Chrysler New Yorker 1958

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  september 15, 2020

Tomas och Åsa Jonsson i Köpingsvik träffades redan i moppeåldern. Sedan dess har de hängt ihop i vått och i torrt. Totalt har paret haft 22 stycken amerikanare och den senaste köptes i kartonger men stod klar redan efter sex månader.


Det började med moppe och fortsatte med USA-bilar.

– Var 16 år när jag köpte en Ford Mustang Hardtop -65. Hade chaffis varje helg innan den såldes till förmån för en Musse-fastback -69, minns Tomas som dessförinnan hade raggat upp sin Åsa med en Puch Dakota.

Tomas berättar om Impalacabben från 1960 som han köpte för 32.000 kronor 1979 och Dodge Royal 57:an som kostade 25.000. – Då bytte man bil hela tiden. Det orkar man inte nu för tiden. Nu vill man helst behålla så många bilar som möjligt, säger han med ett skratt.

STOD I 14 ÅR

Det senaste tillskottet i garaget anlände 2016 – då i banankartonger.

– Hittade Chryslern av en slump. Den var till salu på nätet men i delar, säger Tomas samtidigt som han öppnar huven och visar den ståtliga Hemi-maskinen.
Bilen, som är en New Yorker av 1958 års modell, anlände till Sverige för 15 år sedan.
– Jo, den började renoveras av en kille i Värmland. Han lackade den i delar men mer blev det inte. Efter tio år såldes den i väg till Västkusten där den blev stående ytterligare några år.

Även i en Chrysler var radion ett tillval som man fick betala extra för. Reglaget under är till värmepaketet och innanför Chrysler-loggan finns en askkopp.

Även i en Chrysler var radion ett tillval som man fick betala extra för. Reglaget under är till värmepaketet och innanför Chrysler-loggan finns en askkopp.

LÖSVIRKE
Det påbörjade projektet som transporterades till Öland 2016 hade alltså stått i 14 år utan att bli färdigt. – Jag hade den körklar på ett halvår, förklarar Tomas som dock stötte på en hel del problem längs vägen.
Det är som bekant inte det enklaste att sätta samman något som någon annan har tagit isär.

– Alla lösa delar låg i lådor. Fästen till karossen i en kartong, fönsterhissar och elmotorer i en annan. Hur det skulle sitta eller vad som var höger eller vänster hade jag ingen aning om. Prylar som fattades eller var trasiga köpte han av KP-bröderna
i Vara samt av Bertram Nicklasson i Bodafors. Men han erkänner att vissa prylar är omöjliga att få tag på.

CADILLAC-DRÖMMEN
Drömbilen har dock alltid varit en öppen Cadillac -60.

– Tror det var 1976 jag såg en på bild första gången. Bestämde att en sådan skulle jag bara ha. Några år senare fanns en till salu, men jag hade inte de 45.000 som säljaren begärde.
Det skulle dröja fram till 1998 innan den rätta vagnen stod i det öländska garaget.

– Det var en Series 62 Convertible. Bytte senare bort den mot en Biarritz -60 och den har jag fortfarande kvar.
Den har faktiskt bara rullat 57.000 miles sedan ny.

OVANLIG MODELL
Tanken med Chryslern var egentligen att få den körbar och sedan sälja.
– Gillar den mer nu än vid inköpet.
Dels är det en trevlig modell och dels är den mycket ovanligare än jag först trodde, erkänner han. Den gångna sommaren har Tomas inte sett en enda New Yorker Coupe av 1958 års modell.
– Var på Big Meet i Lidköping och där var det 300-modellen som dominerade.

NY FAVORIT
Egentligen är Tomas mer intresserad av att arbeta med plåt än att skruva.
– Har skaffat engelskt hjul, krymp och sträck samt sick och fals. När jag renoverade min Buick Electra fick jag tillverka det mesta i plåtväg. Chryslern var mer som ett mekano att få ihop, säger han.
Det är ganska trångt i garaget numera. Den egenhändigt byggda hot rodden finns kvar i samlingen.
– Säljer jag något blir det eventuellt Biarritzen. New Yorkern kommer att bli kvar, säger ölänningen som kanske ändrat smak när det gäller drömbil.

Impala-cabben från 1960 köpte Tomas 1979 för 32.000 kronor.

Impala-cabben från 1960 köpte Tomas 1979 för 32.000 kronor.

Redan 1983 började Tomas bygga på sin Ford Tudor -32.

Redan 1983 började Tomas bygga på sin Ford Tudor -32.

Servostyrning var standard på alla modeller utom Windsor. Även klockan som sitter mellan de stora mätarna ingick när man köpte en ny Chrysler.

Servostyrning var standard på alla modeller utom Windsor. Även klockan som sitter mellan de stora mätarna ingick när man köpte en ny Chrysler.

Interiören är en mix av tyg och vinyl. Den var nyklädd när Tomas köpte bilen.

Interiören är en mix av tyg och vinyl. Den var nyklädd när Tomas köpte bilen.

Ur albumet

År 1981 blev det en Dodge Royal Lancer -57 – kostade 25.000.

År 1981 blev det en Dodge Royal Lancer -57 – kostade 25.000.

Hot rodden som var körklar efter sex år har Tomas kvar än idag.

Hot rodden som var körklar efter sex år har Tomas kvar än idag.