A Barris Custom in Delsbo?

Av:  Bengt Dehlin  december 23, 2022

Första gång jag såg denna kärra var när jag kom åkande på E4 på väg till en lokal bilträff. Genom en regnig Cadillac framruta såg jag direkt Woah vad är det där? Jag misstänkte att vi säkert var på väg till samma träff och helt rätt det var vi. Så när vi kom fram var jag inte sen att gå fram och snacka med ägaren en trevlig pratglad Dellbo, för er som inte är från Hälsingland så är man från Delsbo om man kallas Dellbo.

Efter ett tag börja jag att granska kärran lite mer, och ju mer jag spanade desto mer detaljer hittade jag och kände att den här gör vi ett reportage om. Sagt och gjort vi bestämde ett möte hos honom hemma i Delsbo med fina vyer runt omkring. Nu behövs det egentligen inga fina vyer när man har en dylig vagn att fota. Den har lika gärna kunnat stå på en skrotgård så har den gjort sig lika bra kanske till och med bättre för den är både snygg och rå. Nu är ju detta ingen gammal Barris Custom tillverkad i slutet av 50 talet i ett garage i Carlifonien som rubriken kan lura en att tro, utan ett svenskt bygge. Men stilen är precis som att den skulle komma från den tiden.

En uppkäftigt front på en COOL bil

En uppkäftigt front på en COOL bil

Ägaren till denna bil är Tobbe Dolk från Delsbo och han har ägt den här bilen sen 3 år tillbaka. Med hjälp av sin fru har han gjort det sista finliret på bilen, om man kan säga det sista på en Custom. Det brukar ju vara så att en Custom bil sällan blir färdig någon gång.
Bilen är från början en 4 dr som en värmlänning började med att bygga om till 2 dr för att sedan kapa taket av den och rollade den.

-En yxkustom som han kallar den när jag pratar med honom, men ångrar sig och säger att yxkustom kanske är fel ord men kvarstod en hel del jobb när jag sålde den. Det är några år sedan nu kan ha varit 2010 kanske. Tror senare ägare har gjort om en del och renoverat. Nästa ägare var även det en värmlänning från Karlskoga han satte dit någon Volvo ruta och Mercury front samt gjorde i ordning ett tak. Det blev en så kallad Carson Top. Att en Karlskogabo tog hand om bilen och satte sin prägel på den är inte så konstigt då det funnits en hel del gamla fräna Custombilar i den staden, bland annat Blue Heaven, New Heaven och Street Rebel med flera.

En Carson-topp är en vadderad, stoppad, avtagbar topp i ett stycke. Designen uppfanns av Bob eller Glen ”det finns olika källor på förnamnet” Housere 1935 när han arbetade för Amos Carson på Carson Topi Shop i Los Angeles .
Den första toppen byggdes på en 1930 A-Ford Cab. Designens popularitet växte snabbt och Carson Top Shop var upptagen med att tillverka Tops för otaliga custom och hot rods. På toppen på 1940 -talet producerade butiken i genomsnitt 15 toppar per vecka, totalt mer än 5000 st.

Efter Karlskoga vandrade den omkring lite grann innan den hamnade i Hälsingeskogarna hemma hos familjen Dolk. Då var alla utvändiga custom tricken redan fixat så som rakade dörrhandtag, förlängda bakskärmar, frenchade framlysen och som sagt fronten och taket. Nu var det här fortfarande lite av en buskcustom innan Tobbe blev ägare till den.

För inredningen var det inte mycket med, även koffertutrymmet och motorutrymmet har blivit uppsnyggat. Det var ett påbörjat luftsystem till fjädringen som Tobbe gjorde klart. Utvändigt har huv och koffert blivit omlackerat sen fick Patrik ”Putte” Olsson från Iggesund fria händer att Pinstripa den. Även taket blev lackat utvändigt i samma veva, det flower-power gardinmönstrade innertaket behölls som det var.

How low can we go

How low can we go

Det är några timmars Pinstrip på den här bilen

Det är några timmars Pinstrip på den här bilen

Musiktemat går igen på en del ställen på denna bil här i form av en Mikrofon som hållare för en luftmätare och en som skyltbelysning

Musiktemat går igen på en del ställen på denna bil här i form av en Mikrofon som hållare för en luftmätare och en som skyltbelysning

Sen att Tobbe även är musiker och spelar i bandet ”Tobbes veranda” har även det satt sin prägel på denna bil. Bland annat är fläkttrumman gjord av en virveltrumma, undrar om Tobbe är utan virveltrumma när han skall uppträda nu?

Tryckmätaren till luftfjädringen är inmonterad i en gammal Shure Brothers Mikrofon modell 55s, en riktig Rock a Billy mikrofon alltså. Även skyltbelysningen är gjord av en mikrofon.

Sen gäller det att vara uppfinningsrik och se idéerna när man bygger Custom. När Tobbe gjorde Gas och bromspedalerna tog han och slaktade en handskfackslucka från en gammal Cheva.

Här har vi gardinmönstrat FlowerPower innertak GROOVY

Här har vi gardinmönstrat FlowerPower innertak GROOVY

Även koffertutrymmet har fått en härlig stil

Även koffertutrymmet har fått en härlig stil

Även i motorutrymmet kommer musiken in, här med en virveltrumma som fläktkåpa i ett för övrigt väldigt snyggt utrymme.

Även i motorutrymmet kommer musiken in, här med en virveltrumma som fläktkåpa i ett för övrigt väldigt snyggt utrymme.

Att stilen på denna bil är väldigt mycket 50 tals amerikanskt och att den uppskattas over there har även Tobbe fått bevis på då den även har uppmärksammats där och fått pris. Det var genom att personer fick rösta genom bilder på olika Custom bilar och denna bil vann People`s choice

Vad som kommer att ske med denna Custom i framtiden det får vi se, en önskan som Tobbe berättar när vi pratas vid är att montera ett modernt drivpaket så vi får väl se vad som händer. För som sagt en CUSTOM blir aldrig färdig

Broms och gaspedal gjorda av en handfacks lucka

Broms och gaspedal gjorda av en handfacks lucka

Inredningen var i princip bara fjädrar när Tobbe köpte bilen så lite lämpliga säten införskaffades och kläddes om

Inredningen var i princip bara fjädrar när Tobbe köpte bilen så lite lämpliga säten införskaffades och kläddes om

Som sagt även motorutrymmet var i behov av en uppsnyggning

Som sagt även motorutrymmet var i behov av en uppsnyggning

Det finns hur många vinklar som helst att knäppa på den här bilen

Det finns hur många vinklar som helst att knäppa på den här bilen