Crown Victoria en Raggarbil?

Av:   Bengt Dehlin  november 19, 2021

Raggarbil vad är det?
Jo det är en bil som ungdomar med nytaget körkort har råd att köpa. En registrerad Femtiotals amerikanare 2021 är inte en raggarbil oavsett skick. En raggarbil 2021 är en 740 Volvo skulle jag nog kunna säga. Ordet raggarbil och raggare är svenskt finskt och lite ett norskt fenomen.

Även om andra länder har ungdomar med bilar så har man aldrig haft en stämpel på det som hos oss. Tittar vi på Sverige under åren så på sjuttio och åttiotalet var det Volvo PV, Volvo Amazon, Volvo 140, Opel rekord och Ford Tanus som var raggarbilar om vi håller oss till europeiska bilar. Bästa Raggarbil i Sverige på femtiotalet var Ford 46 – 47 och på sextiotalet var man kung om man åkte Crown Victoria.

Och just Crown Victorian tänkte jag berätta om här. Denna bil som jag skall berätta om var i min ägo under tre års tid och är inte vilken Crown Victoria som helst, utan en som verkligen var raggarbil under många år och som det till och med finns äkthetsbevis på via en film. Att det har funnits så många Crown Victorior i Sverige har även bidragit till att man många gånger har försvenskat namnet så att dom har hetat Krom-Viktoria eller Kromvicke.

I stort sett så här såg Crown Victorian ut när den var ny. Nu är det sextiotal och den har blivit pimpad med lite andra
navkapslar och kanske har börjat den sin raggarperiod här. Den gick fortfarande i Sundsvall på den här tiden.

Hur kom det sig då att det kom så många till Sverige då? Jo många skrönor gör ju gällande att det var glastaket som satt i dom som gjorde att dom blev så varma att åka i borta i USA och blev då svårsåld sant eller falskt ingen aning. Hur som helst så har det funnits och finns många 55-56 Ford och framförallt Crown Victorior.

När man växte upp i Hudiksvall under sjuttiotalet som en annan gjorde så var det dragracing 2-3 gånger per år vilket bidrog till att jänkebilsbeståndet ökade drastiskt några gånger per år. Man gick där på parkeringen och lärde sig hur en 59a Cheva såg ut med sina vingar eller en 57a Cheva som alla tyckte var så häftigt. För utom alla dessa fanns det en massa Novor, Mustanger, Camaro o Valianter och Dartar vilket för mig var ganska ointressanta. Jag vet inte när men jag vet bara att en dag när jag var ca tretton fjorton år sa jag till morsan, -kolla en sån här bil ska ja ha. Ja den var fin sa hon som så många gånger förr när ja kom viftande med en Colorod eller Start & Speed men denna gång var det allvar, ja skulle ha en Kromvicke! Eftersom skolan inte var så mycket för mig då, så började jag jobba direkt på måndagen efter skolavslutningen. Nu skulle det bli en Kromvicke.

Nu har det blivit 70 tal och bilen har hamnat i Hudiksvalls trakten. Den har nu byggts om till 1956 och har fått glastak, nu började även omlackerings-perioden. Först blev den turkosgrön man använde 1956 Mercury s turkosa. Det var även den färgen den var när den är med i filmen Mackan. Gå in på youtube och sök på mackan.

Nu har det blivit 70 tal och bilen har hamnat i Hudiksvalls trakten. Den har nu byggts om till 1956 och har fått glastak, nu började även omlackerings-perioden. Först blev den turkosgrön man använde 1956 Mercury s turkosa. Det var även den färgen den var när den är med i filmen Mackan. Gå in på youtube och sök på mackan.

När Kromvicken, väl var hemma fick den stå i garaget några veckor man ville ju sätta lite egen prägel på den samt att det så klart skulle in en Clarion Stereo vad annars?
Men i vart fall under dessa veckor bilen stod i garaget var det många kvällar som jag gick ner och slog på bara parkeringen och satt sen på en pall och bara spanade. En jänkare är så fruktansvärt läcker i halv skumt sken o bara parkeringen påslagen och framför allt en 56 Ford kolla själv får ni se.

