CHRYSLER WINDSOR 1958

Av:  Johan Nilsson  december 29, 2007

Frank Von Thun från Tyskland är en flitig besökare på våra svenska träffar.
Läs om hur han fick motorhaveri och träffade sin fru i Rättvik 2004.

Direkt när jag såg denna lite ovanligare Chrysler, så drogs jag till den för närmare granskning.
Kan det måhända vara samma dragningskraft som fick Frank Von Thun att redan på 70 talet bestämma sig för att någon gång äga en 58 ?
Frank, som kommer ifrån Tyskland (utanför Bremen) menar på att USA-bilsintresset där hemma är ganska svalt . Trots detta kunde han köpa loss denna nyimport av en kompis 92.. Bilen som kommer ifrån Kalifornien var snabblackad & nästan ingenting fungerade, men den var nästintill rostfri och var ej i behov av ramlyftning.

Windsor byggdes på Dodgens 122 tums chassi och har alltså en något kortare hjulbas med Dodge huv och framskärmar. Övriga Chrysler modeller hade en hjulbas på 126 tum.

Fastän jag ser den som lite ovanlig producerades det ändå 6,205 exemplar

Bilen fick sig en stor genomgång under 3 år och därefter har bilen kompletterats allteftersom.
Frank har alltid semestrat i Sverige. Han är medlem i Svenska Chrysler klubben, och detta har medfört att ett stort kontaktnät etablerats. Frank har köpt mycket delar på auktionssajten
E-bay, men även Power Big Meet och Svenska Chrysler träffar har besökts.

Då olyckan var framme i Rättvik 2004 och motorn inte ville vara med, var hjälpen nära. Många vänner ställde upp och bilen fraktades sedermera till Kent Hansson i Vansbro för inspektion. Vevaxeln i 290 hästars354 Spitfire motorn hade tyvärr tagit skada och bilen fick bärgas till Tyskland. Trevligare är däremot att Frank träffade sin flickvän uppe i Rättvik samma år.
Option TorqueFlite lådan blev renoverad i Stockholm för 5 år sedan. Standard var en 2 stegad PowerFlite

Bilens inredning är delvis renoverad. Dock har Frank som anser att Chryslern aldrig blir
färdig beställt nytt inredningsmaterial ifrån välkända firman SMS i USA.
Denna gång i en blå nyans så taket kommer att få en matchande kulör framöver.

Karossen i Ermine White kommer dock att få bestå i nuläget, men Frank kan även tänka sig att renovera om bilen i framtiden. Med flickvän i Polen och flitigt besökande av bilträffar i Sverige så är Chryslern allt annat än ett museiföremål. Jag blir imponerad av det fina skicket, att den används och förstår Frank när han på frågan svarar – Den blir aldrig till salu!!

Motorn renoverad o klar med ny vevaxel på väg ner i motorrummet.

Motorn renoverad o klar med ny vevaxel på väg ner i motorrummet.

Inte så kul när motorn krånglade i Rättvik -04. som ni ser på bilden så har vevaxeln gått av!!! Frank var dock på bra humör då han precis träffat sin blivande fru i Rättvik.

Inte så kul när motorn krånglade i Rättvik -04. som ni ser på bilden så har vevaxeln gått av!!! Frank var dock på bra humör då han precis träffat sin blivande fru i Rättvik.

Frank trivs mycket väl med sin bil och har inga planer på att sälja.

Frank trivs mycket väl med sin bil och har inga planer på att sälja.

Chryslers fenor i slutet på femtiotalet är  bland det snyggaste som tillverkats. Mycket stilrena.

Chryslers fenor i slutet på femtiotalet är bland det snyggaste som tillverkats. Mycket stilrena.

Ny inredning är på gång, denna gång blir den blå. Även taket får då en matchande kulör.

Ny inredning är på gång, denna gång blir den blå. Även taket får då en matchande kulör.