Bedårande Belvedere

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  september 17, 2021


Bedårande Belvedere


Det startade som ett hobbyprojekt för far och son Viktorsson i Huskvarna men allteftersom tiden gick höjdes ribban rejält. Den turkosvita Plymouthen är förmodligen landets finast renoverade fyrdörrars Sedan.

I det här numret av Bilsport Classic kan du läsa om designkungen Virgil Exner och hur han skapade framtidens utseende inom Chryslerkoncernen. Men det fanns en tid före 1957 års bilar som verkligen gjorde skäl för uttrycket ”Forward Look” som myntades redan 1955.

Faktiskt gjorde Plymouth lika bra ifrån sig åren 1955-56 som 1957-58 trots den stora designändringen på de senare modellerna.
I Sverige sålde Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik (ANA) 855 exemplar av 1955 års Plymouth och 642 stycken året därpå. 1957
och 1958 blev försäljningen 431 respektive 435 exemplar.


V8 ETT KRAV

Gunnar Viktorssons Belvedere från 1956 är nysåld i Minneapolis där den stannade hos sin första ägare ända tills den skeppades till Sverige 2003.
– Jag hade lovat min son Jonas att köpa en amerikanare lagom till hans 18-årsdag. Han hade precis sålt av sin epatraktor och gick fordonsteknisk utbildning, berättar Gunnar.
Kravet var att bilen skulle ha V8 och vara av 50-talsmodell.

– Det var nära att det blev en Cheva -57 vilket ju hade underlättat sökandet efter delar. Vi tyckte dock att det var en alltför vanlig vagn, därför föll valet på en Plymouth från 1956 som fanns på hemmaplan.

BILLACKERARE

Bilen hade just anlänt från USA där den enligt importören bara haft en ägare sedan ny.

– Den var helt orörd men hade stått i en lada de senaste decennierna så det fanns att göra. Motorn gick fint men trösklarna var rostiga och det var ju buckligt lite här och var, minns Gunnar.
Sonen hade nu ändrat sin yrkesutbildning till att bli billackerare vilket kom väl till pass.

– Vi gjorde bara det nödvändigaste för att få den körbar. Trösklarna byttes och Jonas bättrade på den gröna färgen. Därefter körde han med den under två säsonger.

  

      

 

Under renoveringen lyftes även karossen från ramen för att komma åt att rostlaga golvet samt byta gummimellanläggen.

Gunnar har extrautrustat bilen med en skivspelare av rätt årgång. När täckluckan skulle kromas glömde firman att även ytbelägga insidan. Det blev till att göra om ...

VÄLRENOVERAD

Nu stod man inför ett vägskäl.
– Bilen behövde en rejäl genomgång. Alternativet var att sälja och
köpa något bättre. Vi valde att riva ner den i sina beståndsdelar, säger Gunnar och erkänner att det inte var meningen att renoveringen skulle bli så extremt noggrann som den blev.
Eftersom Gunnar har en bakgrund som bilmekaniker och sonen
var nyutbildad lackerare skulle det inte vara några problem att göra bil av den gamla Plymouthen igen.

– Det kändes som om man var tillbaka på ruta ett då man var 18 och skruvade med bilar på jobbet och på fritiden. Såg verkligen fram emot att gå loss på 56:an, erkänner han.

BILMEKANIKER

Gunnar Viktorsson började tidigt med bilar. Han gick tre år på Bil- och Traktormekanikerskola i Fristad.

– Det var mellan 1966 och 1969 och man fick bland annat lära sig allt om motorteknik, elektrolära och svetsning. Innan jag var 18 fick jag anställning som fordonsmekaniker på regementet A6 i Jönköping.

På fritiden lagade han bilar åt bekanta när han inte var ute och
raggade brudar förstås.

– Ägde en Ford Galaxie -60 ihop med en kompis. Man hade vit skjorta med uppkavlade ärmar, svarta jeans och myggjagare samt bakåtkammat hår, säger Gunnar och tillägger att det var en rolig period då snygga bilar och vackra kvinnor var det enda som gällde.

TOG SJU ÅR

En Plymouth från 1956 är av ganska enkel konstruktion och påminner en hel del om de fordon som Gunnar arbetade med på 1970-talet.

