CANADIAN CANDY

Av:  Bengt Dehlin  februari 25, 2022

 

 

CANADIAN CANDY

 

Det finns många i detta land som har eller har haft en hel del bilar och det kan ibland vara som rena utställningshallar i en del garage. Säkert är det många som funderar hur har dom råd med det där?
Jo genom hårt arbete, genom att ibland renovera objekt som andra dömt ut, genom att under ett helt liv hållit på med denna hobby och någon gång gjort en lite bättre affär och på så sett kunna byta upp sig. Det är svaret på frågan hur man har råd med det man har. Det har sällan varit enkelt utan det ligger många timmar bakom det man har.

Många av oss som håller på med denna bilhobby har ofta snöat in på ett märke, en sorts bilar 50 talare, muskelbilar eller roddar. Andra har en koncern man följer typ GM, Ford eller Mopar.

En som kanske inte har en utställningshall hemma utan mer ett gediget garage och som verkligen har legat i och även varit ombytlig är Ulf FIBBAN Finnström från Gränsfors.

Han började sin Jänkebils karriär med en Rambler Cab i ungdomens dagar. Man kanske trodde att han tyckte att cab inte var något för honom, vilket det senare ändå skulle visa sig att det nog var det ändå. Nej det var nog snarare som så att Ramblern var lite väl liten och man fick inte med hela byn i den när man skulle ut på helgen. Så under en blöt natt byttes Ramblern helt sonika bort mot en Dodge Coronet 1966 LIMOSINE! Den bilen har sedan gått i arv i generationer i byn, nya ungdomar gång på gång som nya ägare. Om den bilen kunde prata, då skulle den sluddra. Efter att den första raggarperioden var över såldes Långdojja som bilen oftast kallades för till förmån för nya projekt.

Som hos många av oss andra var det lite mindre modeller av jänkebilar i början. För nästa bil blev en 66 Fairline sen en 70 GTO Cab. Sedan började det under -80 och -90 talet lite av sena -50 tidiga -60 tals eran för Ulf. Först en -60a Impala Cab, därefter en -57a Dodge Cab och då hade det även börjat bildas familj så för att få med fru och barn införskaffades även en husvagn av äggmodell som även den renoverades och lackades i samma kulör som Dodgen. Sedan blev det en -58 Olds Cab en super 88a, helt rätt bil att börja renovera när man samtidigt är i stadiet med barn o hus och i början av familjelivet, jag menar dom är ju sååå billig att renovera och det är så lätta att hitta delar ”eller inte” När väl det var avklarat började tankarna på att bygga en Rod. Perfekt familjebil, nu blev det i och för sig en Tudor av 1929s årsmodell. Och som vanligt när Ulf tar sig för något så blir det SUPER BRA. Den Rodden blev grym.

Här har vi den klassiska Raggarbilen. Gick under namnet Lång dojja

Här har vi den klassiska Raggarbilen. Gick under namnet Lång dojja

Med denna 60 Impala började Fibbans Karriär med sena 50 o tidiga 60 talare

Med denna 60 Impala började Fibbans Karriär med sena 50 o tidiga 60 talare

Nu hade familjelivet börjat och då måste man ha Husvagn

Nu hade familjelivet börjat och då måste man ha Husvagn

Efter det så blev det en sväng in i -40 talet via en -47 Plymouth och en -41a Cadillac. Sen var vi tillbaka till fen-bilarna igen, nu blev det en 1960 Chrysler 300f Cab ingen dålig bil precis. Men den behövdes göras i ordning lite grann. Dom här åren drog Ulf samtidigt i gång en firma så det var ganska fullt upp ett tag. Men åren rullar på och sommaren - 15 köpte han den -58 Pontiac som reportaget ska handla om. Men innan vi gör det så fortsätter vi till sommaren 2017 inhandlas en -58 Cadillac som lackas om och renoveras lite.