Hur som helst i april 1983 besiktade jag bilen. Den våren o sommaren var det fullt hålligång med gasglada chaufförer, ok man var inte så dålig själv, men med 390 motor och manuell växellåda rörde det på sig.

När jag en sommardag kom till stan efter några dagar i sommarstugan säger en av mina bilspanar kompisar att det går en röd och vit Kromvicke på stan. På Fredagskvällen äntrar vi våra Zündappar och blåser ner till Hamngatan för att inta vårt elskåp som vi brukade sitta på och spana bilar.

Efter en stund ropar en av kompisarna, där kommer den! Och där kom den en röd och vit FORD CROWN VICTORIA 1956 den första jag sett i verkligheten. Ja var stum o bara stirrade när den passerar oss grabbar på elskåpet, men en sak reflekterade jag över, JAG KÄNDE han som körde.

Kom ropade jag åt kompisarna vi ska åka med, nästa varv vinkade jag in bilen och frågar ägaren om vi fick åka med? DET FICK VI!!
Snacka om att man var lycklig efter ca en halv minut frågar jag honom ska du sälja den? Han skrattar o säger att han just köpt den så han ville behålla den. Den dag du skall sälja köper jag den sa jag.

Efter några varv tackar vi för skjutsen o jag avslutar med att säga -Jag köper den när du skall sälja. Sen ringde jag en gång i halvåret tills jag efter 3 år när ja var 19 äntligen fick köpa den.

Nu har den blivit Orange och Svart men det var tydligen inget bra val för det varade inte så länge utan nu skulle den bli röd och vit som alla 50 talare skulle vara i på slutet av 70 talet.

Nu har den blivit Orange och Svart men det var tydligen inget bra val för det varade inte så länge utan nu skulle den bli röd och vit som alla 50 talare skulle vara i på slutet av 70 talet.

Och då blev den så här, nu hade man även smyckat den med Moon kapslar.

Och då blev den så här, nu hade man även smyckat den med Moon kapslar.

Och här har jag blivit ägare till bilen nu är det midsommarafton och det har precis rasat ett knutkors som måste lagas innan avfärd mot nästa äventyr.

Och här har jag blivit ägare till bilen nu är det midsommarafton och det har precis rasat ett knutkors som måste lagas innan avfärd mot nästa äventyr.

Nu var det ju som så att den här bilen var ju inte i det bästa skicket, karossen var rätt mossig gjorde att den var ganska mjuk så med en fullgas burning när man svängde brukade den gå på tre hjul samt att dörrarna for upp o liknade ”spännande” Efter en glad lördagskväll brukade man få sitta o trycka tillbaka glastaket halva söndagen.

Under sommaren bar det av ner till Mantorp på Summer-meet med diverse missöden som att växelspaken lossnade och for ner genom golvet klockan ett på natten på Norrtull i Stockholm eller att man märkte att karossen inte satt fast på karossen osv.

Man fattade att det behövdes en SMÄRRE renovering av denna vagn men innan det hann man bland annat med att få huven att flyga upp inte ovanligt på 55–56 Fordar då huvlåsen inte är de bästa.

Men med en nittonårings kunskaper började det en renovering av denna vagn och då märkte man att det har varit ett antal nittonåringar för mig som skruvat på denna bil med olika kunskaper så bilen var väl som den var och blev väl som den blev.

Men den kom ut på vägen igen nu med automatlåda, ny klädd inredning, framstolarna som hamnat där någon gång på sjuttiotalet blev utbytt mot en soffa, rostlagad och om lackad i samma turkosa färg som den var på sjuttio talet vilket den är i än i dag.

Nu insåg man att det behövdes en ganska kraftig renovering av bilen. Tur man har kompisar som hjälper till, även farsan på 61 år var med när det skulle lyftas.

Nu insåg man att det behövdes en ganska kraftig renovering av bilen. Tur man har kompisar som hjälper till, även farsan på 61 år var med när det skulle lyftas.

Nu är chassiet i ordning gjort efter dåtidens mått. Bytt bussningar genomgången låda och allt uppmålat och fint precis som det skulle vara 1983.

Nu är chassiet i ordning gjort efter dåtidens mått. Bytt bussningar genomgången låda och allt uppmålat och fint precis som det skulle vara 1983.

