Britt och Tommys Cadillac 1953

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSSON FOTO: PETER TÖRNQVIST  maj 10, 2024

Britt och Tommys Cadillac 1953
Ägd i 39 år


Det här med Cadillac började faktiskt innan 1982 då den gröna Coupe de Villen anlände från USA och hamnade hos Nilssons i Habo.

– Redan 1977 köpte jag en svensksåld Fleetwood -53 som rullat som direktionsvagn på tändsticksfabriken i Jönköping. Hade fyllt 18 dagen före, man fick nämligen inte ut någon bankväxel innan uppnådd körkortsålder. Därför gjordes bilaffären upp ett dygn efter födelsedagen, förklarar Tommy.

Den en gång i tiden så prestigefyllda bilen var då ganska rostig och hade på 1960-talet ägts av en potatisodlare.

– Jo, han tyckte det var en rymlig vagn att frakta grödor i vilket nog hade påverkat Cadillacens snabba förfall.

AVSOMNAT PROJEKT
Tommy såg emellertid möjligheten att återskapa 53:ans forna glans och rev ned den i mole-kyler.
– Jag hann renovera motor och chassi innan jag blev allvarligt sjuk och inlagd på lasarett. Det tog ett helt år innan jag hade repat mig men då hade det blivit ändring av garageplatsen.
De hade rullat ut den sönderskruvade 53:an varvid motorn hade frusit och det som målats upp hade förlorat sin glans.

Dragkroken monterade Tommy i ett tidigt skede och tre olika husvagnar har avlöst varandra genom åren.

Dragkroken monterade Tommy i ett tidigt skede och tre olika husvagnar har avlöst varandra genom åren.

– Då tröttnade jag på bilar och det tog något år innan det blev en jänkare igen, minns Tommy som då fått tycke för 1953 års Cadillac.

STRANDHEIM MINNS
Det var nu som den gröna Coupe de Villen kom in i bilden.
– Det var Lasse Strandheim och hans resesällskap Torbjörn Lindell som hittade den i Los Angeles mars 1981. När Bilsport Classic ringer upp ”Rock-Lasse” minns han väl importen av den gröna Cadillacen för ganska exakt 40 år sedan.

– Vi höll till hos min kompis Paul som bodde i ett mycket fint kvarter i Los Angeles. Grannarna var dock inte så glada eftersom han samlat på sig ett gäng halvrisiga 50-talare som parkerats på tomten. När vi ställde den gröna 53:an där fick dom nog. En natt slog någon sönder bakrutan på Cadillacen och det var inte lätt att hitta en ny innan bilen skulle skeppas, berättar Lasse Strandheim.

Motorutrymmet, med 331:an i centrum, är orört sedan renoveringen för närmare 40 år sedan men håller fortfarande hög klass.

Motorutrymmet, med 331:an i centrum, är orört sedan renoveringen för närmare 40 år sedan men håller fortfarande hög klass.

Inredningen kläddes om direkt efter importen till Sverige. 1953 var sista året med hydrauliska fönsterhissar och första året med 12-voltssystem.

Inredningen kläddes om direkt efter importen till Sverige. 1953 var sista året med hydrauliska fönsterhissar och första året med 12-voltssystem.

BÅDA KLUBBARNA
Torbjörn Lindell fixade till bilen efter att den anlänt Jönköping. Den fick bland annat ny grön färg och hann ställas ut på Custom Motor Show innan Tommy köpte den.
– Det fanns en del att göra innan den var helt körklar. Lackade om vissa detaljer samt monterade hydrauliken till säte och fönster.
Hade ju min Fleetwood att kolla på samt en bra shop manual som visade hur allt skulle sitta. Nu var Tommy ägare till två 53:or och tyckte det var läge att gå med i Cadillac Automobile Club som Tage Jingnert hade startat upp tio år tidigare.
Jag fick medlemsnummer 206 vilket jag har kvar fortfarande. Då var man yngst i sällskapet, idag räknas jag nog som en av veteranerna, säger Tommy som även är engagerad i Cadillac Club Sweden där han sitter med i styrelsen.

SVÅRT MED DELAR
Att för 40 år sedan äga en Cadillac från 1953 var ganska ovanligt.
– I dag finns det ju hur många som helst i landet men då var det udda och dessutom svårt och dyrt med reservdelar. Han berättar om jakten på ett par framskärmsemblem som han till sist hittade begagnade för 5.000 kronor paret.

– Numera kostar nytillverkade 750 kronor stycket. Tiderna förändras! I samband med renoveringen av bromsarna fick han inte jag på nya hjulcylindrar bak.
– Byggde om ett par till Cheva -59. Fick även tillverka egna hydraulkolvar samt cylindrar till fönsterhissarna. Men allting har fungerat under fyra decenniers flitigt körande med bilen. Jodå, den gröna Cadillacen har varit i bruk varje sommar sedan 1982. Efter ett par år monterade Tommy en dragkrok och snart hängde det en färgmatchande Opio-husvagn efter bilen.

