Hemi-Challenger i modern tappning

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  januari 25, 2016
Thomas Bengtsson från Jönköping har alltid önskat sig en Dodge Challenger -70. En Hemi-motor stod också högt upp på önskelistan varför det fick bli ett specialbygge med moderna muskler i gammalt skal. Bilen som är byggd i USA fick genomgå en SFRO-besiktning innan den var grön för svenska vägar.

Thomas Bengtsson från Jönköping har alltid önskat sig en Dodge Challenger -70. En Hemi-motor stod också högt upp på önskelistan varför det fick bli ett specialbygge med moderna muskler i gammalt skal. Bilen som är byggd i USA fick genomgå en SFRO-besiktning innan den var grön för svenska vägar.

Specialchassie

På Deans företag Deans Garage plockades Challengern ned och det tomma skalet skickades i väg till XV Motorsports i New York.
– Det är en firma som specialiserat sig på att tillverka chassikomponenter till äldre amerikanare. Till Challenger finns ett färdigt koncept vilket gjorde det hela mycket enklare. Thomas förklarar att XV Motorsports erbjuder två olika chassialternativ.

– De har steg 1 och steg 2 beroende på hur mycket man vill ha gjort. Jag valde det mer avancerade alternativet med större bromsskivor och 6-kolvsok fram, säger Thomas.

I detta paket ingår även en specialbyggd framvagn i aluminium samt XV:s egna bärarmar. Även bakvagnen är av egen design med coliovers och bakaxelupphängning i aluminium.

Konceptet gammal kaross med modern teknik har varit
poppis i USA under en längre tid.
Mest intressant var det givetvis innan de nya retromodellerna gjorde entré. Idag kan man ju köpa en ny Camaro, Mustang eller Challenger i gammal
igenkännande design.

– Ingenting går upp mot en äkta Challenger, säger Thomas Bengtsson och menar 1970 års modell.

Han poängterar att det gärna ska ligga en Hemi under huven också.

– Det ska vara riktig motor. Inte en sådan som sitter i de nya bilarna, förklarar han.

Nu vet ju de flesta att en 1970 års Hemi-Challenger inte går att köpa hur som helst, speciellt på den här sidan Atlanten, där de få exemplaren sällan byter ägare

Rostfritt objekt

Det var efter ett tips från USA-bilsimportören Roy Martin i Norge som Thomas visste hur han skulle skaffa sig en ”modern klassiker”.
– Roy rekommenderade en kille i Detroit som heter Dean Heron.

En av USA:s duktigaste på att renovera och bygga muskelbilar, säger Thomas som tog kontakt med den amerikanske bilbyggaren.

Jodå, Dean kunde mycket väl tänka sig att sätta samman en Challenger åt Jönköpingsbon.

– Hittade ett lämpligt objekt till salu i Kalifornien. Ville ha ett rostfritt utgångsmaterial, förklarar Thomas som efter köpet skickade bilen direkt till Dean i Michigan.

Nylackad och på väg till Deans Garage i Detroit. Thomas valde originalfärgen efter bilens id-bricka vilket var Light Green Metallic. Bumble Bee-stripen sprutades i Sub Lime.

Nylackad och på väg till Deans Garage i Detroit. Thomas valde originalfärgen efter bilens id-bricka vilket var Light Green Metallic. Bumble Bee-stripen sprutades i Sub Lime.

Legenden Dean Nicopolis byggde ytterligare en motor innan han gick bort 2009. Thomas lyckades köpa även denna Hemi som är på ännu fler hästar än 526:an som sitter i Challengern.

Legenden Dean Nicopolis byggde ytterligare en motor innan han gick bort 2009. Thomas lyckades köpa även denna Hemi som är på ännu fler hästar än 526:an som sitter i Challengern.

Bakvagnen är uppbyggd med XV Motorsports bärarmar och coilovers. Kraften går genom en Dana-axel.

Bakvagnen är uppbyggd med XV Motorsports bärarmar och coilovers. Kraften går genom en Dana-axel.