– Att ta isär och renovera en overdrivelåda är ju ingen konst, ej heller att mäta upp och iordningställa en bakaxelklump. Det var nästan vardagssysslor i regementets verkstad, säger Gunnar med ett skratt.
Projektet drog igång 2006 och pågick till och från under sju år.

– Men då har varenda del varit isär, påpekar Gunnar och berättar att bland annat vindrutetorkarmotor, rutmekanismer, bladfjädrar, startmotor, generator och hastighetsmätare varit i molekyler.
Det som inte gått att renovera har bytts ut mot nya prylar – helst NOS (New Old Stock).

– Eftersom bilar med överväxel hade annan bakaxelutväxling var det lite svårt att hitta kronhjul och pinjong. Men efter två års letande fick jag tag på nya delar i originalkartong.


NOS-DELAR


Det enda som inte varit isär är motorn.

– Bilen har ju bara gått 25.000 mil sedan ny så det fick bli en enkel översyn. Renoverade fördelaren, köpte en NOS-förgasare, skaffade nya givare, frostpluggar samt fixade grenrörsspjället för förvärmningen till choken plus mycket annat.
Gunnar har haft turen att finna en hel del nya originaldelar genom
Ebay.

– Vet inte om det beror på att det inte är så många som renoverar en Plymouth från 1956. Därför finns det fortfarande mycket godsaker kvar som bara ligger och väntar.
Vissa prylar har köpts i Sverige.

– Örebro Agenturaffär hade elkablar i de rätta färgerna, Norrlands Custom koppling och US Car Parts i Uddevalla hade invändiga tyglister och mattor.

Vid inköpet fanns två gamla gummimattor i bagageutrymmet som skarvades ihop till en. Notera att det ska vara grå färg här!

Vid inköpet fanns två gamla gummimattor i bagageutrymmet som skarvades ihop till en. Notera att det ska vara grå färg här!

NY INTERIÖR

Resten av interiören är ett verk av CH Trim Shop i Bodafors.

– Jag fick tag på originalmaterial genom företaget SMS i USA. Det blev sex olika rullartotalt men det turkosa galonet gick inte att använda. Det varför gammalt så Christian Engborg fixade fram ett likvärdigt material. Gunnar förklarar att Weine på Solberga Bil & Smide gjorde pressningarna i dörrsidorna och att Solbacka Sadelmakeri i Jönköping monteradeinnertaket.

– Det var bara kanten runt solskydden som inte blev riktigträtt nyans. Fick beställa från USA tre gånger innan allt blev korrekt.

RADIOSAMLARE
I samband med renoveringen av 56:an startade även Gunnarsintresse för bilskivspelare.
– Jo, jag har snöat in ordentligt på det här och samlingen växerständigt. Funderar på en egenutställning som visar utvecklingengenom fem decennier.
Allting började med att han kom över en skivspelare till Plymouthen.
– Det är en Highway Hi-Fi som tillverkades av Colombia Records i samarbete med Chrysler. Modellen fannsbara mellan 1956-1958, säger Gunnar.
Han fick dock byta ut bilens originalradio som fungerar som förstärkare till skivspelaren.

– Radion ser likadan ut men har en annan anslutning i bakkant. Givetvis har han haft isär båda enheterna och bytt ut kondensatorer och liknande. Bilen stod klar 2013 och därefter har det blivit ett antal bilträffar runt om i landet.

POKALVINNARE

Premiärturen gjorde sonen Jonastill Wheels & Wings i Falkenberg. En resa som resulterade i att en pokal följde med hem i bagaget.

– Under sommaren försöker jag besöka Huskvarna Folkets Park varje onsdag. Det är en trevlig tillställning, säger Gunnar som även gillar Nostalgia Festival i Ronneby. Så passa på att spana in den vackra Belvederen när ni ser den. Bilen tål att granskas in i minsta detalj! ■

Plymouths 277-maskin fanns både med röd och, som här, gul luftrenare. Förgasare och kylarslangar plus en mängd andra delar är New Old Stock. Bromsrören beställdes från England för att få tumstorlek.

Plymouths 277-maskin fanns både med röd och, som här, gul luftrenare. Förgasare och kylarslangar plus en mängd andra delar är New Old Stock. Bromsrören beställdes från England för att få tumstorlek.