Början på något stort!

Av:  Bengt Dehlin  oktober 27, 2022

Vad många gånger slumpen avgör vad som skall hända i framtiden. Okej många gånger har saker legat latent och kanske kommit upp av någon annan anledning. Men vissa saker har man så tydliga minnen av när det hände och det är så tydligt att just då och just där hände det.

När jag var barn i slutet av sextiotalet början av sjuttiotalet så var jag väldigt tidigt intresserad av musik. Men utbudet på den tiden via Sveriges radio var väl inte det mest upphetsande. Man lyssnade på Tio i Topp, Kvällstoppen osv men som sagt utbudet var väl inte det bästa.

Under sjuttiotalet var Sverige väldigt vänstervridet och det avspeglades även i musikvärlden. Vi hade proggmusik där alla skulle få vara med och alla kunde spela vilket inte riktigt stämde. Visst även jag lyssnade på en del proggmusik men inte var det mycket som var bra. Annars under sjuttiotalet var det mycket Sweet för min del plus lite andra grupper.
Inom bilfronten avspeglades det också, alla skulle åka Volvo 144 eller Saab 99. Att åka 50 tals amerikanare för att inte tala om Hot Rod det gjorde bara Raggarna! Sen att det var få Rod åkare som ville bli kallad raggare var det nog få som fattade, alla drogs över en och samma kam.

En dag på skolan som kom en kompis och frågade om jag skulle hänga med på bio på fredagen. Han och en kompis skulle gå på en film som hette Sista natten med gänget. Jag hade inte en aning om vad det var för film men visst det var alltid kul att gå på bio så jag sa okej jag hänger med.
Detta borde ha varit på våren 1974 och jag var 10 år. Nu kom ju denna film att spelas in 1973 och hade premiär i Sverige den 10 oktober på Sergel Teatern, men innan den hittade till en liten Norrlands biograf tog minst ett halvt år. Fredagskvällen kom och vi hojade ner på stadens biograf. Inköp av popcorn och någon godispåse beroende på hur långt slanten som jag fått av mamma räckte, sen slog vi oss ner i biografens mörker. Nu var det så här för en 10 årig grabb i mitten av sjuttio talet som jag var så hade jag redan börjat intresserat mig för bilar. Även om jag inte var så kunnig på bilar än så hade jag ett intresse och framför allt av femtiotalare, fast jag inte visste att det var femtiotalare. Hot Rods visste jag absolut inte vad det var.

När väl filmen börjar och Bill Haley Slår ann första tonen till Rock a round the Clock och Steve ”Ron Howard” står lutad mot bakskärmen på en 58a Impala DÅ VAR JAG SÅLD.
Hela stämningen, alla bilar, hela miljön MEN FRAMFÖR ALLT MUSIKEN! Det var där och då som jag började älska femtio och Sextiotals musik.

När vi cyklade hem den försommarkvällen var jag helt lyrisk. Jag hade aldrig förut varit med om någon liknande musik/bil upplevelse. Det knockade mig totalt. Jag hade ingen koll på vilka artisterna var som spelade musiken, jag hade egentligen ingen koll på vilka låtar som spelades. Jag kände inte till så många av bilmodellerna. Men en sak visste jag, jag ÄLSKADE DET.

Jag kommer så väl ihåg dagen efter då jag helt uppspelt berättar för min bror om vilken otrolig film jag varit på vilka bilar, vilken stämning, VILKEN MUSIK. Och dom spelade SWEET låtar kommer jag ihåg att jag sa till min bror sen att Peppermint twist var en cover som Sweet spelat in hade jag ingen koll på.

John Milner citat

John Milner citat

Terry "The Toad i ett saligt lyckorus han ska ta hand om 58a Impalan i ett år

Terry "The Toad i ett saligt lyckorus han ska ta hand om 58a Impalan i ett år

Edseln som nog också var i skapligt skick

Edseln som nog också var i skapligt skick

Jag skulle tro att ganska många som är i min ålder har haft samma upplevelse och kanske blivit samma sort bil och musiknörd som jag är på grund av denna film. Denna film är nog den som betytt mest för bil och musikintresserad av femtiotals stilen.
Nu var det här min upplevelse av denna film och jag misstänker att det finns miljoner olika upplevelser bara i Sverige av Sista natten med gänget. Det är nog få filmer som det skrivits så mycket om fortfarande snart 50 år senare, och nu tänkte jag göra en blänkare om den.

