BP i Gnarp = Bästa Platsen

Av:  Bengt Dehlin  mars 08, 2024

 

BP i Gnarp = Bästa Platsen

Att bygga en egen mack hemma på tomten har numera inte helt ovanligt, detta fenomen började bli vanligt för ca 20 - 25 år sedan. Anledningen till att så många är fascinerad av bensinmackar är nog att många som är runt en annans ålder har minnen från barndomen med mackarna.

Det var där man fick klistermärken, man köpte glass, fyllde luft i cykeldäcken, tankade mopeden mekade med bilen mm. Var det dessutom som så att macken låg ute på vischan var det ofta även den lokala samlingsplatsen både för ungdomar o vuxna, det var på macken allt hände.

På den tiden var även macken en servicestation för motordrivna fordon, där kunde man köpa i stort sett allt som behövdes för att reparera det fordon man åkte med. Sen var det ofta som det fanns en verkstad i anslutning till macken där det fanns kunnig personal som löste de flesta problemen som man kunde få på sitt fordon. Eller så man kunde få låna verkstaden för en skälig slant och lösa problemet själv om man nu hade dom kunskaperna.

Att bygga en mack är inte det mesta avancerade man kan göra, är man lite händig smäller man ihop en sådan på en sommar. Sen är väl de mackar som byggt i lite olika dimensioner, en del är ganska enkla byggnader med inte så mycket inredning, medan andra har gått ”all in” i minsta detalj. Det märke som väldigt många har valt när dom byggt sin mack är Caltex, även Gulf och Shell är helt inte ovanligt. Sen har en den entusiaster även valt Koppartrans, Esso och Mobil.

Här snackar vi Sommarlovs barndom Kiosken med alla de rätta sakerna, utemöblerna, blå himmel och gröna gräsmattor.

Här snackar vi Sommarlovs barndom Kiosken med alla de rätta sakerna, utemöblerna, blå himmel och gröna gräsmattor.

Invändigt är det precis som man kommer ihåg hur en gammal mack såg ut, i stort sett bara motor relaterade varor inget snabbköp som i dag.

Invändigt är det precis som man kommer ihåg hur en gammal mack såg ut, i stort sett bara motor relaterade varor inget snabbköp som i dag.

Mack Föreståndaren är på plats

Mack Föreståndaren är på plats

Den mack vi skall besöka i dag ligger mitt i mellan Hudiksvall och Sundsvall i en mindre ort som heter Gnarp. Grabben som byggt upp den heter Lars Berglin men går ofta under benämningen Trapp-Lars eller Trappen, detta på grund av hans tidigare verksamhet med trapptillverkning.Nu är väl inte Lars helt ovan med att ha en mack, han har även själv drivit en mack.

Det kanske inte är så många gamla mackägare som själv bygger en nostalgimack utan kanske mer nostalgiker som bara har minnen av dem.
När Lars på 80 och 90 talet själv drev en mack i Gnarp så var det under BP s Grön Gula färger. Så när han sedan skulle bygga en nostalgimack föll det sig ganska naturligt att han valde samma märke, han var ju redan hemma så att säga. Som jag sa så är det olika nivåer på hur långt mackbyggarna har gått när man gjort sitt bygge, i Lars fall har han gått HELA VÄGEN och en bit till. Det är Mackbyggnaden, pumpar, det mesta i tillbehör i och utanför macken, det står en Saab trubbnos utanför som ser ut att behöva service, en korvkiosk, EN TANKBIL! Hur många har det? Och allting är iordninggjort i ett jättefint skick, kort sagt det är precis som man kommer ihåg det hur det såg ut som barn.
Den här byggnaden är så välbyggd att det till och med luktar gammal mack i den. Känner du lukten säger han och skrattar har du parfymerat den med något frågar jag men får till svar att det är alla oljeburkarna som sätter sin lukt i det hela.

Självklart måste Pysslingen vara med för det var ju så BP gubben hette

Självklart måste Pysslingen vara med för det var ju så BP gubben hette

Innan räkneverkens tid fick man via tabell räkna ut hur mycket kunden skulle betala för bensinen.

Innan räkneverkens tid fick man via tabell räkna ut hur mycket kunden skulle betala för bensinen.

