Anders Valiant -64

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  mars 15, 2024

EN ÖVERLEVARE

Som ny var Valianten en storsäljare och poppis både bland företagare och polisväsen. Därefter blev den en självklar förstajänkare eller vinterbil. Idag har modellen uppnått kultstatus men flertalet har tyvärr skrotats bort. Anders Josefssons stationsvagn är en överlevare tack vare att den levt i Kalifornien sedan ny.

Plymouth Valiant är en bilmodell som många har en relation till. Den som köpte en ny i mitten av 60-talet var ofta egen företagare som nöjde sig med en mindre amerikansk vagn men med lite kraftigare motor än vad Saab och Volvo erbjöd.
Nästa ägare var inte sällan motorburen ungdom som inte hade tillräckligt med kapital att förvärva en USA-bil av fullsizemodell.
På senare tid har Valianten även varit en godkänd vinterbil för entusiaster som vill köra jänkare även under den mörka årstiden då sommarbilen

SÅ NÄR JAG FICK NYS OM EN STATIONSVAGN BLEV JAG EXTRA INTRESSERAD

SÅ NÄR JAG FICK NYS OM EN STATIONSVAGN BLEV JAG EXTRA INTRESSERAD

STIGIT I PRIS
I dag är det annorlunda då vinterjänkaren plötsligt blivit en populär sommarbil. Vallen är numera en klassiker där priserna sprungit iväg till följd av att tillgången på fina objekt är mycket begränsad.
– Trodde aldrig att de skulle bli så dyra, säger Anders Josefsson från Bankeryd som köpte sin första USA-bil för drygt 40 år sedan. Det var en fyrdörrars Dodge Dart -64 som han betalade 1.500 kronor för. Därefter avverkades ytterligare ett par varav den sista var en Dart GT -66 som han sålde i början av 80-talet.
– Därefter har det varit lugnt med amerikanare. Höll på med lite tvåhjulingar innan nostalgin tog överhand och jag började leta efter en amerikansk kompakt att ha som hobbyfordon.

VALDE STATIONSVAGN
Anders upptäckte snart att utbudet av fina exemplar inte var vidare stort.
– Hardtopmodellerna samt de öppna versionerna har ju varit eftertraktade de senaste decennierna.
Det gäller både Dodge Dart och Plymouth Valiant så när jag fick nys om en stationsvagn blev jag extra intresserad. Det är ju en modell som kanske är ännu ovanligare, säger Anders som efter ett par veckors funderande slog till

LÅNGTUR
Saluvagnen fanns i Umeå, 90 mil från småländska Bankeryd.
– Säljaren var en bilkille som hade koll på läget och vi hade gått igenom bilen i detalj på telefon.
Anders och hustrun Anna tog nattåget norrut och möttes av säljaren på stationen i ”Björkarnas stad”.


Jodå, det satt tryckknappsautomat även i Plymouth Valiant! Anders exemplar är dessutom extrautrustat med servostyrning.

Jodå, det satt tryckknappsautomat även i Plymouth Valiant! Anders exemplar är dessutom extrautrustat med servostyrning.

Interiören i stationsvagnen har klarat sig fint genom åren.

Interiören i stationsvagnen har klarat sig fint genom åren.

– Vi hann med en guidad tur till den lokala bilklubben innan det var dags att ge  sig av på den långa färden hem. Säljaren hade nyligen servat bilen samt bytt kylare, värmepaket, startmotor och generator så Anders kände sig ganska trygg inför avresan söderut.

– Det enda som oroade mig var ett morrande från ett hjullager i aktern. Det lät värre ju närmare Småland vi kom. Paret kom hem och lagret byttes veckan därpå.

UPPFRÄSCHNING

Stationsvagnen är såld ny i Kalifornien och kom till Sverige för två år sedan genom Umeåbons försorg.
– Han och några polare hade varit över och köpt ett par bilar men det fanns ytterligare en plats kvar i containern. Det var då Valianten dök upp till salu i Los Angeles. Det var väl inte riktigt vad de letade efter men nöden har ingen lag och det är jag glad för idag, säger Anders med ett skratt.
Efter att Plymouthen anlänt Sverige gjordes en del lackbättringar samtidigt som sittdynan fram kläddes om.

– Även 14-tumsfälgarna fick en dusch med färgsprutan. De ska ju inte vara röda och egentligen bara 13 tum men färgen livar upp och varvtalet blir behagligare med
de större hjulen.

TVÅPORTARE
Tyvärr blev det en coronasommar för Anders och Anna när det var dags att börja fara på bilträffar.

– Vi har gjort en del småturer för att känna lite på bilen och göra lite småfix.
Bland annat har han monterat en tvåportsförgasare för att få lite bättre drivkraft i sexan.

– Hade en ny liggande till en Ford 260 som passade efter att jag fräst om insuget. Den här motorn fanns faktiskt med tvåportare tillsammans med grövre avgassystem i en exportversion som kallades Super Six, säger Anders samtidigt som han lossar surfingbrädan från taket för att fånga sommarens första vågor.

 

1964 ÅRS PRODUKTION

I Sverige lanserades den kompakta amerikanaren som Chrysler Valiant.
Till en början krigade modellen med Ford Falcon som senare drogs in till förmån för engelska Zephyr. Resultatet blev att försäljningen av Valiant ökade från 768 exemplar 1962 till hela 1.493 året därpå och 1964 såldes närmare 1.800 stycken enligt ANA:s försäljningshistorik.

År 1964 kostade en 6-cylindrig Signet av hardtopmodell cirka 22.000 kronor. Detta var i samma prisklass som Chevrolet Corvair, Buick Special 4-dr, Chevy II Sedan, Rambler Classic 770, Mercedes-Benz 190D, Volvo P1800, Ford Fairlane 6-cyl. samt Dodge Dart 4-dr.

                                   V-100                  V-200                     Signet
Convertible                       —                    5.856                     7.636
Hardtop                            —                      —                       37.736
2-dr Sedan                      35.403               11.013                        —
4-dr Sedan                      44.208               63.828                        —
Station Wagon                 10.759               11.146                        —

PLYMOUTH VALIANT V-200 STATION WAGON 1964
Antal tillverkade: 11.146 exemplar.
Nypris: 2.388 dollar (2.519 med V8).
Kaross: Original plåtkaross.
Motor: Rak toppventilssexa på 225 kubiktum, tvåportsförgasare.
Effekt: 145 hk.
Prestanda: 0-100 på 12 sekunder.
Växellåda: Original 904 tryckknappsautomat.
Chassi: Original.
Bromsar: Trummor runt om, muskelservo.
Hjul: 14-tums stålfälgar.
Däck: 185/80 -14.
Lack: White.
Inredning: Original.
Extra utrustning: Styrservo, högerbackspegel.
Tack till: Min fru Anna

Fällbart baksäte innebär ett rejält lastutrymme.

Fällbart baksäte innebär ett rejält lastutrymme.

Anders Valiant är av modellen V-200 vilket innebär en standardmotor på sex cylindrar och 225 kubiktum. Den billigare V-100 var utrustad med den mindre 170-kubikaren. Ny för året var en V8 på 273 cui och 180 hästkrafter som gick att beställa som tillval.

Anders Valiant är av modellen V-200 vilket innebär en standardmotor på sex cylindrar och 225 kubiktum. Den billigare V-100 var utrustad med den mindre 170-kubikaren. Ny för året var en V8 på 273 cui och 180 hästkrafter som gick att beställa som tillval.