Imperial Crown Convertible! Kronjuvelen!

Av:  Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  juli 02, 2021

Ett av USA:s mest exklusiva bilmärken 1959 var Imperial. Skulle man åka öppet var det bara Cadillac och Lincoln som hade dyrare alternativ att erbjuda. För Peter och Ann Sofie Östrand fanns det bara en modell på önskelistan …

 

Intresset för jänkare började för ungefär 20 år sedan. Peter Östrand hade tidigare byggt och kört Harley-Davidson men efter
hand sadlat om till amerikanare på fyra hjul.
– Det började med en Buick Invicta Convertible -60 sedan var man fast, förklarar Peter som dock erkänner att hustrun Ann Sofie var före med en Cheva Impala -63.
Intresset för bilmärket Imperial startade i och med inköpet av en
öppen 66:a.
– En ovanlig vagn tillverkad i bara 514 exemplar. Men när jag forskade vidare visade det sig att bilen var ännu mer unik.

Peter Östrand äger den öppna Imperialen tillsammans med hustrun Ann Sofie. Paret letade länge innan det dök up en 59:a till salu. Totalt gjordes det bara 555 exemplar av den exklusiva modellen.

PARADBILEN
I USA finns sedan lång tid tillbaka en välgörenhetsorganisation vid namn Tangier Temple of Omaha som varje år köpte en hel serie nya bilar som användes till olika parader.

– Mellan 1959 och 1968 inköptes varje år ett 20-tal exemplar av Imperial Convertible. Vår bil var en av dessa, berättar Peter.
I dag har entusiaster försökt leta upp paradvagnarna som fått smeknamnet Imps of Omaha.

– Man har gjort register över de olika årgångarna och 1966 var alla bilar guldfärgade och med chassinummer efter varandra.

TVÅ OVANLIGA CABBAR
Peter och Ann Sofies bil var bra i ordning och med all utrustning.
Det enda som saknades var ett
cabskydd.

– Den tidigare ägaren hade sålt iväg det till en annan Imperial Convertible -66. Jag letade upp killen men han vägrade sälja det mycket speciella skyddet som är
tillverkat i ett plastmaterial.

Det hela slutade med att paret köpte även denna bil och plötsligt ägde de två av de 514 cabrioleterna som gjordes 1966.

HELRENOVERAD
Nu hade både Peter och Ann Sofie fått upp ögonen på det lyxiga
bilmärket.

– Det var då vi bestämde oss för att försöka få tag på en öppen
59:a. Det är ju den snyggaste årsmodellen, förklarar Peter.
Det visade sig dock inte vara det lättaste att finna drömvagnen
eftersom antalet exemplar i landet var lätträknade.

– Fann inga till salu varken i Sverige eller USA. Kan ju förstås
bero på att det bara gjordes 555 exemplar av modellen.
En dag dök det plötsligt upp en annons om en nyrenoverad cabriolet i småländska Anderstorp.

– Det var precis i samma veva som Ann Sofie skulle fylla 45 och vad vore bättre än att köpa drömbilen lagom till den stora bemärkelsedagen?

EN BIL RÄCKER
Hon ringde upp och avtalade en tid för att komma och se på Imperialen som precis hade genomgått en omfattande renovering.

– Säljaren, Ingvar Johansson, hade köpt bilen nedplockad
från en kille i Göteborg som hade gjort plåtjobbet
samt lackerat.
Peter och Ann Sofie köpte bilen 2004 och än har det inte kommit några blåsor i lacken vilket är ett bevis på att göteborgaren varit noggrann.
Idag har paret Östrand minskat ner sin samling till endast ett entusiastfordon – nämligen Imperialen från 1959.

– Hade fyra amerikanare samtidigt under en period, bland annat en mycket fin Dodge Station Wagon -59. Men den köpte Leif-Ivan till sitt museum. Nu har vi vår drömbil så det får räcka med den, avslutar Peter Östrand.

Bilens så kallade ”body plate” avslöjar vilken utrustning som monterades på fabriken. Koden SSS betyder Gray Rose Metallic som var den ursprungliga utvändiga kulören.

Imperialens drivlina består av en 413 kubiktum stor V8 på 350 hästar.Maskinen gjorde entré 1959 då den ersatte den tidigare 392-Hemin.

Imperial har otroligt fräcka baklampor inspirerad av rymdåldern 1959!

En mycket snygg reservhjulspressning i bakluckan.