 

Han började bygga sin nostalgimack 2017 och det var inte mycket till byggnad han började med, men som det mesta som Lars tar sig an så blir det väldigt fint. Han är även väldigt noga att det skall bli absolut rätt in i minsta detalj absolut inget fusk. Så var det även när han började med detta bygge.

Han på pekar att väldigt många som bygger mackar sätter pumparna alldeles för nära byggnaden och så var det ju inte på den tiden som dom var i drift. Den här byggnaden är exakt efter dom rätta måtten påpekar han.

Även kundbilarna i den verkstad Lars driver ser ut att vara från 50-60 talet men skenet bedrar detta är en 90 talare.

Även kundbilarna i den verkstad Lars driver ser ut att vara från 50-60 talet men skenet bedrar detta är en 90 talare.

Volvo bilar i tre generationer som ser ut som dom skulle komma direkt ifrån transport bandet på Torslanda.

Volvo bilar i tre generationer som ser ut som dom skulle komma direkt ifrån transport bandet på Torslanda.

Buick Cabben är en av ett antal amerikanare som Lars haft genom åren även den som allting annat i ett väldigt fint skick.

Buick Cabben är en av ett antal amerikanare som Lars haft genom åren även den som allting annat i ett väldigt fint skick.

Nu är det som så att Lars driver ju även en bilverkstad hemma på gården och gör man det är det väldigt lätt att Kunderna råkar slinka in i tid o otid, man är så att säga aldrig ledig när man har en dylig verksamhet där man bor. Är man dessutom lite för snäll och har svårt att säga ifrån blir det lätt en del obetald tid. Vi blir då och då avbrutna under intervjun av att någon svänger in på gården och frågar efter något, och Lars svarar att han egentligen håller på så mycket nu men jag kan väl titta på det då. Känns det igen?


Nu har han alltså renoverat en tankbil i ett superskick det kanske det inte är vem som helst gör, men varför nöja sig med EN lastbil! Inne i verkstaden står nästa lastbilsprojekt under renovering. Dessutom har han 3 st Volvobilar som han renoverat i NYSKICK. Det står en Honda 750 i ett otroligt skick en Buick cab är väl den enda amerikanaren han har just i dag annars har bland annat en 58 Impala plus några andra jänkare passerat genom åren och som allt annat även dom i ett jättefint skick.


Det är få gånger man kommer till något som är uppbyggt och man får den här flaschback känslan att, precis så här var det. Då man kunde stanna på macken och köpa en fläktrem, personalen kom ut och tankade åt en, tvättade rutan och kollade trycket i ringarna medan man själv köpte en STOR HÖVDING glass med strössel på.


Lars själv säger att han är en bakåt strävare och att han inte är så förtjust i modernare saker så som brytarlöst tändsystem och liknade, jag kör med mina brytarspetsar då vet jag att om något händer då kan jag med hjälp av en mejsel, skiftnyckel och lite sandpapper fixa det mesta om bilen stannar. Om det nu är som så att du kommer söderifrån efter E4an och rullar ut för backen i Gnarp ta då höger i den stora korsningen och kör en liten bit in på den vägen så hittar du snart macken. Jag lovar dig det är värt besöket för du kommer att få en riktig nostalgikick och säkert kommer du att få en trevlig pratstund med Lars också om han finns på plats.

 

Bilkudden var ett måste på den tiden inte krockkudden

Bilkudden var ett måste på den tiden inte krockkudden

Här finns TIPS på varor för alla BEHOV när det TÄNDER TILL

Här finns TIPS på varor för alla BEHOV när det TÄNDER TILL

Nu ska vi si, vilken pump va hä Fötoschen i

Nu ska vi si, vilken pump va hä Fötoschen i

Kan det bli mer svenskt från en svunnen tid än detta? En Mack o Sibylla kiosk, lite amerikanska bilar och några bönder som svängt in på macken med sina traktorer och står och diskuterarar kring en Saab trubbnos.

Kan det bli mer svenskt från en svunnen tid än detta? En Mack o Sibylla kiosk, lite amerikanska bilar och några bönder som svängt in på macken med sina traktorer och står och diskuterarar kring en Saab trubbnos.