Börjes Impala 1960

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  februari 15, 2024

BÖRJES IMPALA 1960
TILLBAKA EFTER 33 ÅR
I Bilsport Classics serie om återköpta bilar har turen kommit till Börje Magnusson i Vislanda. Hans öppna Impala -60 hittades hos Ingemars USA-Bilar 1977. Efter sex år såldes ungdomsbilen men 2016 var Chevan tillbaka hos den småländska bilentusiasten.

Det är coronasommar, solen gassar och kromet blänker på den nylackerade Impalan när Börje Magnusson backar ut den efter fyra års skruvande.

– Hade jag vetat hur mycket jobb det var på bilen hade jag aldrig köpt tillbaka den. Men trots allt strul vart det värt det. Nostalgin överväger det mesta, erkänner han.
Börje minns väl den där dagen 1977 då han for till Ingemars USA-Bilar Smålandsstenar för att köpa en öppen Cheva -60 som hade en prislapp på 24.000 kronor.

– Hade precis sålt min Plymouth Satellite, hade lite pengar sparade men fick låna resten av farsan.
Förhandlingarna med Ingemar gick bra och en strålande glad Börje kunde glida hem med sitt nyförvärv.

GALONINREDNING
Den svarta cabrioleten var precis nyintagen från USA och trots att den bara var 17 år gammal var den lite smårostig och allmänt sliten.
– Allt var i originalutförande även lackeringen, minns Börje som dock vill ha puts på sina grejor och därför valde att nästan omgående renovera vagnen.

Första vintern byttes en del plåt med påföljande hellackering.
– Golvbrunnarna var det hål i likaså golvet i bagageutrymmet. Svetsade dit raka plåtar, det var ju inte så noga på den tiden, säger Börje med ett skratt. Innan vintern var över hade bilen även fått ny sufflett samt interiör.

– Då fanns det inga nytillverkade inredningar i originalutförande så det fick bli galon istället. Det funkade ju bra eftersom vi både rökte och spillde i bilen när vi skulle på fest.

TILLBEHÖR
Nästa vinter fortsatte renoveringen.
– Den gamla 283:an hade gjort sitt så jag stoppade i en vässad 350-maskin istället. Därefter gick bilen som ett skott. Minns att jag fick en ny Saab Turbo bredvid mig vid ett trafikljus. Ägaren flinade och varvade sin maskin utmanande men jag tryckte plattan i mattan och försvann framför honom.
Börje lyckades även komma över en del extraprylar till bilen.

– Thomas Nicklasson i Rörvik kom hem från USA med en mängd tillbehör samt NOS-delar som jag köpte. Den ovanligaste prylen var nog dammsugaren till askkoppen.

PÅ TURNÉ
En utsmyckning som inte fanns i GM:s tillbehörskatalog var de extra bakljusen som Börje monterade. Efter lite borrande och skruvande var Impalan plötsligt försedd med åtta baklampor.

– En polare hade tio bakljus på sin 60:a Coupe men det var lite för mycket enligt mig. På hans bil funkade ungefär hälften av lamporna medan alla mina åtta var i bruk gav akterpartiet ett intensivt sken.
Börje minns tillbaka på de somrar då Impalan användes till olika partyresor.

– Midsommar var det Öland som gällde. Vid ett tillfälle hamnade vi i Dalarna där bilen faktiskt väckte uppmärksamhet bland alla trevliga 50-talare. Stockholmsraggarna var mycket förtjusta i Chevan, berodde kanske på att deras egna amerikanare var i uselt skick, minns Börje.

Ursprungligen satt här en 283-maskin men en 348-motor från rätt tidsperiod är aldrig fel. Börje saknar fortfarande korrekt luftrenare samt rätt stag mellan automat och växelväljare.

Ursprungligen satt här en 283-maskin men en 348-motor från rätt tidsperiod är aldrig fel. Börje saknar fortfarande korrekt luftrenare samt rätt stag mellan automat och växelväljare.

Impalan har en mängd extra tillbehör. Det ovanligaste är ”dammsugaren” som är ansluten till askkoppen där askan sugs ut till en behållare i motorutrymmet.

Impalan har en mängd extra tillbehör. Det ovanligaste är ”dammsugaren” som är ansluten till askkoppen där askan sugs ut till en behållare i motorutrymmet.

TILL ÖRNSKÖLDSVIK
Sommaren 1983 blev den sista med Impalan, åtminstone på drygt tre decennier.

– Det var husköp och en massa annat så jag tänkte ta en paus med jänkebilar, säger Börje som sålde iväg bilen till en kille i Örnsköldsvik.
I samband med leveransen sa Börje till den nya ägaren att gärna höra av sig om han skulle få för sig att sälja eftersom han var ganska fäst vid den svarta Impalan.

PÅBÖRJAD RENOVERING
Tio år senare ringde Börje upp Ö-vikaren för att fråga om det var dags att sälja tillbaka.

– Killen hade bara kört en säsong och därefter rivit ned bilen i molekyler. Till salu var den dock inte.
Ytterligare några år förflöt innan det kom ett telefonsamtal från Örnsköldsvik.

– Nu skulle Chevan säljas men prislappen var på tok för hög. Jag var tvungen att tacka nej och den gick istället till killens jobbarkompis.
Börje hade sporadisk kontakt med den nya innehavaren som tog tag i den avsomnade renoveringen.

– Han blästrade och pulverlackerade ramen samt skaffade en 348-motor innan projektet blev stående igen.

Börje har givetvis sparat bakljusplåten som han moderniserade på 1970-talet. Ett customtrix som då var högsta mode.