En annan minnesvärd händelse med denna vagn var när vi kommer inrullande mot Västerås för att åka på Power meet -85. När var att precis innan vi kommer in i Västerås då rasar bakhjulslagret. Okej vad gör vi nu, lördagdagen innan Power meet var hittar vi ett bakhjulslager?
Vi skickar iväg tält och resten av besättningen med andra bilar sen sätter sig jag och en kompis i kofferten och börjar stoppa bilar som vi känner och inte känner för att hitta någon som kan tänkas ha ett lager. Som sagt det var lördagskväll och vi hade nog redan börjat i Gävle på vår med havda flytande vätska så efter några timmar tycker vi att det är kanske kul ändå fast hjullagret har rasat.
Nu ska vi tänka att nittonhundraåttiofem fanns det inget Internet eller mobiltelefoner men efter några timmar får vi napp på att det finns en firma i Enköping som har lite bilar stående. Jag letar upp en telefonkiosk och ringer killen, jodå han hade en sextiotals Ford med åtta tummare på så jag kunde köpa en drivaxel av honom.

Vi får skjuts ut till firman och nu har klockan börjat närma sig halv tolv på natten och vi är i fin form. Väl framme lånar vi en domkraft och börjar riva loss drivaxeln när vi väl är klar så köper jag även en packbox av honom så vad vill du ha för det här då frågar jag? Ja sa killen får jag en hundring det är sommarpriser just nu. När vi väl fått dit den andra drivaxeln bar det av på en veckas semester och nya äventyr.

Nu är det sommaren 1985 och åter igen är den turkosgrön som den var 1975

Nu är det sommaren 1985 och åter igen är den turkosgrön som den var 1975


Som så många av Ford -55 orna byggdes även den här om till -56.

Man bytte instrumentbräda, lister utvändigt och baklysen bara för att väldigt många tyckte att 56an var snyggare.
Det man behöll från -55 på denna var lycktsargarna fram samt listen som sitter längst ner på bagageluckan. Denna modell heter 64A vilket betyder att det är en Crown Victoria utan glastak. Den modell som heter 64B var den med glastak.

Men även detta var något som många 55-56 Fordar råkade ut för att man kapade hål i taket för att sätta dit glastaket. Inte någon bra operation då man sällan byggde i färstärkningar som det skulle vara original

Nu har karossen monterats på ramen igen och den har varit på uppspackling. Nu skulle det lackas efter två år.

Nu har karossen monterats på ramen igen och den har varit på uppspackling. Nu skulle det lackas efter två år.

Premiärturen gick till Power Meet i Västerås och precis när vi anländer till stan rasar bakhjulslagret. Men som synes var det inga ledsna miner för det.

Premiärturen gick till Power Meet i Västerås och precis när vi anländer till stan rasar bakhjulslagret. Men som synes var det inga ledsna miner för det.

Nu har det gått 35 år sedan jag sålde bilen och den har inte rullat många mil efter det. En ombyggnad till 1955 har börjat förutom sidolisterna.

Nu har det gått 35 år sedan jag sålde bilen och den har inte rullat många mil efter det. En ombyggnad till 1955 har börjat förutom sidolisterna.

Inredningen är den samma som 1985 förutom instrumentbrädan som då var från 1956

Lite lustigt med just denna bil är att den förutom en kort period i Stockholm när den var ny bara figurerat mellan Sundsvall och norra Hälsingland den har aldrig haft en ägare längre bort känns lite som att den inte vill lämna hembygden. Samt att den upplevde en hyfsad tuff raggarperiod från någon gång på sextiotalet till och med min period som ägare på åttiotalet och ändå överlevt som en bil i rullande bruksskick utan att bli ner risad eller skrotad.

Den här bilen började sitt liv som svart och vit femtiofemma och köptes av en köpman i Sundsvall i maj 1956. November 1966 köper en artonårig yngling den, kan tänka mig att det var då som denna bil blev en raggarbil. Denne ägare har den till september 1972 då en bilfirma i Sundsvall blir ägare. Efter det, vet inte när så köper en annan Sundsvalls bo denne men säljer den redan i oktober 1973 då den hamnade i Hudiksvall. Det är nu som bilen byggs om till 1956 och även får glastak inmonterat.

