En man och hans dröm

Av:  Bengt Dehlin  november 26, 2021

Hur många av oss har inte haft en dröm om någonting när man var i 13–14 års åldern.Det kunde vara en bil, motorcykel, båt eller någonting annat icke motor relaterat som man skulle skaffa lite längre fram när man fick råd.
Men för de flesta så var det en dröm i tonåren som senare aldrig blev av pga. olika anledningar. Det kunde vara som så att man aldrig fick riktigt råd till det man tänkt sig eller när man väl kom till att man hade råd så hade intresset för sagda attiralj svalnat.
Vissa gånger kom det även en partner in i det hela som tycke att det var en onödig utgift och det hela blev inget annat än en tonårsdröm

Sedan fanns det dom som aldrig gav upp sin dröm och gjorde allt för att förverkliga den och även lyckades, en av dom som gjorde det var Tord ”Totte” Andersson från Hudiksvall.
Så för att ta det från början, när Totte gick på högstadiet i mitten av sjuttio talet passerade han och kompisarna varje dag en 57a Cheva cupè som stod parkerad vid ett hus på väg till skolan.

Ganska tidigt började Totte tycka att det där var en riktigt läcker bil, och började tjata på kompisarna att
-En sådan bil ska ja ha en dag! Visst skitläcker tyckte kompisarna som höll med, för skitläcker var den. Blå och vit med Amerikanskaflaggan insydd i innertaket. Bara det kunde fått vilken jänke intresserad yngling att tappa andan.

En lyckligt 20 åring med nyinköpt 57a cheva

En lyckligt 20 åring med nyinköpt 57a cheva

Men åren gick grundskolan avslutades och gymnasiestudier börjades och en annan väg till skolan utan att passera 57an varje dag. Körkorts dagen inföll efter något år och ett antal europé bilar förbrukades. Även en del fritidsverksamheter så som dans o galanta damer pågick under några år, vilket kunde fått vem som helst att glömma hur läcker en gammal raggarbil var. Efter något år kom så den dagen då Överbefälhavare Ljung tycke att Tord Andersson verkligen behövdes till att försvara landet mot den lede fi. Efter 11 månader vid fronten så var det äntligen dags för Kronvrak 1015 Andersson att bli entledigad från att försvara landets gränser.

Åter på hemmaplan var det bara att återgå till ett arbete på bruket och låta livet ha sin stilla gång. Men hur det än var och med allt som hade hänt under dom 7–8 år som gått sedan högstadiet så hade vår vän inte glömt drömmen om en 57a Chev. Så helt plötsligt en dag på försommaren 1981 dyker det upp en annan 57a till salu i samma stad! En vecka efter midsommar är så äntligen Totte ägare till sin drömbil. En 1957 års Chevrolet Bel air Cupè! Drömmen hade slagit in.

Men redan första vintern revs den ner för att fixas upp

Men redan första vintern revs den ner för att fixas upp

Nu har även den bruna inredningen kommit på plats med stolar som brukligt var i slutet av 70 och början på 80 talet

Nu har även den bruna inredningen kommit på plats med stolar som brukligt var i slutet av 70 och början på 80 talet

Sen blev det en hel del slipning innan den kycklinggula färgen skulle på

Sen blev det en hel del slipning innan den kycklinggula färgen skulle på

Här är 350 uppmålad och tillbaka lagd

Här är 350 uppmålad och tillbaka lagd

Nu var väl inte bilen i ett utställnings skick precis och han inser ganska snart att det måste åtgärdas en del på drömbilen för att verkligen drömmen ska bli sann. Men om man som i Tottes fall i den åldern då inte hade allt för stor erfarenhet av att meka med bilar, utan i hans del räckte kunskaperna till att byta torkarblad och på sin höjd tändstift. Vad gör vi nu då tänkte han? Jo man tar kontakt med sin Kompis Tomas Bodell o frågar om råd vilket efter ett tag resulterar i att även han är delägare i 57an. Renoveringen påbörjas och Totte lär sig mer och mer att meka med bilar
Sommaren 1983 Står så bilen färdig för att korsa Hudiksvalls gator. Helt knallgul, Brun skinnklädsel med stolar fram. Breddade originalfälgar lackad i samma gula kulör som bilen med baby Moon kapslar. Helt rätt i tiden i tidig 80 tals anda, motorn var en 350 och en 350 låda allt för att hålla ekonomin nere. Nu följde ett antal år med ett ANTAL varv på den lokala Raggarrundan.

I mitten av 80 talet och några år framåt blev det en utlandsvistelse och boende på andra orter under en tid pga. olika jobb. I Samma veva träffade han även sin blivande fru och hus inköptes. Efter ett tag utökades även familjen med två döttrar så nu fanns väl inte riktigt tiden till för att göra 87 varv på stan varje helg. Men 57an såldes inte även om den nu låg lite i vila. DEN RULLADE VARJE ÅR. Men hur det var så åren gick och barnen växte upp och det blev lite lugnare, samtidigt började funderingar på en liten service av 57an och nu var även Totte ensam ägare på bilen igen. Det hade ändå gått några år och tex. stolar fram kändes inte lika rätt längre så en soffa införskaffades. Samtidigt kändes det som en annan motor inte skulle vara helt fel

Nu har bilen rullat 10 meter ut ur garaget efter ett och ett halvt års renovering

Nu har bilen rullat 10 meter ut ur garaget efter ett och ett halvt års renovering

Några utställningar hanns det även med på 80 talet

Några utställningar hanns det även med på 80 talet

Samma bil, samma vy men lite annat utseende och det har passerat 35 år

Samma bil, samma vy men lite annat utseende och det har passerat 35 år

Och efter lite service under 2000 talet blev det svart tak och svart i fältet på bakskärmen och en svart inredning och åter en soffa fram

Och efter lite service under 2000 talet blev det svart tak och svart i fältet på bakskärmen och en svart inredning och åter en soffa fram

 

Som sagt döttrarna växte upp och ett hästintresse skapades (kanske med viss påverkan av mamma). Hästar inköptes som inkvarterades i den lokala ridskolan i byn, men hur det var så det är bekvämare att ha dom hemma. Så i stället för att åka i väg till stallet varje dag så byggde vår vän ett stall hemma på gården.

