa. Några helger senare kunde jag ”mattborsta” med Scotch Brite och Autosol för att få rätt yta.
Han erkänner att bilen nog aldrig hade blivit färdig om han inte hade fått hjälp av sina vänner.

– Projektet stod ju stilla i många år. Det var när Janne-Bilsport ringde
och frågade om jag ville vara med på Elmia som jag tog tag i alltsammans.

ÅRETS SSRA-ROD
I samma veva hade Ronny bytt jobb vilket innebar att han hade mindre resdagar och mer fritid.

– Jo, det blev full fart i garaget. Trodde knappt själv att jag skulle hinna bli klar till påsk, men det gick.
Efter Elmia visades rodden på Rock Show i Tammerfors, därefter deltog 34:an i Sveriges Snyggaste Bil innan den vann pris på Wheels & Wings i Falkenberg.
Som kronan på verket utsågs bilen till ”Årets SSRA Rod 2019” på Street Rod Nationals i Hamburgsund. Inte dåligt för ett lågbudgetbygge!

Högerdörren gick att rädda och fick vara mall när den vänstra tillverkades.

Högerdörren gick att rädda och fick vara mall när den vänstra tillverkades.

Framskärmarna har både breddats och ”dragits ned” mot marken för en lägre design.

Framskärmarna har både breddats och ”dragits ned” mot marken för en lägre design.

Diverse plåtar till inre delen av ena dörren ligger färdigklippta.

Diverse plåtar till inre delen av ena dörren ligger färdigklippta.

Bakskärmarna är så gott som nytillverkade och betydligt bredare än originalet.

Bakskärmarna är så gott som nytillverkade och betydligt bredare än originalet.

Torpedväggen är färdigbockad och har fått lite pressningar med sick- och falsmaskin.

Torpedväggen är färdigbockad och har fått lite pressningar med sick- och falsmaskin.

Den nygjorda vänstra dörren är på plats liksom torpedvägg samt en bit av golvet.

Den nygjorda vänstra dörren är på plats liksom torpedvägg samt en bit av golvet.

Hålet efter pegamoidtaket har fyllts upp med hjälp av ett tak från en Renault R4.

Hålet efter pegamoidtaket har fyllts upp med hjälp av ett tak från en Renault R4.

Plåtkonstnären Stefan Axelsson är i full färd med att finknacka ena bakskärmen.

Plåtkonstnären Stefan Axelsson är i full färd med att finknacka ena bakskärmen.

Motorn är provmonterad och det är dags att tillverka huvsidor samt fästen till kylare med mera.

Motorn är provmonterad och det är dags att tillverka huvsidor samt fästen till kylare med mera.

I profil ser man hur Ronny fått hjulen att passa in snyggt i hjulhusen. Någon tanke på att choppa taket? Aldrig, säger han ...

I profil ser man hur Ronny fått hjulen att passa in snyggt i hjulhusen. Någon tanke på att choppa taket? Aldrig, säger han ...