Harald och Ingalills Mustang 1964 ½

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  december 24, 2022

När Ford presenterade Mustangen våren 1964 var det flera månader före den traditionella pressvisningen av nya modeller. Harald och Ingalill i Lammhult äger ett av dessa tidigt
tillverkade exemplar. När paret köpte renoveringsobjektet 1995 trodde de aldrig att det skulle ta 20 år att få bilen färdig.

Allt startade med ett besök på bilträffen Wheels & Wings i Varberg 1995.
Lammhultsparet Harald och Ingalill strosade runt bland tusentals fina amerikanare, ivrigt sökande efter en välskött saluvagn.

– Vi hade väl inget direkt favoritmärke men en tidig Mustang stod förstås på listan, minns Harald.
En turkos Musse-cabriolet fångade parets uppmärksamhet.
Dock var bilen inte till salu men ägaren tipsade om ett renoveringsobjekt som stod inte alltför långt från Lammhult.

– Det var en kille i Lagan som hade börjat renovera. Han hade åtgärdat en del av rosten men det fanns mycket kvar att göra. Mustang-ägaren var villig att avyttra det påbörjade projektet till en summa av 64.500 kronor.

– Jo, priset syftade på årsmodellen. Det här att det fanns en halv årgång hade jag ingen aning om då, säger Harald med ett skratt.

Mustang-emblemet på framskärmen är något kortare på de tidiga exemplaren.

Mustang-emblemet på framskärmen är något kortare på de tidiga exemplaren.

TILLVERKAD I JUNI
Ägarbytet skedde 1995 och det dröjde inte länge förrän både Harald och Ingalill var ordentligt pålästa i ämnet 1964 1/2.

– Det här med att Mustangen presenterades redan i april var ju inget märkvärdigt. Ford ville ju chocka allmänheten tidigt och få ett halvårs försprång gentemot konkurrenterna, förklarar Inga-Lill.
Det som paret upptäckte var att det skilde massor med detaljer mellan en tidigt tillverkad Mustang och en sen.

– Produktionen drog igång redan i början av mars för att man skulle ha ett gäng bilar färdiga inför premiären 17 april, säger Harald och tillägger att den bronsfärgade cabrioleten rullade av bandet 23 juni.

Likströmsgeneratorn signalerar GEN i stället för ALT på instrumentbrädan.

Likströmsgeneratorn signalerar GEN i stället för ALT på instrumentbrädan.

LIKSTRÖMSGENERATOR

I augusti 1964 presenterade Ford 1965 års modeller som hade en hel del tekniska nyheter gentemot föregående år. Mustangen hade då redan sålts i drygt 120.000 exemplar – på bara fyra månader.
I samband med den traditionella premiärvisningen i augusti introducerades fastbackversionen av Mustangen. De tidigt tillverkade bilarna erbjöds enbart som hardtop och cabriolet. Förutom ett tredje karossutförande fick Mussen även alla de tekniska nyheter som fanns på Fords övriga modeller.

– Den stora skillnaden var väl att 260-motorn försvann och att likströmsgeneratorn ersattes med en växelströmmare, förklarar Harald.
Även den 6-cylindriga motorn på 170 kubiktum togs bort som standardmaskin i Mustangen. I stället fick man den större 200-kubikaren – om man inte valde V8 förstås.

FALCON-DELAR

I och med de nya drivpaketen ändrades även motorkoden i bilens chassinummer.

– Därmed är det enkelt att avslöja om en Mustang är en så kallad 1964 1/2. Ett F i chassinumret bekräftar att bilen har den lilla 260-motorn, säger Harald och pekar på den inslagna koden under huven.
Vi tar ett varv runt den välrenoverade cabrioleten och han visar ett 40-tal detaljer som utmärker en tidigt tillverkad Mustang.

– Olikheterna beror mycket på att 1965 års nyheter inte var färdigutvecklade på våren -64.
Mustangen var baserad på 1964 års Falcon och det var därför det blev så mycket ändringar och förbättringar inför nypremiären i augusti.

Friskluftsreglaget med bokstaven A som av någon anledning togs bort senare.

Friskluftsreglaget med bokstaven A som av någon anledning togs bort senare.

Färganpassade låsknappar.

Färganpassade låsknappar.

De invändiga handtagen är fastsatta med clips i stället för insexskruvar

De invändiga handtagen är fastsatta med clips i stället för insexskruvar

Värmefläktens anslutning med tre kablar.

Värmefläktens anslutning med tre kablar.

AM-radions skala börjar på siffran 6.

AM-radions skala börjar på siffran 6.

Backspegeln märkt FoMoCo har en egen design.

Backspegeln märkt FoMoCo har en egen design.