Vad filmen handlar om lämnar jag för det har det skrivits om förut. Däremot lite runt omkring filmen och lite info om några av bilarna.
Denna bil/musik film är nog den bidragande orsaken till att 50 talet blev så inne i slutet av 70 talet inte bara i Sverige utan även i USA och många andra länder. Nu kanske många tror filmen var en bidragande orsak till tillkomsten av TV serien Gänget och jag ”Happy Days” Men se den hade faktiskt spelats något avsnitt innan filmen men floppat. Men den bidrog till mycket annat som hörde 50 talet till som musik och mode.
Det spelades in andra 50 tals filmer ”Grease” med fler. Helt plötsligt fanns det stuprörs jeans att köpa som en kontrast till dom vida utsvänga byxorna. Det börjad dyka upp bilfirmor som specialiserade sig på enbart 50 tals amerikanare. Det skapades drycker som var 50 tals inspirerad till exempel ”Car”. Det bildades musikband som spelade 50 tals musik ”Boppers, Ryno Rockers med flera”
Till och med radion började spela vissa radioprogram som hade 50 tals inspiration. ”Rocklagret, Bip Bap Bom”

55an är nog den av bilarna som det gjorts mest kopior av

55an är nog den av bilarna som det gjorts mest kopior av

Paradise road, och the Green Oniens spelas i bakgrunden

Paradise road, och the Green Oniens spelas i bakgrunden

Här är 39a chevan

Här är 39a chevan

Fast egentligen är det ett 50 tal som åtminstone vi här i Sverige aldrig hade, och jag tror inte heller att USA hade riktigt ett sådant 50tal när det verkligen begav sig. Men det är nog många affärsidkare som har denna film att tacka för sin förtjänst under dom här åren.

Nu var ju detta en riktig lågbudgetfilm den kostade endast 750 000 dollar att spela Och det märks i mycket om man börjar att kika lite. Till att börja med om ni tänker igenom vilken musik som spelas så är det Buddy Holly, Chuck Berry. Del Shannon med flera men ingen ELVIS?



Och här är 57a chevan som går i Sverige

Och här är 57a chevan som går i Sverige

Wolfman Jack citat

Wolfman Jack citat

Hur troligt tror ni det var att det 1962 i USA gick en hel natt utan att radion spelade en enda Elvis låt, knappast. Men åter igen hade det med budgeten att göra RCA accepterade inte det bud som övriga skivbolag godtog.
Bilarna då hur var det med dom? För i denna film var det inte skådespelarnas prestation som gjorde filmen utan det var framför allt bilarna som gjorde filmen. Men även här var det lågbudget.

John Milners 32a cupe är nog den mest mytomspunna och älskade Hotrod som funnits om man ser till bilintresserade personer i allmänhet. Vissa rodåkare tycker säker den är helt fel byggd och inte alls så häftig som många andra tycker, och visst kan dom ha rätt i det. Men känslan som många av oss framför allt här i Sverige som såg filmen första gången som 10–15 åring i ett när det kommer till häftiga roddar i ett svältfött land, glömmer nog aldrig den känslan man fick då i biografmörkret.
Bilen i sig var långt ifrån något showbygge. Den är väl en av de kändaste roddarna som existerat men när man hittade bilen var det- långt ifrån någon skönhet som man hittade på en bilfirma för 1300 dollar. Den var redan då taksänkt 3” men det var kanske inte det bästa jobbet. Den var grå primad med röda original skärmar och Inredningen var röd och vit vinyl. Men man visste hur en Hotrod från sent 50 tidigt 60 tal skulle se ut, så originalskärmarna rensades och i stället blev det små mc liknande skärmar. Det gjordes en snabb garagelack i knall gult inget proffsjobb precis.
Inredningen målades svart för att ge lite racelook på det hela. Sen dit med en uppsättning Crom reversfälgar runt om. Motormässigt finns det olika uppgifter om en del säger Cheva 283 andra säger 327 men ganska oväsentligt det som gjorde motorn var dom fyra Rochester förgasarna på ett Man-A-Fre- insug, till det kromade ventilkåpor och kromade Headers. Kylarmaskeringen är även den sänkt vilket åtminstone jag aldrig sett på någon mer bil. Bakskärmarna är även dom lite uppkapad sen är den egentligen lite väl hög men men det är petitesser, RODDEN ÄR RÅ!

