Cadillac i Kaliforniavitt

Av:   Magnus Karlsson Bilsport Classic  september 10, 2021

Cadillac i Kaliforniavitt

Borta i USA har han fått smeknamnet Eldorado-Christer tack vare sitt stora intresse för Cadillacs lyxmodell. Den senaste renoveringen från Christer Hansson i Lödöse är dock ingen ”Eldo” utan en cabriolet från 1956 i den enklare Series 62-versionen.


Det var för cirka 15 år -sedan som Christer Hansson satte riktig guldkant på sitt garage hemma i Lödöse. Inte mindre än tre exemplar av Cadillacs lyxmodell stod parkerade inom nära räckhåll om cruisingsuget skulle slå till.

– Det var en Biarritz -60 som jag importerade 1987, en Biarritz -56 som jag köpt av Charles Jacobsson samt en Eldorado -53 som jag precis hade hel-renoverat, berättar Christer som givetvis även ägt USA-bilar av andra fabrikat än Cadillac.
Faktum är att hela -familjen är inne i bilhobbyn. En av -sönerna kör Corvette, en håller på med stylingbilar och hustrun Marina har haft ett par tidiga Mustanger.

Första USA-resan

I mitten av 1980-talet gled Christer omkring i en öppen Thunderbird -60.

– Den sålde jag och för pengarna skulle jag fara till USA och köpa en GM-bil från 1958, säger Christer som i stället kom hem med en Cadillac Biarritz -60.
Christer glömmer aldrig den strapatsrika resan 1987 som han gjorde tillsammans med bil-entusiasterna Thomas Mähl och Charles Jacobsson.

– Hittade 60:an på annons i Hemmings Motor News. Den stod i en trädgård i Baltimore och var helt orörd. Jag gillade -bilen, speciellt färgen som var den lila originalnyansen Heather.

Senaste Cadillac-renoveringen från ”Eldorado-Christer” i Lödöse är en ”vanlig” Series 62 Convertible från 1956. Notera tröskellisten som löper ända bak till stötfångaren! Den hör egentligen hemma på 1955 års modell.

Renoveringen är i full gång hemma i Lödöse. Christer använder sina bilar flitigt och föredrar därför radialdäck före originalliknande diagonaler. Gillar man Cadillacs blir garaget trångt ganska snabbt. Nästa projekt är byggandet av en större lokal (läs hall).

Tidig Biarritz

Idag finns det minst en Biarritz -60 i varje svensk småstad, men i slutet av 1980-talet var Christer ganska ensam om sin lilafärgade cabriolet.

– Den stod mig i 105.000 kronor när jag betalat tull och accis. Det var mycket stålar på den tiden. Hade säkert kunnat importera en 59:a för samma peng men jag gillade bilen, minns Cadillac-fantasten från Lödöse som kom att behålla 60:an i hela 14 år. Sedan flera år tillbaka äger han faktiskt en annan Biarritz -60, även den lackerad i den syrenlila nyansen Heather.

Spaning i New York

Nyligen har Christer avslutat -renoveringen av en cabriolet från 1956.

– Faktiskt ingen Eldorado den här gången. Jag köpte ju en -Biarritz -56 av Charles för många år sedan som jag sedan gjorde mig av med. Har saknat den och satte därför in en köpesannons i Bilsport Classic. Några svar blev det dock inte, så han började spana på andra sidan Atlanten.

– Jag fick kontakt med Frank på Gullwing Motors i New York. Han hade precis fått in en Series 62 Convertible -56 som verkade ärlig.
Några telefonsamtal senare var bilen lastad i en container och på väg mot Sverige.

Helrenovering

Cadillacen anlände Lödöse hösten 2009 och sommaren därpå körde Christer flitigt med nyförvärvet.

– Det var en orörd bil i mycket bra skick. Den kom ursprungligen från delstaten Indiana där den stått undanställd de -senaste 20 åren, förklarar Christer som -genast började samla på sig 56-prylar för att kunna göra -bilen ännu bättre.
Vintern därpå plockades fronten bort för att enkelt kunna lyfta ur motor och växellåda.

– Oljetrycket var lite dåligt så jag tänkte endast fixa motorn inför kommande säsong. När jag såg bilen halvt isärplockad tänkte jag: Vad tusan, lika bra att riva resten också …

Bra hantverkare

Sju månader senare kunde Christer rulla ut en nylackerad Cadillac ur renoveringsgaraget.

– Det var ju ett bra objekt. Enda rosten som fanns var framför de bakre hjulhusen samt lite på golvet under baksätet.
Christer vill rikta ett stort tack till de olika entreprenörer som gjort det möjligt att få ihop bilen på rekordtid.

– Bengt Davidsson i Vargön har fixat ny inredning samt -sufflett i maroon. Bengt Gustavsson på BG Metallslip i Kvicksund har kromat om det som var dåligt och Lilla Edets Billackering har sprutat karossen.

Originalmaskinen som är på 365 cui har renoverats och detaljerats efter konstens alla regler. Ett avsteg från -original är generatorn som är en nytillverkad växelströmmare som ser ut som en likströmsgenerator.

 

Kaliforniavit

När det gäller färgvalet har Christer frångått den ursprungliga kritvita nyansen.

– Ville ha en mer bruten ton och fastnade för Volvos Kalifornia-vita som är mer gul, erkänner den annars så originaltänkande Lödösebon.
Han har även monterat nytt elsystem, nya emblem samt ny-tillverkad vindruta.

– Sidorutorna var i fantastiskt bra skick så jag lät dem vara kvar. Det enda som jag inte haft borta är karossen. Den har suttit på -ramen hela tiden.

Thunderbird nästa

Christer har gjort ytterligare ett avsteg från originalet. En detalj som endast riktigt Cadillac-frälsta ser.

– Jag har lånat den nedre sidolisten från en 55:a. Den -sträcker sig från framskärm, över fender-skirts och ända bak till stötfångare. Tycker att det är en snygg detalj som fattas på den senare årsmodellen, förklarar Christer som redan är igång med ett nytt projekt.
I garaget står nämligen en så gott som färdigrenoverad Ford Thunderbird -57.

– Den är Marinas, säger Christer och skyller på hustrun.
Han måste väl tänka på sitt rykte som Cadillac-fantast …

Interiören är klädd av Davidsson i Vargön. Den mörkröda nyansen matchar den gräddvita exteriören perfekt.

Christer renoverade cabställningen innan Bengt Davidsson monterade en ny sufflett.