AUTOTEC AMERICAN STYLE IN VÄSTRA AROS

Av:  Bengt Dehlin  september 08, 2022

Första gången jag kom i kontakt med denna firma var en sommarnatt för ca 15 år sedan.
Det var ju som vanligt Power-Meet i Västerås och självklart var man där. Vi åkte i Brorsans 59a Cadillac en riktigt gedigen och åk vänlig bil sällan några problem med den bilen förutom denna gång skulle det visa sig. Och inte så litet problem heller.

Vi hade som vanligt rullat ner till Västerås på tidiga morgonen från Hudiksvall ca 25 mil enkel resa, så man brukade vara framme ganska precis till öppnandet av träffen. Vi trampade runt hela dagen och kikade på bilar och kollade vad som fanns i försäljningsstånden i gassande solsken som det oftast varit i Västerås på Power träffen. Bland annat hittade vi en tysk i ett stånd som sålde 59a Cadillac delar vi kikade en hel del där på vad han hade.

Dagen flöt på som den brukade med lite medhavt dryckjom och allmänt trevligt. Efter träffens avslut brukade det bli en pizza och sedan snurrande runt på staden, och till alla platser runt omkring där det fanns campingar och liknade för att spana på bilar och träffa folk. Just när haveriet hände var vi var vi en bit bortanför Johannebergs Campingen. Vi hade kommit i lag med ett annat par som också åkte Cadillac så vi stannade och snackade lite med dom. Nu var det som så att dom hittade inte riktigt så vi sa det att häng med oss så åker vi en bakväg så är vi inne i stan ganska snart. Nu råkade vi missa avfarten vi skulle svänga av på så vi sa till chauffören att backa in på nästa avfart så vänder vi där.

Sagt och gjort killen backar in på den avfarten och ska svänga runt för att åka tillbaka. Men i stället för att svänga runt kör han rakt fram. Vad gör han tänker jag? Så backar han igen och kör rakt fram en gång till. Då hör jag killen i den andra Cadillacen säga,
-Han rattar och rattar men hjulen rör sig inte! Det där lät inte bra tänkte jag, och mycket riktigt ingenting hände när man vred på ratten.

Som vanligt när vi brukar vara ute och fara har man verktygslådan med sig för skulle någonting hända kan man fixa det. Så upp med bilen och under för att lokalisera felet. PITTMAN ARMEN HADE GÅTT AV!

Nu blev det lite små panik. För även om man har ett relativt stort kontaktnät och brukar kunna lösa de flesta problemen så ville man ju inte sitta 1 mil utanför Västerås på en täckt en Power-Meet lördagskväll. Helt plötsligt kommer vi på tysken som sålde Cadillac delar på träffen. Jag ringer Kjelle Power och hör om han känner till något nummer till denna person. Tyvärr inte, han visste vem killen var men hade inget telefonnummer till honom. Nu var det bara att ta upp stora TELEFONKONTAKTKATALOGEN och börja ringa runt till någon som kunde ha en pittmanarm eller visste av någon eller i värsta fall svetsa den.

Det är en otrolig ordning inne på Autotec det är nog bara Freddes verktygsvagn som är lite rörig

Det är en otrolig ordning inne på Autotec det är nog bara Freddes verktygsvagn som är lite rörig

Efter ett tag får vi tag i en kompis ifrån Västerås som tipsar oss om en firma som heter Auto Tech dom är skitduktig säger han och dom har dygnet runt service under Power Meet.

Ok firman låg på andra sidan stan och som tur var hade det andra paret stannat kvar och väntat för att hjälpa oss. Nu skjutsar dom brorsan till firman medan jag och chauffören stannar kvar. Efter några timmar kommer brorsan tillbaka med en svetsad pittmanarm. Då berättar han att han varit på en helt enorm verkstad, det såg ut som i en utställningshall förklarade han helt lyriskt.
Då berättar han att en kille tog in armen kikade lite på den och gjorde en provsvets. När han ser att det är svetsbart slipar han ur en fog och lägger sedan en jättefin svets, ett jobb på närmare en timme. Och det kostade frågade jag. Dom tog 100 kr det hade man kunnat betala i entré till den verkstaden sa han.

Det var inte många kvadrat mm kvar av original plåten på denna Camaro om det inte är en Firebird

En 1972 Dodge Challanger stod inne i lackboxen

En 1972 Dodge Challanger stod inne i lackboxen

Vi monterade armen och styrde in mot Västerås och Auto Tech för nu ville också vi se verkstaden.

 

Detta var mitt första möte med denna firma, det har under åren blivit många fler minst en gång per år under Power-Meet.