Sommaren 2018 blir det en -36 Ford 3W Cupè som köps av sonen Billy, den byter han bort 2 år senare mot en -59 Cadillac som fortfarande finns kvar och där är vi i dag med en -58a Pontiac Cab, en -59a Cadillac Cupè och en -60a Chrysler 300f Cab. Ingen dålig samling, sen finns även en donator bil till Chryslern. Sen när vi gör besöket finns även svärdotterns -59 Cadillac cab inne i verkstaden för att få luftfjädring monterad. Som sagt den här gubben ligger inte på lat sia precis som vi säger i Hälsingland, vilket översatt till rikssvenska blir att han verkligen ligger i.

 

Om vi nu ska gå över till vad detta reportage ska handla om så är det en Kanadabyggd Pontiac, nämligen en 1958 års Pontiac Parisienne Cab. Inte precis en dussinbil kan jag säga, det tillverkades endast strax under 1100 st. Jag är inte alldeles säger men jag tror inte det finns 5st i Sverige. För några år sedan fanns det bara tre i Sverige och det var det bara denna och en till som rullade, det lustiga i det hela var att båda två var lackad exakt lika i färger.

Det här med Kanada byggda bilar har jag alltid tyckt varit kul, man ser helt plötsligt samma bilmodell som man sett i 40 år men med en helt annan listuppsättning annan grill och liknande. Många gånger är dom mycket snyggare eller så är det att man sett den amerikanska modellen så länge och därför tycker att det är snyggare.
Samtidigt måste det vara som jag alltid sagt, vad dyrt det måste ha varit dom här åren att ta fram bilar. Först hade man många gånger redan i Amerika många olika modeller av samma bil sen bygger man dessutom en till modell som inte fanns i Amerika bara för export till grannlandet. Men dom måste haft kul på designavdelningen dom här åren.
Nu är det ju inte så mycket som skiljer på en amerikansk och kanadensisk 58 Pontiac.

Ny kromat och blankt

Ny kromat och blankt

Lite Impala inspirerande flygplan

Lite Impala inspirerande flygplan

Luderkanon som det kallades på femtiotalet är monterat både på höger o vänster sita. Kan var bra att ha när man ska spana efter brudar ”Tanter nu mera”

Luderkanon som det kallades på femtiotalet är monterat både på höger o vänster sita. Kan var bra att ha när man ska spana efter brudar ”Tanter nu mera”

Pontiac Parisienne

Parisienne kom först som en undermodell inom Laurentian serien under 1958 för att sedan 1959 bli en egen modell, det var ungefär som Chevrolets Bel Air Impala från samma år. Under lång tid var Parisienne den kanadensiska toppmodellen av Pontiac.

Parisienne skilde sig från andra kanadensiska Pontiac-modeller genom sina standardegenskaper: lyxigare klädsel, extra utrustning original, såsom inrednings- och bagagerumsbelysning, extra lister i inredningen, mer krom och tillgång till två- och fyradörrars hardtops och cabriolet. Kanadensiska "full size" Pontiacs var nära besläktade med Chevrolet, och använde sig av Chevrolet-chassit och drivlinan, men med Pontiaclister utvändigt.

Men nu till just denna Pontiac så köper Ulf den 2015 ifrån en person från Dalarna som hade importerat den från Kanada. Bilen var väl inte i något dåligt skick vid inköpet heller utan såg riktigt bra ut. Men man vill ju ofta sätta sin egen prägel på sina bilar sen har man även olika värderingar på vad som är fint skick och inte, eller som Fibban säger på brett Hälsingemål med ett skratt.

-Hä ä en rullande renovering man ska kunna ha Kalas i`n.

Så vad har han då åtgärdat på den under dom här åren då?
Bland annat så har det blivit en ny golvmatta i den och omklädning av instrumentbrädan annars är inredningen i stort sett i originalskick. När man ser färgerna på bilen och inredningen kan man inte bli annat än berörd av det, endera älskar man det eller så hatar man det. Därav rubriken på detta reportage Kanadensisk karamell eller godis rätt översatt.