Efter det hamnar den i Bergsjö i september 1978 och åter i Hudiksvall den 6 juli 1980, så jag skulle kunna tänka mig att det var 11 – 12 juli 1980 som jag såg bilen första gången och åkte i den då. I mars 1983 köper jag den för tjugofem tusen och i augusti 1986 säljer jag den för femtiosextusen då var den även påbackad så grill o kofångare var knölig. Efter min ägo har bilen varit i Delsbo, Ljusdal, Bjuråker och slutligen Bergsjö igen där den fortfarande rullar. Den är i dag på väg att bli en femtiofemma igen utseendemässigt med instrumentbräda samt rattväxel osv. Under tidigt 70 tal när bilen byggdes om så lackades i samma veva turkos o vit för att sedan under senare delen av 70 talet först bli orange och svart, sedan röd och vit för att slutligen 1985 bli lackad i turkos o vit i min ägo vilket den är än i dag.

I början av 80 talet var det i Sverige i stort sett omöjligt att hitta listerna till dörrsidorna så därför syddes det upp efter originalmönster med kedjelister.

I början av 80 talet var det i Sverige i stort sett omöjligt att hitta listerna till dörrsidorna så därför syddes det upp efter originalmönster med kedjelister.

55ans baklysen pryder åter sin plats

55ans baklysen pryder åter sin plats

Här ser man glastaket som det kallas fast detta är inskuret efteråt, det var inte original på denna bil.

Här ser man glastaket som det kallas fast detta är inskuret efteråt, det var inte original på denna bil.

Att Kromvicken är en älskad svensk raggarbil är det nog inte många som nekar till. Något jag själv många gånger fick uppleva för när jag ägde denna bil var det säkert varannan vecka som en oftast fyrtiotalist som kom fram och snackade kromvicke. Dom hade ägt en eller en Customline eller velat ägt en eller åkt i en vart fall alla visste vad en Kromvicke var sen är det inte säkert att alla visste att det var en Ford ens.

Att just denna bil är en raggarbil finns det äkthetsintyg på, för den har även blivit dokumenterad som det på film i filmen Mackan inspelad i Söderhamn 1977. En riktig kalkonrulle förutom Krom vicken så är det nog bara Tomas Norström Olle i Pistvakt som förhöjer handlingen i denna film. Tror inte att skådespelarna vill kännas vid den rullen idag. Under själva inspelningen skulle det fejkas en avåkning vilket ledde till att det blev en avåkning med resultatet en bucklig framskärm. Det var säkert inte med i budgeten för filmen.

Nuvarande ägare är Marika Engberg i Bergsjö som ärvde bilen efter sin pappa. För några år sedan tog hennes dåvarande svärson tag i bilen och ställde i ordning den så det gick att åka med den efter ett antal år i Törnrosa sömn. Nu har den tyvärr stått ett tag igen men förhoppningarna är att den snart skall komma ut på vägarna igen så alla får se en riktig RAGGARBIL.

Här ser man ID plåten som säger 64A vilket betyder utan glastak har det ståt 64B har det varit med glastak.

Här ser man ID plåten som säger 64A vilket betyder utan glastak har det ståt 64B har det varit med glastak.

Det är inte bara på taket som det är krom utsmyckat även i baksätet kommer det en krombåge.

Det är inte bara på taket som det är krom utsmyckat även i baksätet kommer det en krombåge.

Självklart ska en RIKTIG RAGGARBIL ha ett Wynn`s Friction Proofing klistermärke. Det där satte jag dit 1985

Självklart ska en RIKTIG RAGGARBIL ha ett Wynn`s Friction Proofing klistermärke. Det där satte jag dit 1985

Här har vi lite svenska filmkuriosa: Det är resterna av det som skulle vara en fejk olycka när den var med i filmen Mackan men som blev verklighet. Så det kan gå.

Här har vi lite svenska filmkuriosa: Det är resterna av det som skulle vara en fejk olycka när den var med i filmen Mackan men som blev verklighet. Så det kan gå.