COE & HOT ROD Freddes Last

Av:   Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic November, 2020 december, 2020  december 07, 2020

För Fredde Lennqvist är det ombyggda jänkare som gäller. På kort tid hottades en original A-Ford som skulle visas på Custom Motor Show 2018.
Sedan måste man ju ha en fräck lastbil för att transportera rodden till påskmässan …

Vem vi ll inte äga en klassisk flakbil för snabba transporter av sin hot rod när väder och annat inte tillåter körning för egen maskin?
Fredde Lennqvist i Ljungbyholm utanför Kalmar hade turen att få tag på en ovanlig GMC COE (Cab Over Engine) från 1954 borta i USA. Med hjälp av ett lastbilschassi från en Mercedes 711D från 1991 fick han en driftsäker transportbil som får lasta tre och ett halvt ton om det skulle behövas.

BYGGD I DANMARK
Allt startade med att drömmen om en hot rod skulle förverkligas.
Entusiasten Fredde som tidigare ägt allt från choppad Mercury -49 till muskelstinn Bubble Top-Cheva hade nu kommit till nästa moment inom hobbyn.
Ett påbörjat projekt i form av en A-Ford Coupe -31 hittades i Danmark.
– Det var en originalbil som faktiskt satts ihop på Fords fabrik i Köpenhamn och som ny gjort tjänst hos en slaktare vid namn Jensen, berättar Fredde och tillägger att bilen hade ett hemgjort flak över svärmorsluckan.

Den här bilden är tagen för knappt ett år sedan i South Dakota. Fredde köpte enbart den gamla timmerbilens hytt och frontparti.

Den här bilden är tagen för knappt ett år sedan i South Dakota. Fredde köpte enbart den gamla timmerbilens hytt och frontparti.

Flaket är mahognybetsat för att se ut som ett skeppsgolv.

Flaket är mahognybetsat för att se ut som ett skeppsgolv.

A-Forden som den såg ut vid inköpet. Den är ursprungligen sammansatt i Köpenhamn och ägdes i många år av slaktare Jensen. Några månader senare var taket choppat och chassit moderniserat.

A-Forden som den såg ut vid inköpet. Den är ursprungligen sammansatt i Köpenhamn och ägdes i många år av slaktare Jensen. Några månader senare var taket choppat och chassit moderniserat.

Inredningen är en blandning av Mercedes och GMC. Rattstången kommer från Ford Transit.

Inredningen är en blandning av Mercedes och GMC. Rattstången kommer från Ford Transit.

Mercadieseln från 1991 hittade Fredde i Örnsköldsvik.

Mercadieseln från 1991 hittade Fredde i Örnsköldsvik.

Fredde provar swamp coolern som ska ge kyla i sommar.

Fredde provar swamp coolern som ska ge kyla i sommar.

INSPRUTNING
När karossen var klar togs chassit till företaget Jocar i Sölvesborg.
– Där boxades och kryssförstärktes ramen samt förlängdes två tum framtill. Detta för att få mer utrymme för motorn.
Snart kunde ram och kaross återförenas och Fredde kunde ägna sig åt drivlinan.
– Ville ha en pigg men ändå driftsäker
Cheva small block. Thomas Dahlbom i Kristianstad byggde bottendelen som ursprungligen var på 327 kubiktum. Därefter tog Unik Racing i Eskilstuna vid.
Eftersom Fredde ville ha insprutning men ändå ett klassiskt utseende tillverkades ett specialinsug vilket är något av företagets specialitet.

SKIFTA HYTT
När containern anlände Sverige hade Fredde köpt en fullt körbar och besiktad Mercedes 711D av årsmodell 1991.
– Den hade använts på en flygbas i Tyskland och hade inte rullat mer än 17.000 mil. Ett perfekt objekt att sammanfoga GMC:n med, lastbilen var dessutom en sjutonnare.
När Mercedes-hytten hade plockats bort insåg Fredde att projektet nog skulle bli ganska avancerat. Det blev till att ringa efter Plåt-Conny ännu en gång.
– Det var liksom inte bara att skifta hytt. Vi fick bygga om hela golvet samt torpedväggen för att det skulle bli bra. För att kunna besikta krävdes även att man inte ändrade för mycket eftersom identiteten fortfarande skulle vara Mercedes.

