Backyard Bikes And Hotrods

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  september 29, 2020

Sedan sex år tillbaka driver Hasse och Eva Carlsson Backyard Bikes and Hotrods i Vetlanda. Företaget både importerar och bygger om bilar och motorcyklar. I verkstaden finns utrustning för tillverkning av det mesta inom motorhobbyn.
Med kontakter i kaliforniska ”High Desert” är det bara helt rostfria objekt som tas hem. Varför spendera år med att laga rost när det finns massor av fina, rostfria objekt?

Intresset för USA-bilar har alltid funnits hos paret Carlsson. När villagaraget hemma i Ekenässjön inte längre räckte till köptes en större industrifastighet i närliggande Vetlanda.
– Det här var 2012 och samtidigt valde vi att starta Backyard Bikes and Hotrods som ett komplement till vårt andra företag som sysslar med maskinutveckling, säger Hasse samtidigt som han visar runt i de rymliga lokalerna.
Eva berättar att man som mest hade 16 anställda och att den huvudsakliga sysslan var att bygga robotanläggningar samt att importera och montera så
kallade maskinspindlar på olika industrier i norra Europa samt Baltikum.

Cheva-pickisen från -41 är en kundbil som ska förses med Camaro-framvagn, 350-motor samt 700-låda. I bakgrunden en Mustang -67 som bara rullat 5.900 mil sedan ny – såld till Alingsås!

Cheva-pickisen från -41 är en kundbil som ska förses med Camaro-framvagn, 350-motor samt 700-låda. I bakgrunden en Mustang -67 som bara rullat 5.900 mil sedan ny – såld till Alingsås!

VOLVO-BYGGEN
Allting startade emellertid långt tidigare.
– Efter det här med Epa-traktor byggde jag om en Amazon. Satte turbo på en B20 vilket var unikt i mitten av 70-talet, säger Hasse och tillägger att den hemmasnickrade turbosatsen senare såldes till Mats Thollander för att hamna i hans sektionerade PV.
Därefter custade Hasse en Volvo 140 som blev femma i tävlingen ”Volvo Top In I Norden” som arrangerades av tidningen Illustrerad Motorsport.
Sedan har det varit amerikanskt för hela slanten.
– Jo, det blev lite vanar, pickuper och Mustanger under en period, säger Eva som har samma brinnande motorintresse som sin man.

Ovanlig Chevrolet Sedan Delivery -54, tillverkad i drygt 8.000 exemplar. Ska bli firmabil och förses med skivbromsar, 350-motor samt 700-automat.

Ovanlig Chevrolet Sedan Delivery -54, tillverkad i drygt 8.000 exemplar. Ska bli firmabil och förses med skivbromsar, 350-motor samt 700-automat.

FLYTTADE TILL USA
År 1989 bar det iväg till USA.

– Skulle ha tag på en 340-maskin till min Dodge-van. Kom hem med två Ford-pickuper från åren 1955-56 i stället.
Året därpå följde Eva med över Atlanten och därefter var paret sålda på det stora landet i väst.

– Fick jobb som maskintekniker där borta genom ett svenskt företag. Första tiden bodde vi i New Jersey men 1993 flyttade vi till Kalifornien.
Det skulle dröja fem år innan flyttlasset gick tillbaka hem till Sverige. Givetvis med bilar och motorcyklar i bagaget.

 

KUSIN DREGEN
Hasse fick jobb som teknisk chef på bland annat Sapa i Vetlanda men efter några år valde Carlssons att starta eget.

– Vi blev återförsäljare för ett schweiziskt företag som tillverkar komponenter för industrin, säger Eva.
Rörelsen växte och paret jobbade dygnet runt.

– Till sist sa vi att det här går inte längre. Man måste ha lite roligt också, förklarar Hasse.
Det var då som Backyard Bikes and Hotrods startades. Idén till namnet fick de genom Evas kusin Dregen som är frontfigur i rockbanden The Hellacopters och Backyard Babies.

ROLLING STONES
I den stora lokalen som ligger alldeles intill Biltema i Vetlanda finns allt vad som behövs för att bygga om bilar och motorcyklar. Maskinhallen ger även möjlighet att tillverka specialkomponenter.

– Vi gör bland annat ett fällbart bagageräcke till nya Morgan 3 Wheeler, säger Hasse.
Även Dregen är kund hos kusinen i Vetlanda.

– Vi har hottat bilar, åkgräsklippare med mera till Dregen. Senast byggde vi en specialdesignad förstärkarmodul på hjul till Hellacopters. Den skulle vara lätt och rostig. Det blev en stomme i aluminium, klädd med rostiga plåtar samt försedd med låda för pedaler och luckor till knappar och reglage, förklarar Eva.
Resultatet blev så bra att till och med Rolling Stones tekniker blev imponerade när de inspekterade konstruktionen i samband med att Hellacopters var förband när engelsmännen gästade Sverige i somras.

– Vi väntar på en order från England, avslutar Hasse och Eva. Med ett stort skratt.

Eva har tillhört Sverige-eliten i sporten golf. Men det var innan hon träffade Hasse ...

Eva har tillhört Sverige-eliten i sporten golf. Men det var innan hon träffade Hasse ...

Hasse har konstruerat ett fällbart system till Morgans bagageräcke. Säljs även av generalagenten.

Hasse har konstruerat ett fällbart system till Morgans bagageräcke. Säljs även av generalagenten.

Hasse väntar med spänning på sommaren då Cheva 454- motorn ska provköras i 19-fotaren i bakgrunden. Skutan är en Sleek Craft från 1986 som importerats från USA.

Hasse väntar med spänning på sommaren då Cheva 454- motorn ska provköras i 19-fotaren i bakgrunden. Skutan är en Sleek Craft från 1986 som importerats från USA.

Gasolgrill/verktygsskåp specialtillverkat i Vetlanda.

Gasolgrill/verktygsskåp specialtillverkat i Vetlanda.