Familjeklenoden

Av:   Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic, Januari, 2021  januari 18, 2021

Hans Bjelkhagens Ford Fairlane har tillhört familjen sedan begynnelsen. Det var den 15 maj 1964 som han fick hämta ut pappa Ingemars sprillans nya amerikanare hos Wiklunds i Stockholm. Sedan dess har den rullat 40.000 mil.

Året var 1964 och läkaren Ingemar Bjelkhagen for runt till Stockholms olika bilaffärer tillsammans med 19-årige sonen Hans.

– Vi var överallt. Hos GMhandlaren
gillade vi Impalan bäst men även nya versionen av Olds F85 var fin, minns Hans när Bilsport Classic träffar honom 54 år senare.
Far och son Bjelkhagen hann testa en ny Plymouth Valiant och en Dodge Dart innan de stegade in till Wiklunds Ford och deras utställningshall vid Dramaten på Strandvägen.

– Där fick vi syn på en ny Fairlane 500 i fyrdörrarsutförande. Den hade dessutom V8-motor vilket pappa gillade eftersom han ägt en Oldsmobile tidigare.

Hans Bjelkhagen är till vardags professor inom laserteknik. Han bor i Wales men luftar Forden hemma i Sverige varje sommar.

Hans Bjelkhagen är till vardags professor inom laserteknik. Han bor i Wales men luftar Forden hemma i Sverige varje sommar.

Hans som 19-åring, mamma Maj i baksätet samt pappa Ingemar.

Hans som 19-åring, mamma Maj i baksätet samt pappa Ingemar.

EN AV 335
Totalt tillverkade Ford nästan 90.000 exemplar av Fairlane 500 1964. Av dessa skeppades 335 stycken till Sverige genom generalagentens försorg.

– Exportvagnarna var ganska lika utrustade. Det var den lilla V8:an på 260 kubiktum och 3-växlad låda som standard. Mot tillägg kunde man få automatlåda och förutom 4-dörrars Sedan togs även Sport Coupen in av Ford, berättar Hans.
När de ”svenska” Fordarna anlände återförsäljarna monterades bland annat stänkskydd, bakre reflexer, tvåpunktsbälten fram från svenska Klippan, kylargardin, växelspakslås (NOBB). Sealed Beam-strålkastarna byttes också ut mot en Europavariant anpassad för vänstertrafik eftersom Sverige införde högertrafik först 1967.

– Bilarna fick även en ordentlig rostskyddsbehandling med tre års
garanti, förklarar Hans

Konstnären Carl Fredrik Reuterswärd testar Forden.

Konstnären Carl Fredrik Reuterswärd testar Forden.

Backspeglarna från TEX monterades av Ford i Sverige.

Backspeglarna från TEX monterades av Ford i Sverige.

Den pålitliga V8:an på 260 kubiktum fick en ventilöversyn vid 12.000 mil och har idag gått 40.000 mil sedan 1964. Året därpå ersatte Ford likströmsgeneratorn med en växelströmmare.

Den pålitliga V8:an på 260 kubiktum fick en ventilöversyn vid 12.000 mil och har idag gått 40.000 mil sedan 1964. Året därpå ersatte Ford likströmsgeneratorn med en växelströmmare.

KOSTADE 20.276 KRONOR
När visningsbilen hade parkerats blev det förhandlingar på säljarkontoret varefter herr Bjelkhagen signerade ett kontrakt om en ny bil som kunde avhämtas i maj 1964.

– Pappa arbetade den dagen Forden skulle hämtas på Wiklunds leveranslager på Öregrundsgatan på Gärdet. Jag ställde givetvis upp, ler Hans och tillägger att han kom att använda bilen en hel del under sina ungdomsår.
Hans har sparat kontraktet som visar att den nya Forden kostade
19.200 kronor. Till det priset tillkom det accis, fordonsskatt samt omsättningsskatt. Med rabatt eller rättare sagt prutning hamnade slutsumman på 20.276 kronor och då bjöd Wiklunds dessutom på en full tank.

– Det var ganska mycket pengar på den tiden. En ny folkvagn kostade hälften och en 4-dörrars Ford Taunus 12.000 kronor, säger Hans och tillägger att en ny Cadillac gick på över 50.000.

ORIGINALLACKERING
Den vita Forden fick tjänstgöra både som läkarbil och familjevagn.

– Det var så på den tiden. Tidigare var det taxi som gällde vid hembesök eller hade läkarna tjänstebil med chaufför. Men 1964 var det eget fordon som gällde.
De första åren blev det därför en hel del mil och idag står mätaren på närmare 40.000.

– Vid mitten av 1970-talet gjordes en mindre upprustning av vagnen. Vi köpte på oss en mängd reservdelar från Ostermans som rensade lagret på det som var tio år eller äldre, säger Hans som för några år sedan lät byta ena framskärmen som då legat på vinden sedan 1974. Han förklarar att bilen fortfarande har originallacken kvar, förutom färgen på motorhuv och utbytesskärm.
Genom åren har även vatten- och bränslepump bytts ut. Kylaren har renoverats och avgassystem, koppling, stötdämpare och bromsar har ersatts med nytt.

FAMILJEALBUMET
Fotoalbumet åker fram och han visar bilder på familjen och Forden
när den var ny.

– Här är en bild när vår vän Carl Fredrik Reuterswärd provkör Forden utanför sin bostad i Lausanne 1983. Han var konstnären som gjorde skulpturen Non-Violence som föreställer en revolver med en knut på pipan och som står framför FN-huset i New York.
Han har även sparat alla skattekvitton, garantisedlar, servicepapper samt den svensktextade instruktionsboken.

– Det är roligt med alla exportprylar som till exempel backspeglarna av märket TEX som monterades på framskärmarna.

FLYTTADE TILL USA
När pappa Ingemar gick bort 1982 tog Hans över ägandet och skötseln av familjeklenoden.

– Mellan 1983-84 arbetade jag i Schweiz och använde bilen varje dag till och från mitt jobb på forskningsanläggningen Cern i Genève. Året därpå fick Hans anställning på ett universitet i Chicago där han blev kvar i tio år.

– Forden fick stanna kvar i Sverige men användes varje sommar då jag kom på besök, minns Hans som under åren i USA ägde en hel del stora vagnar som Ford LTD och Mercury Grand Marquis.
Efter USA blev det Storbritannien där Hans fortfarande bor. Bilintresset går inte att ta miste på och i garaget står
flera trevliga vagnar.

– Har alltid gillat Thunderbird 1964-66. Äger en Town Landau samt en Convertible. Har även en Pontiac Grand Prix -69 men den ska jag avyttra då jag kommer att ta hem mina bilar till Sverige, avslutar universitetsprofessorn som brinner för amerikanska fordon.