Bland ljusskygga personer i Stockholms undre värld

Av:  Bengt Dehlin  december 23, 2023

Bland ljusskygga personer i Stockholms undre värld

Denna gång har vi tagit oss till den undre världen i Stockholm. Då er reporter genom detta jobb ofta kommer i kontakt med en hel del suspekta personer har vi denna gång stämt möte en sen natt med MR O.L. Hans riktiga namn är Olof Lundgren men går ofta under benämningen Olsson! Redan där osar det skumt hmm, bäst att se upp.
Var platsen som vi stämt möte på är kommer inte att avslöjas: Så mycket kan jag säga att det är i en av huvudstadens förorter och att det har varit ett tillhåll i över 40 år utan att myndigheterna har ingripit. Det är tur man varit med förr så man vet vad det handlar om.

OK, Vi ger oss där så folk inte tror det är ett reportage för kriminal Journalen eller att jag börjat jobbat åt Hasse Aro på Efterlyst. Nej detta handlar så klart om bilar och folk runt dessa. Men helt klart har vi stämt möte med Olle Lundgren eller som sagt Olssons som han oftast kallas i ett garage i en av Stockholms förorter. Hur länge detta garage har existerat som hobby garage är det lite diffust med årtal, men redan i slutet av 70 talet började några grabbar hyra sporadiska platser här. 1981 bestämde man att fråga hyresvärden om man inte fick hyra hela våningsplanet 4 våningar under marken och det fick man.

Här har vi Garage guiden själv Olle ”Olsson” Lundgren

Här har vi Garage guiden själv Olle ”Olsson” Lundgren

I samma veva startade man Stockholm Automobil Klubb, och av de personer som var med från början är 3st. fortfarande med. Något som måste nämnas är bland annat att man har haft samma kassör i 42 år, så har man fått en plats här är det inget man överger i första taget.

Annars har det varit diverse olika personer som huserat i detta garage genom åren, både kända och mindre kända. Bland annat finns det hyresgäster som lät talas om sig redan under 60 talet andra kanske kom igång lite senare. Sen finns det några har figurerat väldigt flitigt i motor pressen medan andra lite mindre och en del inte alls.

Om man tittar bland de fordon som finns i garaget så är det Femtio och sextiotalals amerikanare som dominerar. Men det finns även någon 40 talare och även någon Rod. Sen finns det även en del européer och jag tror mig se även någon MC om jag inte missminner mig.

  

  

SNAP ON har man ju hört talas om men OLLSS ON var något nytt, det gäller att ha ordning på grejorna.

SNAP ON har man ju hört talas om men OLLSS ON var något nytt, det gäller att ha ordning på grejorna.

Här under har vi ett av Olssons egna projekt En 55 Cadillac Cab som det bland annat är motor service på nu.

Här under har vi ett av Olssons egna projekt En 55 Cadillac Cab som det bland annat är motor service på nu.

Det först som möter en när man kommer ner i garaget är denna turkosgröna och vita 57 a Ford

Det först som möter en när man kommer ner i garaget är denna turkosgröna och vita 57 a Ford

Under det här täcket gömmer sig en Chevrolet Pick up från 1963

Under det här täcket gömmer sig en Chevrolet Pick up från 1963

Och här har vi en T-Bird från mitten av 60 talet

Och här har vi en T-Bird från mitten av 60 talet

Det som slår en är att det är övervägande väldigt fina och väl i ordning gjorda fordon som finns där under markytan. Man har även en väldigt fin och gemytlig fikahörna eller fikarum snarare med plats för 18 personer. En av väggarna i fikarummet är K-märkt då den pryds av en plansch från drycken Car som lanserades på 70 talet med 50 tals tema, så när fikarummet renoverades maskerades den planschen. I detta garage huserar man idag i tre olika våningsplan från början var det fyra men en är som sagt bortlämnad idag.

Vad är det då för personer som har huserat eller fortfarande gör det i dessa lokaler. Till att börja med har vi ju en som gjorde sig ett namn redan tidigt 60 tal inom bilarrangemang och det är ju Matti Johansson. Han hade väl ett ”plåtfinger” med i en hel del byggen i Stockholms trakten på den tiden, samtidigt får man inte glömma hans 57a Edsel Ranchero eller vad man skall kalla det. Från början en 57a Ford herrgårdsvagn och som byggdes om till en pickup med en modifierad Edselfront. Han var även med och körde på The First GO på Anderstorp med en 65a Nova. Bland annat.

