Hans Molins Cadillac -53 Proffsrenoverad

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  december 05, 2025

HANS MOLINS CADILLAC -53 PROFFSRENOVERAD
Den var så gott som rostfri samt fullutrustad vilket avgjorde vilken bil som det skulle satsas på.
Hans Molin från Nybro valde företaget Old Iron i Habo när Cadillacen från 1953 skulle renoveras.
Slutresultatet blev av högsta klass och lite till …

Det började med Moparmuskler för 45 år sedan blev det ett längre uppehåll innan Hans Molin fick ett återfall som heter duga. De senaste 20 åren har garaget utanför Nybro fyllts på med ett antal intressanta vagnar där den gula 53:an är juvelen i samlingen.

– Köpte första jänkaren 1977 då jag var 17 år. Ville ha en Mopar med 440- eller 426-maskin men utbudet i Sverige var inte så stort på den tiden.
Hans berättar att han lusläste dagstidningarnas bilannonser där det slutligen dök upp en fyra år gammal Dodge Charger med 440-motor.

– Den kostade 17.000 kronor och var helt orörd. Det första jag gjorde var att trimma motorn samt lacka om i svart mirra på guldbas och med guldmetallic och globle på sidorna. Massor med klarlack och en hel del mellanslipning blev det också, minns Hans.

INKÖPSRESA TILL USA
Förutom sommarkörning hann Hans även med ett på bilutställningar med Chargern innan han 1982 lät den gå vidare till en ny ägare.

– Jänkebilsintresset hade ebbat ut i Nybro. Kompisarna skaffade familj och kvar var bara Europaligan med Molle i spetsen, säger Hans som under de följande 20 åren jobbade mycket med familjeföretaget Molins Kranar i Kalmar. Första USA-resan gjorde Hans 2002 och sedan var det kört.

– Reste till Chicago efter att jag lagt handpenning på en Dodge Charger -69 hos företaget southern motors. Bilen var okay så den lastades i en container. Chargern blev återfallet som skulle bli ytterligare några bilar.

– Det var ju en hel del nostalgi med den här importen eftersom min första jänkare var just en Charger.

SATELLITE CONVERTIBLE
Nästa USA-resa resulterade i en Plymouth Satellite Convertible från 1969.

– Den var ombyggd till Road Runner vilket är lite synd eftersom det är hälften så många tillverkade av Satellite-cabben det här året, säger Hans som än så länge kommer att låta bilen vara som den är.
Efter ytterligare en tripp till Amerika, denna gång med Tomas Niklasson i Rörvik, hade han även köpt en öppen Thunderbird -59 med originalmonterad 430-motor.

POLARENS 54:A
I och med köpet av Thunderbirden ändrades Hans inställning till amerikanare.

– Det kändes betydligt bekvämareatt åka 50-talare än muskelbil, kanske har med åldern att göra, säger han med ett skratt.
Det här med en äldre vagn hade han funderat på en längre tid och högst upp på önskelistan stod det Cadillac 1953.

– Gillar designen och så är det första året med 12-volt plus en del annat, säger Hans som under många år följt gamle polaren Björn Peterssons renovering av en Eldorado -54.
Björn har sitt ursprung i Nybro och var med bland gatbilsåkarna redan vid slutet av 1970-talet (se reportaget om Eldoradon i Bilsport Classic 4-2015). Jakten på en Cadillac -53 startade i USA.

 

– Visst, en Eldorado hade ju suttit fint men de som var till salu var både svindyra och riktigt risiga.

Kollade på en med rosthög i New Hampshire med inredning från en 65:a som man begärde 85.000 dollar för. Det udda med den bilen var att det satt en 3-växlad manuell låda i den. Tydligen specialbeställd 1953 och en Ford-produkt eftersom Cadillac inte kunde få fram en egen, säger Hans som forskat en del i ämnet.
Under samma resa hittade han en mycket fin Coupe de Ville -53 på Hershey-marknaden men innan han hade bestämt sig var den såld.

 

POWER BIG MEET
Följande sommar tog Hans en sväng längs med säljgatan på Power Big Meet.

– Där hittade jag bilfirman Lonestar Shipping med högkvarter i Hedemora. Det var fotografier på företagets salubilar som nästan samtliga var från Chrysler-koncernen.
Bland alla bilderna upptäckte Hans en Coupe de Ville -53 som någon börjat renovera.

– Jag ringde upp Magnus Undevik som äger firman och bestämde ett möte i samband med att jag senare under sommaren skulle köra till Classic Car Week i Rättvik.

När Hans Molin fick ett återfall med jänkebilar för 20 år sedan blev det med resultat. I dag föredrar han bilar i originalutförande .

När Hans Molin fick ett återfall med jänkebilar för 20 år sedan blev det med resultat. I dag föredrar han bilar i originalutförande .

Motorutrymmet erövrade en pokal på Elmia i påskas. Kopparrören till ac:n är originalet som gjorts iordning. Jodå, allt fungerar då även kompressorn renoverats. 331-motorn var renoverad men ej ihopsatt vid inköpet.