ARTON CAR
Harald och Ingalills junitillverkade exemplar har genomgått en fullständig renovering – ett familjeprojekt som tog 20 år att slutföra.

– Men då stod den nästan tio år hos en lackerare som hela tiden fick andra uppdrag som gick före vår Musse. Vi hämtade till sist bilen och tog den till företaget Arton Car i Lessebo. Den var nylackad efter bara ett par veckor, säger Ingalill.

RÄTT MOTOR
Men allting började 1995 då objektet transporterades hem till villagaraget.

– Våra grabbar bodde hemma på den tiden så vi var fyra som skruvade Mustang på helger och kvällar, säger Ingalill. Som tur var satt alla unika delar kvar på bilen.

– Det var egentligen bara motorn som var utbytt mot en nyare 302:a.
Fick tag på en 260-maskin som var tillverkad rätt antal veckor före bilen. Problemet var att sprängkåpan mellan motor och automat inte passar mellan de olika motorerna.
Harald förklarar att de tidiga Mussarna har fem bultar mellan motor och låda medan de nyare är 6-bultade.

– Fick till sist fatt på en kåpa som satt på en 260 så nu har jag en extra motor liggande. Den lilla inspektionsplåten inhandlades från Rolands Mustang Parts i Filipstad.

Svartlackerade huvgångjärn.

Svartlackerade huvgångjärn.

Likströmsgeneratorn sitter skruvad i ett gjutet fäste.

Likströmsgeneratorn sitter skruvad i ett gjutet fäste.

SIN EGEN SMED
Harald har renoverat både motor och automatlåda själv.

– Borrningen av blocket samt monteringen av kamaxellagren lämnade jag bort.
Även lackeringen invändigt och i motorutrymmet har han fixat själv.

– Har arbetat i byggsvängen hela livet så det här med att renovera drivpaket, klä om säten, montera sufflett och lackera var något nytt men roligt, konstaterar han.
Dröjsmålet hos den första lackeraren gjorde att alla delar låg färdiga när bilen slutligen skulle monteras ihop.
Sommaren 2015 kunde Mustangen registreringsbesiktas.
Bilen har därefter luftats så fort solen tittat fram och erhållit priser både på Nostalgia Festival och vid Mustangklubbens sammankomster.
Ett bevis på att renoveringen är av högsta klass, men så tog den ju 20 år att slutföra också … ■

Den hydrauliska bromsljuskontakten ersattes senare med en mekanisk.

Den hydrauliska bromsljuskontakten ersattes senare med en mekanisk.

Backljus var tillval.

Backljus var tillval.

Fastsättningen av reservhjulet med vagnsbult.

Fastsättningen av reservhjulet med vagnsbult.

Den nedvikta kanten på huven möter en fasning på strålkastarhuset.

Den nedvikta kanten på huven möter en fasning på strålkastarhuset.

Kromad distansring mellan torkararm och kaross.

Kromad distansring mellan torkararm och kaross.

Eftersom den blanka listen på motorhuvens framkant saknas finns heller inga skruvhål.

Eftersom den blanka listen på motorhuvens framkant saknas finns heller inga skruvhål.

Den spräckliga bagagerumsmattan ersattes senare med en rutig. Även klämman runt påfyllningsslangen är annorlunda.

Den spräckliga bagagerumsmattan ersattes senare med en rutig. Även klämman runt påfyllningsslangen är annorlunda.

Fords 260-maskin kännetecknas av den lilla luftrenaren samt blålackerade ventilkåpor. På vissa sitter oljepåfyllningen i framkant på motorn.

Fords 260-maskin kännetecknas av den lilla luftrenaren samt blålackerade ventilkåpor. På vissa sitter oljepåfyllningen i framkant på motorn.

Mustangen är extrautrustad med varvräknare och klocka (Rally-Pac). Notera avsaknaden av gummiklädd ”toe pad” i mattan vid gaspedalen.

Mustangen är extrautrustad med varvräknare och klocka (Rally-Pac). Notera avsaknaden av gummiklädd ”toe pad” i mattan vid gaspedalen.

En av flera detaljer som skiljer 260-motorn mot de senare 289:orna är smörjfunktionen av fördelaren. Ett litet lock skyddar oljekanalen. Även bränslerörets dragning är speciell på dessa tidiga Mustanger. Senare på året flyttas röret till baksidan av fördelaren.

En av flera detaljer som skiljer 260-motorn mot de senare 289:orna är smörjfunktionen av fördelaren. Ett litet lock skyddar oljekanalen. Även bränslerörets dragning är speciell på dessa tidiga Mustanger. Senare på året flyttas röret till baksidan av fördelaren.