Börje har givetvis sparat bakljusplåten som han moderniserade på 1970-talet. Ett customtrix som då var högsta mode.

I Bilsports bildarkiv fanns detta foto från 1978 som togs i samband med ett reportage om midsommarfirande på Öland. Notera bakljusen! De trötta ungdomarna har idag uppnått pensionsålder ...

I Bilsports bildarkiv fanns detta foto från 1978 som togs i samband med ett reportage om midsommarfirande på Öland. Notera bakljusen! De trötta ungdomarna har idag uppnått pensionsålder ...

Det är sent 1970-tal, livet leker och Börje Magnusson är ute på turné med polare och öppen Chevrolet Impala 1960.

Det är sent 1970-tal, livet leker och Börje Magnusson är ute på turné med polare och öppen Chevrolet Impala 1960.

ÅTERKÖPET
Det skulle dröja till 2016 innan Börje på nytt blev erbjuden att köpa tillbaka.

– Han hade inte tid att fullfölja renoveringen och den här gången blev det affär, säger Börje som slog till utan att åka till Örnsköldsvik för att titta på bilen.
Säljaren fixade fram en lastbil med släp som fraktade alltsammans till Småland.
– Det var ju hundra mil enkel resa så det fick bli en chansning. Det var ju med en viss spänning som jag lastade av alltsammans med trucken hemma på gården.
Efter 33 år i Ångermanland var den öppna Chevan tillbaka på småländsk mark.

INVENTERING AV DELAR
Nu började den stora inventeringen. Hur mycket delar hade försvunnit genom åren och hur mycket arbete hade lagts ned på den påbörjade renoveringen?
– Jag såg ju att mina släta golvplåtar var utbytta mot korrekt formade ekonomibitar, det var snyggt gjort dessutom. Däremot saknades delar till både styr- och bromsservo samt en massa bultar och clips.
I affären ingick emellertid en del extra delar som någon av Ö-viksborna hade skaffat. Bland annat en extra 348-motor.

NYTILLVERKAT
När nu Börje fick en andra chans att göra i ordning Impalan valde han att gå ”all in”.
– Köpte allt som numera finns nytillverkat. Det mesta direkt från USA men även från svenska firmor. Janne på JACS Performance i Bengtsfors har varit behjälplig i många avseenden.

När det gällde inredningen var det betydligt enklare att få tag på rätt material än förra gången Börje gjorde iordning bilen.
– Det var även en fröjd att kunna beställa ett nytt elsystem med alla komponenter från bakljus och ända fram till signalhornen. I dag finns även alla gummilister att köpa nya, säger Börje.

MYCKET MINNEN
Det är nu drygt 43 år sedan som Börje körde den öppna Chevan första gången. Då var det ut från Ingemars saluhall i Smålandsstenar.
När bilen backas ut för en premiärtur sommaren 2020 är det efter fyra års renovering där mycket av tiden gått åt till att leta efter saknade småprylar.

– Aldrig mer en sådan här renovering säger han bestämt. Det var alla minnen som avgjorde det hela. Träffade min sambo Mait 1980 så hon har också känslor för bilen.
Bilsport Classic säger grattis till återköpet och hoppas att det är fler entusiaster som slår till och gör samma sak som Börje Magnusson i Vislanda.

Börje har precis som flera andra entusiaster samlat på sig ett flertal fordon. Hojen är en Honda 750 Four från 1972 som han originalrenoverat till superskick.

Börje har precis som flera andra entusiaster samlat på sig ett flertal fordon. Hojen är en Honda 750 Four från 1972 som han originalrenoverat till superskick.

Personligt:
Ägare: Börje Magnusson.
Ort: Vislanda, Småland.
Yrke: Entreprenör.
Årsmodell: 1956.
Civilstånd: Sambo med Mait.
Första bil: Volvo PV -60, därefter en Plymouth Satellite -65.
I garaget: Cadillac Seville -59, Cadillac Convertible -63, Cadillac Convertible -67, Cadillac Sedan DeVille -67, Honda 750 Four -72, Honda 750 -83, Honda 1300 SA -07 plus lite mopeder ...
Läser gärna: Bilsport Classic och Nostalgia samt en del klubbtidningar.

 

Recept:
Bil: Chevrolet Impala Convertible 1960.
Antal tillverkade: 79.903 exemplar.
Nypris: 2.700 dollar.
Kaross: Original plåtkaross.
Motor: V8 på 348 kubiktum, en 4-portsförgasare.
Effekt: 300 hk.
Växellåda: Power Glide-automat.
Chassi: Originalram samt hjulupphängningar från 1960 (renoverat).
Bromsar: Trummor runt om,
Hjul: 14-tums originalhjul med spinnernavkapslar.
Däck: 215/75 -14 radialer med bred vit sida.
Lack: Tuxedo Black, färgkod 900.
Inredning: Svart och vit, nytillverkad efter original.
Extra utrustning: Styr o bromsservo. Utvändigt alla options som fanns förutom sökarlyktor (finns men ej monterat). Invändigt: servetthållare med servetter från 1960, askkoppsdammsugare, AM-radio, automatisk avbländning. Även prisma till instrumentbrädan finns men är ej monterat.
Tack till: Henning Stålhammar som fixat fram delar, Dan Ljungblad som hjälpt till med karosspassning, montering av rutor, elsystem med mera. Åke Berggren som lackerat, grannen Tommy Bengtsson för diverse tunga lyft.
”Det är omöjligt att renovera en bil helt själv, den som påstår något annat är nog inte helt ärlig”, säger Börje.
Övrigt: Svart canvassufflett, original var vit vinyl.