EN AV DOM SISTA VETERANERNA

Av:  Bengt Dehlin  juni 30, 2022

Om man backar tillbaka till början av 70 talet så var det i stort sett bara Raggarna som åkte Amerikanare. Det fanns några fåtal andra som gjorde det men då var det oftast nyare bilar så som någon mustang Dart eller liknande. För en annan som inte var så intresserad av sådana bilar utan mer 50 talare fast man inte var så gammal ca 8-9 år, så tyckte man att raggarbilar och raggare var häftiga.

 

Jag o Kompisen hängde ofta nere på den lokala BP macken där Raggarna ofta höll till och mekade med bilarna. En kväll när vi hade cyklat ner lite närmare stan så ser vi en stor svart amerikanare med vingar som har stannat till, en av raggarna hade klivit ur för att uträtta sina behov och får då syn på oss två grabbar när vi står där med våra cyklar.

Efter uträttat behov kommer han skrattande fram till oss och börjar snacka och vi ser att han är lite lätt berusad. Orsaken till att han kommer fram till oss är att han känner igen oss eller snare känner han våra äldre bröder. I klädd svart polotröja svarta jeans och TP Boots. Min tanke då var DET DÄR ÄR EN RAGGARE, att han dessutom påminde om Janne Frisk i Hep Stars som var mina idoler gjorde inte saken sämre. Raggargrabben som kom fram till oss för 50 år sedan var Mikael Hallebratt, bilen han åkte i var en Dodge Kingsway 1957.

Samma Kille driver sedan 45 år tillbaka bildelsfirman Överås veteranbildelar som mestadels har inriktning mot 20-60 tals amerikanare. Firman startades av Mickes pappa Alvar Hallebratt i början av 70 talet.

Det hela började med att Alvar renoverade en 1934 års Plymouth i början av 70 talet och att hitta reservdelar till den i Sverige var inte lätt på den tiden utan då fick han helt sonika beställa dom ifrån firmor i USA. När han gjort det några gånger utan några kunskaper i det ”engelska språket” så var det andra bilrenoverare som undrade

-Höre du Alvar du som är så duktigt på det där skulle inte du kunna hjälpa mig att köpa hem delar från USA till min veteranbil också

 

Sen rullade det på, Teleprintern på Hiab där Alvar jobbade då fick gå varm under några år. I slutet av 70 talet började tankarna på att göra något i större skala och Alvar kollar runt efter en lämplig lokal att driva firman i. Denna lokal dök upp i Älvkarleö i form utav en gammal nedlagd lanthandel. Helt perfekt lokal där alla diskar var kvar för att ha alla reservdelar på. Att det dessutom var ca 2 timmar kortare reseväg till väldigt många marknader i framförallt Mälardalen var väl heller ingen nackdel.
Så 1979 gick flyttlasset söderut för Micke som nu även han hade blivit inblandad i firman. Alvar stannade kvar i Hudiksvall och jobbade vidare på Hiab.

Det var denna yngling jag träffade en lördags kväll För 50 år sedan , här sittande på Dodge Kingswayen. Det var alltså Janne Frisk Jag tyckte han liknade.

Det var denna yngling jag träffade en lördags kväll För 50 år sedan , här sittande på Dodge Kingswayen. Det var alltså Janne Frisk Jag tyckte han liknade.

Under dom här åren började man att titta på gamla reservdelslager till bilar som fanns lite överallt och inte kostade så nämnvärt mycket pengar.

Man var bland annat på Edaskroten och köpte upp ett stort lager med Nash Rambler delar då dom hade köpt upp konkursboet för detta märke. Det hängde fulla väggarna med nya grillar till Rambler något som gick bra att sälja till Norskarna sedan då det fanns en hel del av det märket i Norge. När man gick där på Eda skroten och sparkade i sågspånet kunde det dyka upp både nya p-ändare och mycket annat smått och gott. Sen var man bland annat till Västervik och köpte upp ett stort GM lager, till Nyköping var man och köpte en massa Opel delar och allt var i princip gratis.

Det enda man inte kom över var Volvos lager för där kasserades allting efter 10 år och sen var det även mycket av Mopar delar från ANA för det var det Baron i Bettna som la beslag på, ändå finns det en hel del Mopar kartonger även hos Överås.

Precis så här är minnesbilden av bilen också

Precis så här är minnesbilden av bilen också

Här är 54a Mercuryn 1977 och i dag finns den
fortfarande kvar, dock garagerad sedan 15 år

Denna 57a är numera Mickes vardags jänkare

Denna 57a är numera Mickes vardags jänkare


I slutet av 70 början av 80 talet var det inte sån jättemarknad att handla med bildelar som var 20 år och äldre. Men satsningen var helt rätt Hallebratts visste vad dom gjorde för bara några år senare började det att rulla på. Det startades upp reservdels firmor lite varstans i vårt avlånga land. Många lycksökare dök också upp som egentligen inte hade så stort biintresse eller kunnande och bara såg sig en möjlighet att tjäna pengar.

Nu rensades det upp ganska fort och många firmor var inte allt för långlivade, för samtidigt insåg nog många att det kostade pengar att dra på sig stora lager, vilket inte drabbade Överås veteranbildelar på samma sätt då man varit förutseende och före många andra att köpa upp gamla lager.