Nästa bil till rankning är Bob Falfas svarta 55a 2dr stolpe. Även den i ett härligt racestuk.
Man använder sig av 3st olika 55or i filmen. En som man filmar med när man åker, en som man använder till volt scenen och en som brinner. Den bil som brinner är faktiskt en 2 dr HT som man sätter en träkloss för att göra den till en stolpe. Både åk-bilen och den man voltar med har faktiskt förekommit tidigare i filmsammanhang nämligen i filmen Two Lane Blacktop.
Motormässigt i 55an sitter det en 454a vilket inte kanske var riktigt rätt om man tänker vilket år det utspelar sig.

Det hårda gänget Pharaohs Mercury var väl heller ingen utställningsbil. När man tak choppade den skar man aldrig om bakrutan utan stoppade bara tillbaka orginalrutan sen fyllde man med någon form av fog Skum och lackade över. Man satte inte heller in några sidorutor efter choppningen Ja som sagt det var inga proffsbyggen precis.

The Pharaohs Mercury COOOL

The Pharaohs Mercury COOOL

Här kan man nästan se att det inte sitter några sidorutor i Mercuryn

Här kan man nästan se att det inte sitter några sidorutor i Mercuryn

Hey I got a dedication here that´s for a friend of the old Wolfman, and he wants me to play the  next song for a blond young lady in a white Thunderbird.

Hey I got a dedication here that´s for a friend of the old Wolfman, and he wants me to play the next song for a blond young lady in a white Thunderbird.

Hur många har den här skivan i sin skivback

Hur många har den här skivan i sin skivback

58 Impalan var heller inte i något superskick. Den såldes innan filmen hade premiär. När han som köpte den körde hem bilen tappade han 59a Cadillac baklysena som endast var fastkittade. Han lyckades även krocka med den då bromsarna inte heller var det bästa.

Den av bilarna som jag skulle tro var i bästa skicket och som spelade en stor roll i filmen var 56a T-Birden. Bilens ägare hade köpt bilen 1964 och dom bodde vid den här tiden i Petaluma där alla natt scener spelades in. En dag när dom parkerat bilan utanför ett snabbköp hade någon satt en brun påse på bilen med en fråga om dom ville ha bilen med i en film och ett telefonnummer. Dom trodde först att det var ett skämt men ringde i alla fall och genom det fick dom en bil som gick till filmhistorien. Jag vet att för ca 10 år sedan hade dom fortfarande bilen kvar och använde den dagligen.

Mig veterligt finns det inte någon information om Edseln. Men det är en Edsel Citation 4-Door Hardtop 4dr HT och endast 5588 tillverkades av denna modell. Inte det vanligaste bilen men inte helt ovanlig heller.
Det är många som har blivit inspirerad av all dessa bilar och gjort kopior av dom, inte bara huvudrolls bilarna utan även dom så kallade statistbilarna. Bland annat figurerar det en vit 39a cheva cupè som en kompis blev inspirerad och köpte en sådan och lackade den vit om jag inte missminner mig och är helt fel ute. Sen tror jag faktiskt att en av statistbilarna rullar i Sverige och att en kompis till mig har ägt den. Det är den maronröd-kopparfärgade 57a Bel Airen som figurerar förbi skall tydligen finnas i Sverige sedan många år tillbaka.

Ja som sagt denna film är nog den som har präglat mig och min hobby mest genom livet, samtidigt den film som jag har sett flest gånger av alla filmer och det skulle jag tro att jag inte är ensam om i denna bilhobby värld.

Tuffare än så här blir det inte Bob Falfa utmanar John Milner och han svarar  Paradisroad, i bakgrunden spelas Heart and soul

Tuffare än så här blir det inte Bob Falfa utmanar John Milner och han svarar Paradisroad, i bakgrunden spelas Heart and soul