BÖRJE RAGNARSSON S GTA

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  september 30, 2022

FULLUTRUSTAT FULL BLOD

Det var när Börje Ragnarsson närmade sig pensionsstrecket som han började leta efter en lämplig fritidssysselsättning. Eftersom han sedan tidigare ägde en öppen Mustang -67 tyckte han att ett fastbackobjekt skulle sitta fint. Valet föll på en välutrustad GTA.

 

Finns det någon bättre fritidssysselsättning för en nybliven pensionär än att renovera en gammal bil?
Börje Ragnarsson i småländska Ingelstad hade fått smak på Ford Mustang efter att ha ägt en cabriolet i några år.

– Den bilen var lite för bra för att riva ned i molekyler. Dessutom
ville jag ju ha någonting att köra med under tiden som ett projekt kunde ta form i garaget.
En fastback hade länge varit en favorit och hos välkände Roland´s
Mustang Parts i Filipstad stod ett renoveringsobjekt som nyligen
anlänt från Kalifornien.

– Det var en solid vagn och det följde med en hel del nya delar.
Mussen var dessutom en GTA vilket är lite ovanligt, förklarar Börje.

Fastbacken är originalutrustad med den dyrare inredningen, Interior Decor Group, med bland annat träratt och blanka dörrsidor.

Fastbacken är originalutrustad med den dyrare inredningen, Interior Decor Group, med bland annat träratt och blanka dörrsidor.

AUTOMATLÅDA
GTA var en version som endast fanns 1967.

– Den är ju i grund och botten en GT och precis som tidigare årgångar försedd med dimljus i grillen, skivbromsar, V8-motor, dubbelt avgassystem samt speciella emblem.
Börje förklarar att GTA är en GT med automatlåda. Hur man resonerade när modellen togs fram och varför den bara fanns ett år vet nog bara de som arbetade på Fords marknadsavdelning vid den här tiden.

– Totalt gjordes närmare en halv miljon Mustanger det här året. Drygt 71.000 var av fastbackmodellen och av dessa endast 16.212 GT-utrustade.
Hur många av dem som var försedda med automatlåda vet jag faktiskt inte, erkänner Börje.

MINSKAD FÖRSÄLJNING
År 1967 hade den stora hysterin kring Mustangen lugnat ned sig en del. Våren 1966 kunde Ford skryta med en miljon sålda exemplar på bara två år. En oslagbar siffra som man givetvis använde i reklamsyfte.
Året därpå dämpades den amerikanska ekonomin på grund av landets inblandning i kriget i Vietnam. Ford hade plötsligt fått konkurrens eftersom Chevrolet släppte sin Camaro och Mercury den lyxiga sportvagnen Cougar.
Senare under året kom även Pontiac Firebird att kriga om köparna av den här typen av bilar.
Resultatet blev att Mustangens försäljning gick ner hela 22 procent
från guldåret 1966.

NYA TILLVAL
Men det fanns en hel del positiva nyheter i 1967 års Ford Mustang.
Karossen var både längre och bredare vilket gjorde att det nu fick plats en big block under huven.
För bara 263 dollar extra kunde man få Thunderbirds 390-maskin på 320 hästar vilket togs emot med stor entusiasm. Hela 29.000 köpare valde detta alternativ.
Den ettriga 271-hästarsversionen av 289:an kostade hela 433 dollar extra och då var man även tvungen att köpa till GT-paketet för ytterligare 205 dollar. Ett kostsamt tillval som beställdes av knappt 500 personer. Övriga nyheter 1967 var tvåkrets bromssystem samt extrautrustning som farthållare, tiltratt samt Exterior Decor Group vilket innebar hjulhuslister, blinkersindikatorer på huven samt ett ”pop open” tanklock.

”TOTALT GJORDES DET NÄRMARE EN HALV MILJON MUSTANGER DET HÄR ÅRET ...”

”TOTALT GJORDES DET NÄRMARE EN HALV MILJON MUSTANGER DET HÄR ÅRET ...”

DYRKÖPT
Börje Ragnarssons fastback var rejält utrustad när den lämnade återförsäljaren Ira Escobar Ford i Los Angeles den 16 december 1966.
Förutom GT-paketet hade den även en deluxe-inredning,
4-portsversionen av 289-motorn, tonade rutor, Exterior Decor Group, AM/FM-radio, deluxe-ratt, servostyrning, Styled Steel Wheels, diffad bakaxel, konsol samt deluxe säkerhetsbälten.

– Bilen ska även ha en så kallad Lower Back Panel Grille, en utsmyckning som ska sitta mellan bakljusen. Den fattades och är svår att få tag på. Tycker dock inte den är vidare snygg, säger Börje.
Alla tillvalen kostade drygt 1.200 dollar vilket lades ovanpå grundpriset för en fastback. Sammanlagt blev det drygt 4.000 dollar vilket nästan motsvarade en ny Corvette Convertible med 327-maskin.

EGET ARBETE
Affären med Roland i Filipstad gjordes upp i augusti 2007. Ett halvår senare var bilen totalt demonterad och karossen upphängd i en snurrställning.

– Jag är ju sådan att det ska hända saker hela tiden. Att hålla på och peta med en renovering i många år är jag för otålig för, erkänner han.
Våren 2008 hade karossen varit i väg på blästring och Börje hade svetsat den lilla rost som fanns. Han har själv tennspacklat de ojämnheter som kunde skönjas.

– Grundade den plåtrena karossen hemma i villagaraget samt lade
nytt kitt i alla skarvar. Lackade även motorutrymme, underrede och invändigt innan det blev transport till den lokala lackfirman.

Alla GT-bilar var försedda med V8 1967. I Börjes fall en A-kodad 289 på 225 hästar som han renoverat själv.

Alla GT-bilar var försedda med V8 1967. I Börjes fall en A-kodad 289 på 225 hästar som han renoverat själv.

Börje rev ned bilen direkt hemma i villagarget.

Börje rev ned bilen direkt hemma i villagarget.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.

Karossen sandblästrades hos ett företag i Lessebo. Här hemkommen igen i väntan på grundfärg.