Motorutrymmet erövrade en pokal på Elmia i påskas. Kopparrören till ac:n är originalet som gjorts iordning. Jodå, allt fungerar då även kompressorn renoverats. 331-motorn var renoverad men ej ihopsatt vid inköpet.

Sätesklädseln var i perfekt skick och behövde endast rengöras. Även innertaket är det ursprungliga.

Sätesklädseln var i perfekt skick och behövde endast rengöras. Även innertaket är det ursprungliga.

Hans har ytbehandlat V:et på huven samt vissa emblem med bladguld för att få en extra lyster.

Hans har ytbehandlat V:et på huven samt vissa emblem med bladguld för att få en extra lyster.

FANNS I HEDEMORA
Hans berättar att det påbörjade projektet var i gott skick där motorn var helrenoverad men ej ihopsatt.

– Det blev en mellanlandning i Hedemora även under hemvägen från Rättvik. Då följde även Björn Petersson med som rådgivare. Molin lade ett bud på bilen som inte godtogs. Därefter åkte han hem till Nybro.

– Sedan gick det drygt ett halvår utan att jag lyckades hitta någon 53:a till salu. Ringde upp Magnus på Lonestar som sa att ”bilen väntar på dig”. Han hade tydligen ändrat sig, säger Hans med ett leende.

ALLA TILLVAL
Det blev affär på telefon och dagen därpå en tur med lastbil till Hedemora. Efter hemtransporten blev 53:an stående en tid.

– Funderade på hur jag skulle gå till väga. Förstod att bilen var unik eftersom den hade alla options som bara gick att få till en Cadillac det här året.
Hans berättar att enbart luftkonditioneringen, som var en nyhet 1953, kostade mer än 600 dollar. Bilen var även försedd med continental kit, ekerhjul, automatisk helljusavbländning samt gangsterkeps från fabrik.

– Den har även hydrauliska fönsterhissar och framsoffa samt självsökande radio som regleras med en fotomkopplare.
Alla dessa tillval gjorde att nypriset nästan hamnade i samma nivå som en Eldorado.

OLD IRON
Molin bestämde att renoveringen måste utföras av en professionell firma och kontakt togs med Old Iron i Habo.
– Cristian och J-son, som driver företaget var och kollade på bilen samtidigt som vi inventerade alla delarna som hade följt med i affären. Cadillacen transporterades till Habo och därefter vidtog en mycket noggrann renovering som kom att hålla på under en 2-årsperiod.

– Grabbarna hade förstås andra kundbilar att jobba med mellan varven. Ibland saknades det prylar som jag fick beställa antingen från USA eller på hemmaplan.

ALLT SKA FUNGERA
Hans erkänner att ribban höjdes allteftersom, han ville dessutom att allting skulle fungera.

– Den självsökande radion skickades till Mikes Bilradio på Gotland där den även konverterades till FM och försågs med Blåtand och annat.
Även luftkonditioneringen har renoverats och kyler kupéutrymmet med hjälp av den nya typen av freon.

– En av de dyrare posterna var elsystemet. Torbjörn Fredriksson tillverkar bara från 1954 års Cadillac och framåt. Köpte ett komplett från USA, men det gick på 45.000 kronor innan det var hemma. Då gäller det att man har alla övriga elkomponenter i originalutförande eller NOS. Annars passar inte den nytillverkade härvan, förklarar Hans.

LACKAD I DELAR
En ytterligare förbättring som gjorts på bilen är mekanismen till sidorutorna.

– Jag fick tips om en Cadillac-ägare i Boden, Ove Ylitalo, som tillverkar nya rullar till fönsterhissarna i teflon. De funkar mycket bättre än originalvarianten.
Efter att Old Iron gjort färdigt karossen togs den, hängande i en snurrställning, till Kalmar för lackering i delar.

– Det värsta var när allt det nylackerade skulle tillbaka till Habo. Det blev mycket skumplast som skydd inne i lastbilen.
Under renoveringstiden lyckades Hans handla på sig ytterligare en 53:a. En öppen sådan.
– Kollade på den i Maine för några år sedan men den då 83-åriga ägaren vill inte sälja.

Ett år senare när jag var på Hershey-marknaden och bläddrade i en Hemmings hittade jag en saluannons på samma bil.

ÄVEN EN CONVERTIBLE
Eftersom transporten till hamnen skulle gå om ett par dagar blev det bråttom.

– Säljarens dotter var som tur var också på swappet så vi trixade med title, kontanter och plats i container på bara några timmar.
Den svarta cabrioleten jobbar Hans med själv och den kommer att bli en åkbil. Men man vet ju aldrig …

För tillfället är Hans igång med renoveringen av en öppen Cadillac -53 som han köpte av en 83-åring i Maine. Den har minre utrustning än coupen och kommer att bli en åkbil.

För tillfället är Hans igång med renoveringen av en öppen Cadillac -53 som han köpte av en 83-åring i Maine. Den har minre utrustning än coupen och kommer att bli en åkbil.