Nåväl åren gick och döttrarna började röra på sig till lite större samhällen än en småstad i Norrland. Samtidigt började fruns hästintresse till viss del avta så efter att stallboxarna stått obebodd ett tag började en idé att växa fram i Tottes huvud. Det hela startade med en liten fundering bland de kvinnliga del av familjen den bestod ändå av 75% av familjen Andersson.

-Joo ska ni ha några fler hästar frågade Totte en dag vid middagsbordet? Efter rådslag bland kvinnorna kom man fram till att den tiden var nog över nu. Så var gör man då med ett stall på 70 kvadrat helt utan fyrbenta hästar? Jo man bygger om det till ett garage/Pub för fyr-hjulta hästar och tvåbenta fyllhundar till kompisar. Sagt och gjort Totte började riva ut hästboxar, riva ner allt trä och tvätta för att få bort all hästlukt och även en garageport installerades.

The man and his dream Foto: Lotta Andersson

The man and his dream Foto: Lotta Andersson

Sedan började projekt Garagepub. Först göts en ny platta som slipades sedan målades både golv o väggar i rött o Svart. Det var inga bekymmer att veta hur han ville ha det, det var redan klar i hans huvud. Först började bygget av själva baren sedan måste väggarna dekoreras och då var tanken i lite -70 tals stil med känsla av gillestuga men ändå inte. På ett snickeri gick det att till en rimlig penning få fram breda plankor som skulle dekorera väggarna. Men dom måste behandlas, så ut i garaget fram med stora gassvetsen och 1000l brännarmunstycket.
Sen var det bara att korka upp en kall Mariestad och gå på brädorna. MAN HAR VÄL HAFT TRÄSLÖJD!

Resultatet lät inte vänta på sig det blev riktigt snyggt. När väl detta var gjort var det bara att nästla upp glespanelen. Nu kom man till pricken över I i detta bygge, 57an skall ju även den få husera i denna pub. Men för att ha den lite avskilt från att släppa ifrån sig lukt av avgaser och annat in till pub delen samt att även hålla pubgästerna avskilt från 57an inköptes en skjutbar glasvägg till en altan. Snacka om att det blev läckert! Den ser ut som en stor modellbil som står i en glaskupa.

Så man kan verkligen säga att Tord lyckats med det han bestämt sig för. Först förverkligade han sin ungdomsdröm, sen sålde han inte bilen som många andra gjorde när familjelivet kom sedan byggde han en riktigt läcker bar med tillhörande garage. Där kan han sitta och tänka tillbaka på ungdomsåren när 57an rullade på stadens raggarrunda. Nu är det inte som så att denna bil inte rullar även nu förtiden även om det inte blir varje kväll.

Totte har väl aldrig varit någon som har gjort långa semestertrippar med Bel Airen. Det går nog att räkna på ena handens fingrar hur många gånger bilen lämnat Kommunen. Däremot är det nog få bilar som gjort fler varv på Hudiksvalls raggarvarv. Så man kan nog säga att denna Kyckling Gula vagn har under de senaste 40 åren varit en välbekant figur i stadsbilden framför allt under helgkvällar.

Sämre vy kan man ju ha när man sitter i baren med en kall

Sämre vy kan man ju ha när man sitter i baren med en kall

Här har vi resterna av de sista Hästarna som huserade här förut.

Här har vi resterna av de sista Hästarna som huserade här förut.

Självklart ska det finnas en Wurlitzer Jukebox i en bar

Självklart ska det finnas en Wurlitzer Jukebox i en bar

Som sagt ordning och reda ska det vara. Hmmm har jag missat något?

Som sagt ordning och reda ska det vara. Hmmm har jag missat något?

Man kan ha det trevligt i glada människors lag i en dylig bar. Det är barmästaren själv bakom disken och John Randerson som är på besök.

Man kan ha det trevligt i glada människors lag i en dylig bar. Det är barmästaren själv bakom disken och John Randerson som är på besök.

Det går inte att ta miste på vilket band som är Tottes favoritband. Här med bandet på T-shirten framför en tavla som en av hans döttrar Susanna Andersson målade till hans 60 års dag .

Det går inte att ta miste på vilket band som är Tottes favoritband. Här med bandet på T-shirten framför en tavla som en av hans döttrar Susanna Andersson målade till hans 60 års dag .

Som sagt vad hette bandet?

Som sagt vad hette bandet?

Man måste självklart ha en matchande barlampa i en 57a cheva pub

Man måste självklart ha en matchande barlampa i en 57a cheva pub

Ska det va en STÄNKARE?

Ska det va en STÄNKARE?

DON PAPA Him self serverar dig i så fall

DON PAPA Him self serverar dig i så fall