Efter en tre fyra år nere i Uppland började Micke på att få hemlängtan och kände att han ville nog dra sig uppåt Hälsingland igen. Så 1983 gick flyttlasset hem till Hudiksvall igen. Man började då i en källarlokal hemma i Hudik där man var i några år innan man hittade den lokal man fortfarande efter snart 40 år huserar.

Under dom här åren på 80 och 90 talet rullade det på riktigt bra det blev ett uppsving med att renovera gamla bilar. Många köpte gamla bilar och renoverade och behövde då reservdelar, och så har det väl hållit i sig, även om Micke har börjat tagit det lite lugnare på senare år. Sen har många av mina kunder som vi hade i början som renoverade T-Fordar och andra 20-30 talare död bort konstatera han, även om inte det har varit den största kundkretsen så har det varit en stor del i alla fall.

Officiellt är han pensionär nu men nog ser man 940 Volvo kombin parkerad på Hövdingegatan i stort sett varje dag.

Det finns lite prylar hos Överås tur att Micke vet var grejerna finns

Det finns lite prylar hos Överås tur att Micke vet var grejerna finns

Var får man 2022 ett skrivmaskinskrivet kvitto som dessutom är ändrat med en kulspetspenna pga felskrivning? Jo Hos Överås veteranbildelar

Var får man 2022 ett skrivmaskinskrivet kvitto som dessutom är ändrat med en kulspetspenna pga felskrivning? Jo Hos Överås veteranbildelar

Någon som behöver en ramlagersats till Chrysler 300 1957-58? Inne på Topplockspacknings-avdelningen hittar vi en packning till en Cadillac rak 8, på ett annat ställe hittar man delar till en Hudson 1937, allt detta finner man hos Överås veteranbildelar.

 

Man kanske behöver kolvringar till Mopar, kabel till sin Packard, Fläktrem till en GM eller varför inte en Bockens Pilsner allt finns hos Överås Veteranbildelar

Det är inget dåligt bokförråd som Micke har heller Allmotor i Örebro, Borg Warner katalog eller original Reservdelar till hydrauliska bromsar från 1945 från Huzells

Att komma in i dessa lokaler är som sagt som att backa tiden ca 70 år och komma in i en gammal lanthandel. Med alla dessa trähyllor med genuint fina gamla kartonger ifrån framförallt 40-50 talet. Att handla hos Överås har alltid varit kul för under dom tidiga åren när man hade köpt upp alla gamla lager fick man i stort sett alltid grejerna i gamla originalkartonger, bara det var ju halva nöjet med att handla.

Sen är väl Micke inte riktigt uppdaterad i datavärlden som många andra firmor i dag. Man har ingen flashig hemsida, man annonserar inte på Facebook. Men andra sidan var får du i dag ett maskinskrivet kvitto någonstans som är ändra med en bläckpenna för att det råkade bli fel, det är charm det. Och som sagt att komma in i denna butik är som att vandra tillbaka i tiden till något som är på väg bort.

Micke själv säger väl även han att det inte är lika roligt längre då alla mindre firmor slås ihop och det blir bara stor konsumtion av allting. Man tappar den personliga känslan. I stort sett allt amerikansk är ju nu mera tillverkat i Kina och kvalitén blir ofta som den blir.

– Näe jag är inte mycket för sånt där modernt skit som skivbromsar och sånt skrattar Micke
För Mickes egen del när det gällde bilar så hade han att brås på. Först åkte Pappa Alvar Amerikanare 1954 Chevrolet åtminstone fram till början av 60 talet tills raggarna började heja på honom då blev det PV istället. Men sen som sagt så renoverade han en 37a Plymouth sedan en 39a Packard.

Alvar importerade även en 46a Packar från USA under 80 talet. Sen hade Micke en äldre bror som tidigt var ute i raggarsvängen och åkte först en 47a Plymouth och sen 57a Ford 4 dr HT. Så för Mickes del blev det en Kapitän 1972 när han var 16 år och som han delade med en kompis, perfekt bil när man slutade 9an eller 9TP som det hette som Micke gick. Efter ett tag sålde Micke ut sin del och köpte en Dodge Kingsway 1957 fortfarande som 16 åring ingen dålig bil precis. 74a säljer han den för att köpa en 55a chev som senare blev såld till Sundsvall och blev en rätt känd taksänkt custombil som fortfarande lever. Sedan blev det en 54a Mercury som han fortfarande efter nästan 50 år har kvar. Senare under 90 talet köper Micke en 59a Pontiac 4dr HT, den har han kvar till början av 2000 talet då den säljs. Därefter köps det en 57a cheva 4dr stolpe som fortfarande än i dag är i hans ägo och som man kan se lite då och då även en fin vinterdag ibland.

 

Men som många andra som har hållit på med denna affärsverksamhet sedan 70 talet så har även Micke passerat 65 så vad som händer om några år här är väl skrivet i stjärnorna. Har man inga arvingar som är intresserad att ta över verksamheten så får man väl hoppas att det finns någon annan entusiast som är villig att köpa verksamheten.
Men än kan man ringa till Micke och beställa grejer och han kommer när du ringer att med en lugn röst svara ÖVERÅS.

Pappa Alvar blickar fortfarande ner på sitt livsverk och här inne på detta kontor har Micke suttit i snart 40 år.