Firman startades av Fredrik ”Freddan” Manngarn 2001 Den låg då först i en annan lokal på andra sidan E18, inte så långt ifrån där dom huserar i dag. Stället dom är i dag är alldeles intill Flygfältet i Västerås och där har dom varit sedan 2007. Jobben man gör är allt ifrån mindre service på amerikanare till helrenoveringar för det är det amerikanska stålet som är huvudsysselsättningen.

Det är ett helt enormt brett spektra vad det gäller vilka jobb som utförs. Man renoverar motorer, lagar rost, lackerar. Man bygger hela bilar från grunden kan man säga. När vi besöker dom en lördags på vårkanten är det full aktivitet i verkstaden, vi brukar köra till 3 ungefär på lördagar svarar Freddan när jag frågar om dom jobbar på lördagar också. Det är lite amerikansk över hela verksamheten.

En Mustang GT 350 som det var slut finishen på det var en dörr schustering denna dag.

En Mustang GT 350 som det var slut finishen på det var en dörr schustering denna dag.

Hos Autotec står det blar både högt och lågt

Hos Autotec står det blar både högt och lågt

Det är en härlig känsla att kliva in på AutoTec och mötas av detta i entrén.

Det är en härlig känsla att kliva in på AutoTec och mötas av detta i entrén.

Det roliga när man går inne hos AutoTec är alla bilar som står på lyftar och man kan gå under och titta på allt arbete dom lagt ner på en bil

Det roliga när man går inne hos AutoTec är alla bilar som står på lyftar och man kan gå under och titta på allt arbete dom lagt ner på en bil

Fikarumme skäms väl inte häller det för sig, riktigt hemtrevligt

Fikarumme skäms väl inte häller det för sig, riktigt hemtrevligt

Det står bilar lite överallt i lokalen både högt och lågt och i alla utrymmen. Även i lackboxen står det en härligt ny lackad lila Challenger. På ett annat ställe står det en Camaro som har fått det mesta i plåt väg utbytt, tror bara det var torpeden och hatthyllan som var kvar.

Det står pickupar lite här och där, det står en 57a Buick på en lyft, på ett annat ställe håller en Shellby 350 mustang på att få en dörr in chusterad. I entrén står det en Cadillac från mitten av 60 talet med en betydligt nyare motor i. På ett annat ställe i närheten av försäljningsdisken för reservdelar står det en Mustang med en ovanlig inredning i, det sitter soffa i den från original.
Det är ett otroligt trevligt bemötande man alltid får när man är där, ingen stress utan lugnt och sansat tar man tid med sina kunder och diskuterar deras problem.

När det är PowerMeet ”nu mera Summermeet” har dom alltid dygnet runt öppet. Då är det musikuppträdande av olika rock n roll band, man har BBQ servering, det skruvas på bilar, det servas bilar med tillfälliga problem, det står fullt med besökande bilar runt hela området. Det är en av alla träffar i själva träffen runt Västerås denna helg, ock kort sagt det är svårt att få en mer sista natten med gänget känsla än kvällarna på Auto Tech

En liten lustig grej som hände den där sommarnatten för 15 år sedan var, när vi började fundera på hemfärd mot Norrland på morgonsidan så är chauffören hungrig så vi bestämmer oss för en hamburgare innan hemfärd. In på Mc Donalds och inhandlar mat. När vi väl sitter där kommer det fram en ganska så påstruken men jätteglad kille, och på knackig engelska börja surra om Cadillacen. Efter en lite rolig men obegriplig konversation kom vi fram till att han var tysk, vi frågar då honom om han kände till någon landsman som sålde Cadillac delar. Då visar det sig att det var DEN TYSKEN vi letat efter under kvällen. Snacka om att världen är liten.

Det är inte det lättaste att hinna få Freddan på en bild han står inte still många sekunder.

Det är inte det lättaste att hinna få Freddan på en bild han står inte still många sekunder.

Men till slut lyckades jag få honom med på bild alltid lika glad

Men till slut lyckades jag få honom med på bild alltid lika glad

Lika glad som alla andra är Thomas Andersson som även han jobbar på verkstaden

Lika glad som alla andra är Thomas Andersson som även han jobbar på verkstaden

Man kan ju undra hur många verkstäder som har öppethus som på Autotec när det är bilträff i den här storleksordningen och det bara fungerar

Man kan ju undra hur många verkstäder som har öppethus som på Autotec när det är bilträff i den här storleksordningen och det bara fungerar

Bärgarn står självklart på plats och spanar efter Blixten Mc Queen

Bärgarn står självklart på plats och spanar efter Blixten Mc Queen

Pappa Peter agerar trafikdirigent på parkeringen när det är Summer Meet

Pappa Peter agerar trafikdirigent på parkeringen när det är Summer Meet

Lite besökare under Summer Meet

Lite besökare under Summer Meet