En annan som huserar i garaget och som det skrivits några spaltmeter om ända sen urminnes tider både i svensk och amerikansk motor press är Robert ”Robban” Aftèn. Känd bland annat för alla sina Corvetter och framförallt Corvette herrgårdsvagnar. Det är väl därför han går under namnet ”Corvette-Robban” Förutom det så förekommer det ett antal olika bilar i hans del av garaget som är ett helt våningsplan.

Två Impala Cabbar från mitten av 60 talet

Två Impala Cabbar från mitten av 60 talet

Det är inte bara amerikanare i detta garage utan även en hel del fina gamla européer. Jag fick bara förnamnet på ägaren till PVn och det var Evert. Den mörkblåa Opeln äger Per Bauman, och de ljusblå äger Per Johansson

Frugan spanar in en Pick up och tänker, Hmm en sådan skulle man ha.

Frugan spanar in en Pick up och tänker, Hmm en sådan skulle man ha.

Peter Gustavsson är en grabb som verkligen inte ligger på latsidan här skruvas det även på Julafton om det behövs.
Här ser vi hans 41 Ford Cab och nästa Rod pick up bygge.

Några andra ”lite yngre killar, allting är relativt” som har tillbringat och även nu mera tillbringar tid i garaget är först Janne Grelsson som nu mera har flytt storstaden och dragit ut på landet och den andre är Peter Gustavsson som fortfarande mer eller mindre bor i garaget hela vinterhalvåret. Båda dom grabbarna har ett antal fina byggen bakom sig både 50-60 talare och roddar.
En annan lite kändis och trevlig kille som många vet vem han var och som var med att drog igång detta garage en gång i tiden var ”Lång Kalle” som finns tyvärr inte med oss längre. En annan gammal bilbyggare som huserat i detta garage är Ronny ”Blomman” Blom.

Det som slår en när man kommer till storstaden och får komma ner till ett garage och kika så här och börja prata med dom som är här, det är att även om man som en annan som bor på landsbygden och det har varit problem med garage ibland så har man det ganska förspänt. För bor du lite utanför en storstad så har du det ganska enkelt att ta dig till garaget. Det är oftast inte så krångligt att frakta dit saker som du skall ha i garaget, oftast är det lätt att parkera utanför, det är många gånger mycket billigare hyra.
Har du glömt något tar det inte en halv kväll att åka och hämta det. Många gånger har du möjlighet att ha garage hemma på tomten. Så för en annan känner man sig nästan lite bortskämd med hur enkelt det kan vara. Men som sagt det var en trevlig eftermiddag i garaget, synd att vi var lite tidig då det på onsdagar som det var är fika kvällar i garaget. Men STORT tack Olsson för guidningen och även dom andra jag träffade på.

 

Lokalerna innehåller allt från svets och plåt maskiner till bland annat svarvar.

I ett annat våningsplan huserar bland annat Lars Helander och Matti Johansson, Lars här med sin härligt råa ljusgula Chevelle

I ett annat våningsplan huserar bland annat Lars Helander och Matti Johansson, Lars här med sin härligt råa ljusgula Chevelle

Pickupar har alltid fascinerat mig och även min fru det kanske blir en sådan snart

Pickupar har alltid fascinerat mig och även min fru det kanske blir en sådan snart

En 69a Pontiac Firebird i ett riktigt fint skick

En 69a Pontiac Firebird i ett riktigt fint skick

Två fina mustanger finns även under jord i det här garaget. Fastback mustangerna har otroligt snygga linjer 

Vi måste väl även ha med Lång Kalle på bild som var en av grundarna av garaget fast han inte finns med oss längre

Vi måste väl även ha med Lång Kalle på bild som var en av grundarna av garaget fast han inte finns med oss längre

Det här kortet på två legender är tagit för något år sedan när dom kom ner i garagets fika hörna och berättade lite historier från en svunnen tid. Matti Johansson och Lelle Skägget som drev bilskrot i Huddinge sedan 50 talet.

Det här kortet på två legender är tagit för något år sedan när dom kom ner i garagets fika hörna och berättade lite historier från en svunnen tid. Matti Johansson och Lelle Skägget som drev bilskrot i Huddinge sedan 50 talet.

 

Här ser vi en del av Robban Afftens samling av bilar, det skulle gå att göra ett reportage bara på detta våningsplan.