Finn Granås DeSoto -56 pace car

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  augusti 25, 2020

1956 sålde DeSoto fler bilar än självaste Chrysler. Detta kanske tack vare att märket fick visa upp sig som pace car vid det traditionella Indy 500-loppet. Av de knappt 200 startbilarna som gjordes finns bara 25 kvar idag. Finn Granås äger ett av dessa unika exemplar.

Vi har berättat om de unika pace car-bilarna -tidigare här i Bilsport Classic och på Usabil.nu. Ni minns säkert reportagen om Camaro och Mustang som varit startbilar vid det årliga Indianapolis 500.
Motortävlingen är med sina 400.000 åskådare världens -största evenemang över en dag. Alla -besökarna samt den enorma mediebevakningen ger bilen som startar loppet massor med reklam som kommer tillverkaren till godo på ett eller annat sätt.
För att ytterligare stärka bilmodellens status produceras även ett antal kopior av start-bilen som efter tävlingen säljs till den stora allmänheten.

Vässad Fireflite
Traditionen med speciella startbilar är nästan lika gammal som motorbanan i Indianapolis – det vill säga över 100 år.
Motorarenan stod klar 1909 och det första 500-loppet arran-gerades två år senare och har därefter rullat på förutom under de båda världskrigen då det inte kördes några tävlingar.

Den 30 maj 1956 var det dags för det 40:e loppet på Indiana-polis Motor Speedway. -DeSoto hade fått äran att ta fram två öppna bilar av modellen Fire-flite till racet.
En som startbil plus en i reserv. De två pace car-bilarna behövde fler hästkrafter än vad Firefliten hade som standard, därför lånades den 320 hästar starka 341-motorn från lyx-modellen Adventurer.

 

Pacesetter
Reklamen som biltillverkarna fick genom dessa bilar -påverkade givetvis försäljningen -positivt. Precis som alla tidigare -utvalda fabrikanter valde man på DeSoto att producera ytterligare ett antal startbilar.

Knappt 200 så kallade ”pace-setters” togs fram. Dessa såldes till ett pris som låg 100 dollar över en vanlig Fireflite Convertible. De hade inte den vassare Adventurer-motorn utan fick nöja sig med en 255 hästar stark 330-Hemi.
Idag finns endast 25 kända exemplar världen över. En av de två riktiga startbilarna står i den privata samlingen W.T. Gerard Car Collection. Den andra pace car-bilen är dock försvunnen.

 

Köpt för 650 dollar
Finn Granås i Gan strax utanför Lillestrøm äger sedan några år tillbaka en DeSoto Firesweep -59. Intresset för det udda bilmärket hade stärkts med åren och när en äkta pace car -56 plötsligt blev till salu reagerade Finn direkt.
– Det var på auktionssajten Ebay och jag väntade tills det bara var 20 sekunder kvar innan jag lade mitt vinnarbud, säger den norska bilentusiasten.
Han berättar att DeSoton stod i Jeffersonville, Indiana och att han och presidenten i Amcar, -Harry Kjensli, tog flyget över för att -inspektera den.
– Säljaren var i 80-årsåldern och hade ägt bilen i 15 år. Han hade i sin tur köpt den av en samlare som 1965 kommit över den udda DeSoton för 650 dollar, -säger Finn.

 

Ganska orörd
Finn hyrde en pickup med släp och körde till östkusten för att skicka hem bilen därifrån.
– Jag lastade av den i Hershey eftersom den stora veteranmarknaden närmade sig. Räknade med att flera bilar skulle -skeppas till Norge efter det arrange-manget.
DeSoton som slutligen anlände Oslo vintern 2011/2012 var i ett vackert patinerat skick.
– Bilen är helt eller delvis omlackerad på 1970-talet, annars var allt annat orört, säger Finn som bland annat fått renovera interiören.
– Den främre sittdynan var jag tvungen att klä om med nytt originaltyg. Baksätet var bättre. Jag tog bort tyget och lade dit ny stoppning innan den gamla klädseln sattes på plats igen.

Fireflite-motorn är på 330 kubiktum jämfört med lyx-modellen Adventurer som hade en 341-maskin.

Fireflite-motorn är på 330 kubiktum jämfört med lyx-modellen Adventurer som hade en 341-maskin.

 

 

Lincoln Highway Tour
Den senaste vintern har Finn gjort en ordentlig översyn av det mekaniska.
– Jag ska köra Lincoln Highway i sommar och det blir en resa på över 600 mil, förklarar Finn.
Jodå, DeSoton är på väg över till USA igen där Finn ska hämta upp den och köra från New York till San Francisco.
– Vi har skeppat 75 fordon från Norden som ska vara med på turen. Det är 55 norska -bilar, 13 svenska, 6 danska och 1 finsk som kommer att delta i -firandet av USA:s första -motorväg som fyller 100 år.
Finn kommer dock inte att nöja sig med att köra från öst till väst.
– Vi är några stycken som ska fortsätta från San Francisco ned till San Diego och vidare över till Mexiko och därefter till Los Angeles varifrån bilarna kommer att skickas hem.
Bilsport Classic återkommer med en rapport från Lincoln
High-way Tour senare i sommar.

 

Början på slutet
Mitten av 1950-talet var en gyllene tid för bilmärket DeSoto. Därefter gick det bara utför och några år senare rullade det sista exemplaret ut från fabriken.
1956 såldes det nästan lika många DeSoto-bilar som året innan då 114.000 bilar hittade nya ägare. Det här var större siffror än koncern-kollegan Chrysler lyckades prestera. Moder-bolaget gillade framgången och ville att Chrysler skulle ta bort lågprismodellen Windsor till förmån för DeSoto som låg i samma prisklass.


Förslaget var inte populärt eftersom lyx-modellen Imperial hade blivit ett eget märke 1955 för att slåss mot Cadillac och Lincoln. Plötsligt var det för många bilmärken som kämpade om köparna. Försäljningen av DeSoto-bilar minskade dramatiskt och 1961 var märket borta.

DeSoton är i relativt orört originalskick. Notera klockan i rattens centrum som vrids upp när man svänger!

DeSoton är i relativt orört originalskick. Notera klockan i rattens centrum som vrids upp när man svänger!

Finn Granås från norska Gan hittade sin DeSoto pace car -56 på Ebay.

Finn Granås från norska Gan hittade sin DeSoto pace car -56 på Ebay.