– Den sålde jag efter en tid till bilhandlaren Krister Fernevald i Göteborg. Den passade ju bra till hans gröna Cadillac -59. Därefter blev det en nyare SMV och i dag har familjen en svensktillverkad Öggestorp gjord helt i glasfiber och i endast 40 exemplar.
– Bilen är ju som en familjemedlem. Barnen har ju vuxit upp med den och Britt och jag hade den som bröllopsvagn. Även vår dotter har åkt till kyrkan i 53:an när hon och hennes man gifte sig.

Familjen Nilsson 1989 då Bilsport gjorde ett reportage om Cadillacen. Tommy serverar hustrun Britt kaffe. Barnen är idag vuxna och utflugna. Istället är det barnbarnen som som gärna åker med på en tur i 53:an.

Familjen Nilsson 1989 då Bilsport gjorde ett reportage om Cadillacen. Tommy serverar hustrun Britt kaffe. Barnen är idag vuxna och utflugna. Istället är det barnbarnen som som gärna åker med på en tur i 53:an.

Tommys Cadillac ovanliga Brougham -58 kan ni läsa om i Nostalgia nummer 2-2021 samt på Bilsport Classics Facebook/Valvet.

Tommys Cadillac ovanliga Brougham -58 kan ni läsa om i Nostalgia nummer 2-2021 samt på Bilsport Classics Facebook/Valvet.





Personligt

BRITT & TOMMY NILSSON
Ort: Nätebäcken, Habo.
Yrke: Pensionerade allsysslare.
Årsmodell: 1959.
Civilstånd: Gifta, två utflugna barn.
Första bil: Köpte som 17-åring en Ford Taunus.
I garaget: Flera Cadillacs.
Läser gärna: Biltidningar.

I samlingen finns även en välskött Eldorado från 1963.

I samlingen finns även en välskött Eldorado från 1963.

Recept
CADILLAC COUPE DE VILLE -53
Antal tillverkade: 14.550 exemplar (model 6237D).
Nypris: 3.658 dollar.
Kaross: Originalkaross.
Motor: V8 på 331 kubiktum.
Effekt: 210 hk.
Växellåda: Hydramatic.
Chassi: Originalram.
Bromsar: Original, trumbromsar.
Hjul: Original.
Däck: 15 tum.
Lack: Ljus & mörk grön metallic.
Inredning: Omklädd original.
Extra utrustning: Original, ekerkapslar.
Byggkostnad: Köpt för 30.000 kronor 1982.
Övrigt: Såld ny i USA. Har haft gör-sköj i bilen under alla år.

Fleetwooden från 1953 köpte Tommy redan 1977.

Fleetwooden från 1953 köpte Tommy redan 1977.

Sedaneten från 1947 är försedd med skivbromsar, fyrahundramaskin, 700R4-automat samt en Ford niotummare i aktern.

Sedaneten från 1947 är försedd med skivbromsar, fyrahundramaskin, 700R4-automat samt en Ford niotummare i aktern.



MODIFIERAD SEDANET
Intresset för Cadillac har inte avtagit med åren utan Tommy har istället utökat samlingen.
– Jag har givetvis kvar den gamla direktionsvagnen som jag köpte 1977. Ska börja med den nu eftersom jag känner att inspirationen är tillbaka, säger han med ett leende.
Förutom de båda 53:orna finns det även en Brougham -58, en Eldorado från -66 samt en modifierad 47:a i Cadillac-samlingen.
– Just nu är det den äldsta som är roligast säger Tommy och öppnar huven på den patinerade Sedaneten.
Här ligger en modern Chevamaskin på 600 kusar kopplad till en förstärkt automat.
– Det var bara bakaxeln som inte höll måttet i somras. Men nu har 9-tummaren försetts med kraftigare drivaxlar som tål en och annan burn out.

NÄSTA GENERATION
Som märkesfantast drömmer man ofta om bilmodellen som ska inhandlas nästa gång. Trots att han gillar 1953 års modell är det ändå ingen Eldorado av den årgången som står högst på listan.

– Nej, då har jag hellre en vanlig Series 62 Convertible, den har snyggare linjer enligt mitt tycke. En Fleetwood från 1960 hade däremot suttit fint. Har alltid gillat modellen och så är den bekväm att åka med. Coupe de Villen kommer dock aldrig att avyttras oavsett hur många Cadillacs som paret Nilsson skaffar.
– Nu är det nästa generation som växer upp i 53:an. Vi har tre barnbarn, alla pojkar, som gillar bilar, så framtiden för den gröna familjemedlemmen är med andra ord säkrad!