Ägd i ett halv sekel

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  maj 23, 2025


Den anlände svenska Ford hösten 1955 och första ägaren var en korvhandlare i Karlskrona. Sommaren 1972 köpte Göte Jönsson bilen eftersom familjen krävde en rymlig semesterbil. I dag 50 år senare äger och vårdar Göte fortfarande sin Lincoln Premiere av årgång 1956.

 

 

Den 22 augusti 1955 rullade den av bandet på en Ford-fabrik i Wisconsin – en blanksvart Lincoln Premiere. Bilens låga chassinummer samt tillverkningsdag
bekräftar att det rör sig om en mycket tidigt tillverkad 56:a.
Ganska snart var den lastad ombord på ett stort fartyg med destination Stockholm. I december -55 hade den gjorts körklar för trafik vid Fords anläggning i Frihamnen och den 24 januari 1956 fick bilen sina första registreringsskyltar.
Därefter finns en lucka fram till 28 maj 1957 då en välbärgad korvhandlare från Karlskrona reser till huvudstaden och köper den drygt ett år gamla lyxvagnen.
– Det kan ju vara så att Ford använde den som direktionsvagn en längre tid och var tvungna att sälja till starkt rabatterat pris till affärsmannen från Blekinge, säger Göte Jönsson som tog över ägandet 1972.

Göte stoltserar med den ursprungliga nummerskylten som bilen fick när den kom till Blekinge 1957.

Göte stoltserar med den ursprungliga nummerskylten som bilen fick när den kom till Blekinge 1957.

SÖNDAGSTUR
Det var många tillfälligheter som spelade in då Göte köpte 56:an av korvhandlaren, eller Harry Karlsson som han egentligen hette.
– Sommaren 1957 var jag 18 år och min blivande hustru Gerd skulle fylla 16. Vårt stora söndagsnöje var att spana in alla fina bilar som körde förbi slottsparkeringen vid Falsterbohus. Det var där som det finare folket bodde om helgerna, minns Göte.
Han berättar att det ganska ofta passerade en stor svart amerikanare med avgasutsläpp som mynnade ut i den bakre stötfångaren.
– Bilen framfördes av en herre som vid sin sida hade en dam klädd i ljus överdel och en brun hatt. De bar alltid samma klädsel och tog alltid samma runda i sakta mak.

KORVHANDLARE
Åren gick och Göte och Gerd gifte sig och flyttade till Jämshög i Blekinge.
– Jag blev headhuntad av ett företag inom skyltindustrin och vi lämnade Skåne, säger Göte som snabbt kände sig hemma i den nya orten. Sommaren 1972 skulle familjen Jönsson på en semestertur till Norge.
– Med två barn och ett tredje på väg behövde vi en större bil. Fick då ett tips av en veteranbilskille i Karlskrona om korvhandlarens Lincoln -56. Själv tyckte han att bilen var alldeles för ny för sin samling.
Den 15 år gamla lyxvagnen hade då rullat 6.000 mil och var i mycket fint originalskick. Det senaste året hade säljaren bara kört sex mil.

Trots att bilen är svensksåld sitter det en milesmätare i instrumentpanelen. Förmodligen gick mycket få Lincoln-bilar på export varför fabriken inte bemödade sig med en hastighetsmätare med kilometergradering.

Trots att bilen är svensksåld sitter det en milesmätare i instrumentpanelen. Förmodligen gick mycket få Lincoln-bilar på export varför fabriken inte bemödade sig med en hastighetsmätare med kilometergradering.

Visst blir man glad när man ser ett bagageutrymme där ordet originalskick verkligen gör skäl för namnet. Många orörda bilar har renoverats till ”originalutförande”. Denna Lincoln kommer att bevaras original.

Visst blir man glad när man ser ett bagageutrymme där ordet originalskick verkligen gör skäl för namnet. Många orörda bilar har renoverats till ”originalutförande”. Denna Lincoln kommer att bevaras original.

Dörrsidorna har en mycket speciell design. Notera belysningen i ocvankant! Det som ser ut som en rutvev är det invändiga dörrhandtaget. Elfönsterhissar samt det som var extra på andra bilar var standard på en Lincoln.

Dörrsidorna har en mycket speciell design. Notera belysningen i ocvankant! Det som ser ut som en rutvev är det invändiga dörrhandtaget. Elfönsterhissar samt det som var extra på andra bilar var standard på en Lincoln.



SAMMA BIL

Göte var lite tveksam då han misstänkte att det kunde vara svårt med reservdelar till en Lincoln men åkte ändå för att titta på saluvagnen tillsammans med hustrun Gerd.

– Gissa om vi blev förvånade när han öppnade garageporten. Där stod ju vår drömbil från sommaren 1957.
På frågan om korvhandlaren ofta var i Falsterbo, berättade han att han och frugan brukade hämta varor hos en charkuterist i Malmö varefter paret alltid tog en sväng över Skanör och Falsterbo.
– Därefter var vi ganska sålda på bilen och när Harry Karlsson förklarade att det var vanliga Ford-delar som passade så var saken klar, säger Göte med ett skratt.