SFRO-besiktning

Trots att det är tre professionella företag som varit inblandade i Challengern har det inte varit helt smärtfritt att ro i land det hela.
– Det har blivit mängder med telefonsamtal och jag har rest över ett antal gånger för att styra upp det hela, säger Thomas som är mycket nöjd med resultatet.
Han anser att den största fördelen med att låta bygga där borta är tillgången på delar.

– Dessutom är allting mycket billigare i USA. Både prylarna och arbetslönerna ligger på lägre nivå än här hemma. Allra helst när dollarn ligger runt sex kronor, påpekar han. Däremot var Thomas tvungen att göra en SFRO-besiktning vid hemkomsten eftersom motorn bytts ut.

– Det var inga problem att besikta bilen som ombyggt fordon, fick ändra på ett par småsaker bara, avslutar Challenger-ägaren från Jönköping.

En nytillverkad luftrenare, exakt efter originalet, breder ut sig i det välputsade motorutrymmet. Maskinen som ser ut som en gammal hederlig 426:a är på 526 cui och helt nyproducerad.

En nytillverkad luftrenare, exakt efter originalet, breder ut sig i det välputsade motorutrymmet. Maskinen som ser ut som en gammal hederlig 426:a är på 526 cui och helt nyproducerad.

Legend byggde motorn

Motorerna som XV Motorsport använder sig av är Chryslers nyare Hemi-maskiner på 5,7 respektive 6,1 liter. De finns i olika utföranden beroende på hur många kusar man vill ha under huven.
Thomas Bengtsson ville dock ha lite mer äkta Hemi-pulver i sin Challenger varför en gammal klassisk motorbyggare kontaktades.

– Ringde till legenden Dean Nicopolis i Michigan. Han var då pensionär men byggde fortfarande motorer åt folk, berättar Thomas och tillägger att Mr. Nicopolis var en av de störste motorprofilerna under 1960- och 70-talen då han ingick i det berömda Ramcharger-teamet.

Thomas motor är i grunden ett 526 cui ”Long Block” försett med hydraulisk kamaxel och ett fyrportsinsug. Kolvarna kommer från Diamond och vevstakarna är ”ARP” High Performance.

– Listan på godsaker är jättelång, förklarar Thomas. Tyvärr blev min maskin den näst sista han byggde, då Dean Nicopolis gick bort året därpå.

XV Motorsports framvagn är gjord i aluminium. Motorn monteras först i rambalken innan alltsammans lyfts på plats uppåt. Millimeterpassning mellan hedders och de ombyggda fjädertornen.

XV Motorsports framvagn är gjord i aluminium. Motorn monteras först i rambalken innan alltsammans lyfts på plats uppåt. Millimeterpassning mellan hedders och de ombyggda fjädertornen.

Originalfärgen

Medan Dean Nicopolis arbetade med Hemin gjorde Dean Heron Challengern redo för lackering.

– Det blev en del extrajobb eftersom karossen blivit en aning tilltufsad i samband med modifieringen av chassit, säger Thomas som valde bilens originalkulör Light Green Metallic när det började dra ihop sig för lackering.
Den nybyggda 526:an var dock betydligt tyngre än de motorer som XV Motorsport normalt använder sig av.

– Vi var tvungna att montera betydligt kraftigare fjädrar fram för att få bilen i normalhöjd, säger Thomas som kunde se målgången av projektet våren 2010.

 

Interiören går i originalstil. Stolarna är Recaro som klätts efter Thomas önskemål. Allting inuti är nytt eller renoverat. Även gummilister, krom, bultar, skruvar med mera är utbytt. Challengern är precis som en ny bil både vad det gäller komfort och prestanda.

Interiören går i originalstil. Stolarna är Recaro som klätts efter Thomas önskemål. Allting inuti är nytt eller renoverat. Även gummilister, krom, bultar, skruvar med mera är utbytt. Challengern är precis som en ny bil både vad det gäller komfort och prestanda.

Thomas har valt en originalliknande ratt med mindre diameter. Träimitationen mellan mätarna har ersatts med kolfiber.

Thomas har valt en originalliknande ratt med mindre diameter. Träimitationen mellan mätarna har ersatts med kolfiber.