Om man fortsätter invändigt så har det monterats både el-hissar och el-underrede till soffan. Fortsätter man sen så har han monterad sidosökare både på höger och vänster sida. Sedan kromades både fram och bak kofångarna om.

Även på denna monterades det luftfjädring, det blir ett härligt stuk på den när man släpper ner den på marken. Men det är inte alltid så bekvämt som Fibban säger när han ska kliva ur bilen.

– Gamla gubbar och låga bilar är ingen bra kombination.

Sedan har hyvelbänks sexan som satt i fått ge plats åt en av det fränaste motorer som finns utseende mässigt, en Chevrolet 348a med sixpack insug finns det något läckrare riktig motorporr. Ja har man det intresse som många av oss har är det svårt att toppa denna bil, det är svårt att få det läckrare den har allt.

Har nog aldrig sett en bärbar radio förut i en femtiotalare

Har nog aldrig sett en bärbar radio förut i en femtiotalare

Hur många har rätt årtal på golvmattorna

Hur många har rätt årtal på golvmattorna

En imponerande inredning som i stort sett är original

En imponerande inredning som i stort sett är original

Det är få saker som ser mer fantastiskt ut under huven än trippelförgasare som kallas Tri Power på en 348a.

Det är få saker som ser mer fantastiskt ut under huven än trippelförgasare som kallas Tri Power på en 348a.

Här ser vi lite extra krom som denna Pontiac modell var utrustad med i inredningen

Här ser vi lite extra krom som denna Pontiac modell var utrustad med i inredningen

Här ser man skillnaden på Amerikanska Bonneville och Kanadensiska Parisienne som har Chevrolets ram då blir framskärmen kortare. Det syns på framskärmslisten som kommer närmare framlyset på Parisienne

Här ser man skillnaden på Amerikanska Bonneville och Kanadensiska Parisienne som har Chevrolets ram då blir framskärmen kortare. Det syns på framskärmslisten som kommer närmare framlyset på Parisienne

Hur många har en Pontiac husvagn

Hur många har en Pontiac husvagn

Fibban gillar det här med luftfjädring

Fibban gillar det här med luftfjädring

Man kan väl inte annat än se nöjd ut när man äger en sån här vagn och har denna vy från sitt köksfönster

Man kan väl inte annat än se nöjd ut när man äger en sån här vagn och har denna vy från sitt köksfönster

Även denna 59a är utrustad med luftfjädring

Även denna 59a är utrustad med luftfjädring

Här har vi svärdotterns 59 cab. Svärfar ler glatt åt det jobb han gjort med att montera luftfjädring på denna.

Här har vi svärdotterns 59 cab. Svärfar ler glatt åt det jobb han gjort med att montera luftfjädring på denna.

Här har vi 60a Chryslern Det var lite mycket prylar runt den just nu. B.la en nygjord koffert botten inte ovanligt på dessa bilar att dom är ut rostade i kofferten

Här har vi 60a Chryslern Det var lite mycket prylar runt den just nu. B.la en nygjord koffert botten inte ovanligt på dessa bilar att dom är ut rostade i kofferten

Det finns mycket fräna detaljer på Mopar bilarna dom här åren. Glob hastighetsmätaren mellan 1960 – 62 är bara en del

Det finns mycket fräna detaljer på Mopar bilarna dom här åren. Glob hastighetsmätaren mellan 1960 – 62 är bara en del

Cross Ram insug är en imponerande detalj

Cross Ram insug är en imponerande detalj

Det är inte varje dag man ser en 300 kapsel Fibban har några stycken

Det är inte varje dag man ser en 300 kapsel Fibban har några stycken

Det har samlat på sig en hel del godsaker till Chryslern

Det har samlat på sig en hel del godsaker till Chryslern