VINTERKÖRNING
Den första semesterturen med den rymliga amerikanaren gick bra och åtföljdes av flera resor genom Europa.

– Våra grabbar låg och sov i baksätet under färden, vilket idag känns lite skrämmande. Det var bra vrid i motorn också trots att korvhandlaren, som var ekonomisk, hade strypt förgasaren ganska rejält.
Göte berättar att det även är mycket bra värme i bilen.
– Det sitter ju ett extra värmeelement under framsoffan, vilket var skönt vintertid.

De små bakre ventilationsrutorna gör bilen imfri på några sekunder om defrostern samtidigt sätts igång. – Fungerar perfekt på vintern, säger Göte!

De små bakre ventilationsrutorna gör bilen imfri på några sekunder om defrostern samtidigt sätts igång. – Fungerar perfekt på vintern, säger Göte!

Notera det perfekta innertaket i den rökfria bilen!

Notera det perfekta innertaket i den rökfria bilen!

Ett minne från korvhandlaren är det ena avgasutsläppet som fått sig en törn vid en backningsprocedur

Ett minne från korvhandlaren är det ena avgasutsläppet som fått sig en törn vid en backningsprocedur

Recept

LINCOLN PREMIERE 1956
Antal tillverkade: 19.465 exemplar.
Nypris: Cirka 28.000 kronor (i USA dubbelt så mycket som en Dodge eller Chevrolet Sedan.)
Kaross: Fyradörrars Sedan.
Motor: V8 på 368 kubiktum.
Effekt: 285 hk.
Växellåda: 3-stegsautomat.
Chassi: Originalram
Bromsar: Trummor runt om, servo.
Hjul: 15-tums stålfälgar med originalkapslar
Däck: BF Goodrich radial 225/75 -15 tum med white walls.
Lack: Presidental Black.
Inredning: Orörd original “Coral & Black”.
Extra utrustning: Allting är standard.
Övrigt: Tillverkad 22 augusti -55 (tidig 56:a), kom till i Sverige i december -55, registrerad 24 jan -56.
Såld ny, 28 maj -57, till Harry Karlsson som var korvhandlare samt gjorde fastighetsaffärer i Karlskrona.

Maskinen har Göte låtit renovera en gång. I dag har bilen rullat exakt 16.000 mil sedan ny.

Maskinen har Göte låtit renovera en gång. I dag har bilen rullat exakt 16.000 mil sedan ny.

KÖPTE EN BUICK
Efter två års flitigt användande började paret Jönsson se sig om efter en nyare bil.
– Att sälja 56:an var uteslutet. Det var ett flertal bilhandlare som ville köpa den. Det här var 1974 och en Lincoln från 1950-talet var en ovanlig syn i Sverige då.
Det sägs att det bara såldes tre stycken Premiere här 1956. En
ägdes av nuvarande kungens mor Sibylla – en bil som dessvärre är skrotad idag.

I Stockholm köpte paret en två år gammal Buick Electra Limited.
– Under resan hem körde Gerd Lincolnen och jag Buicken. När vi kom till Jönköping som var halvvägs var den nyköpta bilen så gott som tom på bensin medan Gerd hade mer än halv tank kvar.

KÖRT 10.000 MIL
Den törstiga Buicken avyttrades ganska snabbt och den ena bruksbilen har avlöst den andra.
Lincolnen kom att användas mer som entusiastfordon och på senare tid besöktes evenemang som Classic Car Week i Rättvik samt Nostalgia Festival på hemmaplan i Blekinge.
– Motorn lät jag renovera för några år sedan men resen av bilen är helt original. Har inte bytt en glödlampa ens, säger Göte som kört ganska exakt 10.000 mil sedan inköpet för 50 år sedan.
På frågan om han tänker behålla eller sälja bilen svarar han:
– Gerd gick bort för fem år sedan och därefter har det inte blivit så mycket kört.
Sedan säger han med glimten i ögat:
– Det skulle ju vara kul om ett visst bilmuseum i Karlskrona tog över nycklarna. Det var ju i den staden som allting startade …

Den idag 83-årige Göte Jönsson njuter gärna av en biltur så ofta som han har möjlighet.

Den idag 83-årige Göte Jönsson njuter gärna av en biltur så ofta som han har möjlighet.

 

Personligt
GÖTE JÖNSSON
Ort: Jämshög, Blekinge.
Yrke: Pensionär.
Årsmodell: 1939.
Civilstånd: Änkeman.
Första bil: Köpte som 22-åring en Ford Prefect för 400 kronor.
I garaget: Chevrolet Tahoe -99, BMW X3 -12 samt en svensksåld Lincoln -56.
Läser gärna: Nostalgia, Blekinge Läns Tidning.