Anette och Tedde köpte tillbaka Camaron

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  februari 23, 2024

”... EN FÖRARE KÖRDE MOT RÖTT OCH RAKT IN I CAMARON.”

I Bilsport Classics nya artikelserie ”Återköpet” bjuder vi läsaren på olika historier om entusiaster som köpt tillbaka sina ungdomsbilar. Denna gång är det ett par från Klavreström i Småland som nyligen hämtat hem en 1969 års Camaro RS Convertible som de ägde för fyra decennier sedan.
– Det dröjde 36 år men nu är bilen hemma igen, säger Tedde Kurtz som ägt ett stort antal jänkare de senaste 40 åren. Skulle han köpa tillbaka alla bilar hade det behövts en ganska stor bilhall. Varför blev det just Camaron?

– Det var ju inte min första amerikanare men däremot den första som jag skruvade ned och renoverade. Därför känns den lite speciell, förklarar Tedde.

EGEN LACKERING
Allting började 1979 hos Ingemars USA-bilar i Smålandsstenar.
– Vi var och letade bil och föll för en öppen Camaro -69. Den var i mycket bra skick och inte lika sliten som de jänkare som rullat några år i Sverige. Visst, den var ju bara tio år gammal. Med 12.000 kronor mindre i plånboken kunde Tedde och Anette köra hem till Klavreström med nyförvärvet.
– Den var försedd med Shelby Slot Mags, L88-scoop och en slarvigt sprutad grön nyans hade ersatt originalets mörkblå metallic. Framåt höstkanten rev Tedde ned Camaron för att ge den en bättre lackering.

– Egentligen skulle jag bara ta bort scoopet på huven eftersom man inte såg någonting genom vindrutan när man körde. Bestämde samtidigt att lacka om hela bilen själv i en något ljusare blå metallic än den ursprungliga.

KROCKADES
Innan vintern var över hade även motorn blivit urlyft, trimmad och uppmålad. Underredet slipades och lackades vitt medan bakaxel och diverse chassikomponenter sprutades i en röd nyans.

– Var klar framåt vårkanten -80 så det blev en lång sommar med suffletten nere så ofta det var möjligt. Säsongen därpå blev dock ganska kort.
– Redan i maj 1981 var det färdigåkt. Blev påkörd i en korsning i Växjö där en förare körde mot rött och rakt in i Camaron. Hela fronten slogs bort, säger Tedde och tillägger att Anette var höggravid vid smällen vilket gjorde honom extra orolig.
Efter en lyckad förlossning åkte bilen in i garaget igen för att genomgå renovering nummer två.
– Fick bra uppbackning av försäkringsbolaget som betalade alla delar samt gav mig 10.000 kronor till en ny lackering.

MOTIVLACKAD MOTORHUV
I samband med reparationen fick Tedde kontakt med motivlackeraren Tapani.
– Jag bad honom att göra en örn med banderoll i amerikanska flaggans färger. Då var hela bilen lagd med blå bas samt klarlack.
Mattade ned ytan innan Tapani lade motivet på huven och sedan blev det ännu ett par lager klarlack över hela karossen.
I april var Camaron klar och utstrålade det som vid den tiden kallades gatbil.
– Den hade rätt stuk med lackat underrede, kromad motor och motivlack. Problemet var bara att vi inte fick in barnvagnen i bagageutrymmet och Anette var åter gravid.

Ur Albumet

Hemtransport av Camaron som stått avställd mellan 1985-2019.

Hemtransport av Camaron som stått avställd mellan 1985-2019.

Motorn åkte ur och alla frostpluggar byttes direkt efter återköpet.

Motorn åkte ur och alla frostpluggar byttes direkt efter återköpet.

I vintras passade Tedde på att snygga till en del gamla lagningar.

I vintras passade Tedde på att snygga till en del gamla lagningar.

ÅTERKÖPET
I mars 1983 byttes Camaron in mot en Impala Coupe -64 hos Ingemar i Smålandsstenar.
– Det kändes inget vidare men Impalan hade mer utrymme. Sa till Ingemar att han måste sälja Camaron till Stockholm eller längre bort eftersom den var så personlig. Han lovade att vi skulle slippa se bilen igen.
Några veckor senare var det Custom Motor Show i Jönköping och den småländske bilhandlaren hade placerat den nyligen inbytta gatbilen i sin monter.

Även vattenpump, packningar, slangar byttes efter återköpet.

Även vattenpump, packningar, slangar byttes efter återköpet.

Vitlackerat underrede var högsta mode i slutet av 70-talet.

Vitlackerat underrede var högsta mode i slutet av 70-talet.

Kassettbandspelaren av fabrikatet Bia Sans köpte Tedde av en lokal handlare. Priset var 475 kronor inklusive högtalare.

Kassettbandspelaren av fabrikatet Bia Sans köpte Tedde av en lokal handlare. Priset var 475 kronor inklusive högtalare.

– Den gjorde sig fint på utställningen och drog blickarna till sig. Givetvis såldes bilen under påskhelgen och inte hamnade den i Norrland precis. Den nya ägaren bodde bara fyra mil härifrån. Däremot slapp han se bilen precis som Ingemar lovade.
– Killen körde aldrig med den. Jag såg den bara i trafik en gång och det var när Bilsport gjorde gatbilsreportage i Växjö i mitten av 80-talet.
Åren gick och givetvis blev både Anette och Tedde sugna på att köpa tillbaka Camaron.
– Gjorde ett par försök utan att lyckas men i fjol åkte vi hem till ägaren och jag bad honom att säga ett pris. Anette hade inte sett bilen sedan 1983 och började givetvis gråta – så det var ju inget bra förhandlingsläge precis, säger Tedde med ett skratt.
Efter återköpet fick Camaron ny olja och kunde startas upp efter många års törnrosasömn.
– Frostpluggarna var som tesilar men jag kylde vattensystemet med hjälp av en trädgårdsslang.
Hissade ur motorn dagen därpå och bytte det som behövdes och kunde besikta tre veckor senare.

TÖRNROSASÖMN
Den öppna Chevan hade klarat sig fint under sin förvaring och Tedde har i stort sett bara sett över underredet.
– Den vita färgen hade gulnat så det blev till att återställa till fräscht 70-talsutförande. Nu är den precis som för 37 år sedan och så kommer den att förbli.
Givetvis har han fått många kommentarer från de som var med för fyra decennier sedan.
– Jo, bilen är ju som en tidskapsel och det är en hel del som frågar hur Anette och jag hittade den. Brukar svara att vi har vetat var den har stått hela tiden

Elfönsterhissarna från Biltema kostade 210 kronor, jodå Tedde har kvar kvittot. Ett unikt tillbehör som ej går att finna längre.

Elfönsterhissarna från Biltema kostade 210 kronor, jodå Tedde har kvar kvittot. Ett unikt tillbehör som ej går att finna längre.

De klassiska stänkskydden köptes från Hansen Racing och gick på 100 kronor paret. Dalhems i Vessigebro säljer dem idag.

De klassiska stänkskydden köptes från Hansen Racing och gick på 100 kronor paret. Dalhems i Vessigebro säljer dem idag.