PLÅT-CONNY
Den tidigare ägaren hade samlat på sig lite delar som ingick i affären.
– Han hade bland annat köpt en 8-tumsaxel, chassidetaljer samt en gammal 354-Hemi. Jag sålde dock iväg det mesta, även alla originalprylar.
Kvar var en rensad ram samt den renplockade karossen. Givetvis skulle taket ned några tum och karossen skulle sänkas en bit över ramen.
– Det var då jag tog kontakt med
Plåt-Conny som vid den tiden bodde i Umeå. Han är ju en hejare på ”metal shaping” och snart var Forden söndersprängd i småbitar.
Fredde tog nu även hjälp av kompisen Johan Stjärndahl i Kalmar som tillsammans med Conny choppade taket tre tum samt byggde ett nytt golv.

Plåt-Conny passar in grillen i det breddade frampartiet.

Plåt-Conny passar in grillen i det breddade frampartiet.

Veckorna före Elmia jobbades det dygnet runt. Förutom Plåt-Conny hade Fredde även kallat in Henke och Mattias.

Veckorna före Elmia jobbades det dygnet runt. Förutom Plåt-Conny hade Fredde även kallat in Henke och Mattias.

MISSADE ELMIA
Hela projektet hade gått i ett rasande tempo och tanken var att visa upp bygget på Elmia påsken 2017.
– Det gick åt pipan, suckar Fredde som dock hann med att lacka hot rodden några dagar innan Custom Motor Show.
Han förklarar att inredningen inte blev färdig i tid samt att motorn inte var helt injusterad.
– Det var bara att inse att det blir ju en påsk 2018 också. Sorgen över att ha missat showen på Elmia förbyttes snart i ny entusiasm när en GMC Cab Over Engine hittades i USA.
– Har alltid gillat COE. Dels för att de har frän design samt att de fortfarande är ovanliga i Sverige, förklarar Fredde.

Det som gällde för smålänningen var en Cheva elller GMC från 1954.
– Detta var sista året med den bulliga karossen och enda modellen med hel vindruta. Jag hade letat på nätet samt lagt ut lite förfrågningar bland olika
importörer.
Trots Freddes mycket speciella krav blev det napp ganska omgående.
– Det var ”Dojjan” i Mönsterås som hittade den. Han tar ofta containrar från USA och är en jäkel på att snoka upp udda fordon. GMC:n som stod i South Dakota hade levt ett hårt liv som timmerbil och var både sned och bucklig.

– Jag övertalade säljaren att sära på ram och kaross och snart var hytt och frontparti på väg över Atlanten. Det blev två pallar totalt.

BREDDAD
Totalt gick det åt fyra och en halv kvadratmeter plåt innan GMC hytten satt som den skulle på MB-chassit.
– Nu var målet Elmia 2018, med båda bilarna, säger Fredde som drog igång projektet hösten 2017 – alltså bara ett halvår innan påsk. När det var två månader kvar upptäckte man att framskärmarna behövde breddas sju centimeter.
– Spårvidden var ju betydligt större på Mercan jämfört med GMC:n. Det medförde även att partiet runt grillen också fick byggas om, säger Fredde som nu i efterhand tycker att designen blev snyggare tack vare breddningen.

SKA SÄLJAS
Dagarna före påsk återstod ännu mycket arbete och på skärtorsdagen lackades skärmarna.
– Sent på natten kunde vi lasta upp A-Forden på flaket och börja
färden mot Jönköping. Det snöade och givetvis lade torkarna av
efter ett par mil. Gangsterkepsen räddade situationen men snart
började dieselpumpen strula.
Tänkte flera gånger att det här med Elmia inte skulle bli av i år heller.
Tidigt på långfredagen kunde man dock styra in ekipaget i Tipshallen och den sista putsen gjordes i montern minuterna innan publiken strömmade in.
– Nu ska dock GMC:n säljas. Den tar för stor plats och jag är mycket sugen på en Roadster
-32, förkunnar Fredde.
Någon som är sugen på en COE?

Trötta men på plats i montern på Elmia. Plåt-Conny och Fredde kan pusta ut efter ett par månaders intensivt arbete med projekt COE.

Trötta men på plats i montern på Elmia. Plåt-Conny och Fredde kan pusta ut efter ett par månaders intensivt arbete med projekt COE.