J-sons Mercury -51

Av:  Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  mars 30, 2021

Äntligen färdig


Daniel ”J-son” Johansson har ägt sin Mercury -51 i mer än två decennier men det är först nu som den känns riktigt färdig. Senaste operationen var att montera en stereo så att han kunde lyssna på musik under färden till Nostalgia Festival i Ronneby och tävlingen Sveriges Snyggaste Bil.

Den kom till Sverige redan 1979. Då som ochoppad originalvagn och i lagom bruksskick. Den förste som tog hand om bilen var välkände Bengt Nilsson i Eksjö.
Då duktig bilhandlare innan han sadlade om till att bli importör av nostalgiprylar.

– Jag blev ombedd att ställa ut bilen på Lasse Theanders första Custom Show på bilföretaget Karlges i Jönköping 1980, berättar Bengt när Bilsport Classic ringer upp.
Han berättar att det blev snabba ryck eftersom utställningen skulle
äga rum redan helgen därpå.

– Lagade de rostiga tröskellådorna innan vi slängde på en vinröd
metallic från Saab EMS. Den dåliga inredningen doldes med hjälp av solskyddsfilm på alla rutorna. När jag kvällen innan skulle köra bilen till utställningen såg jag inte ett dyft så det blev till att slita bort solfilmen.

CUSTOM SHOW
På den här tiden var en Mercury Coupe från 1951 en ovanlig syn i
landet och bilen väckte stor uppmärksamhet på denna första Custom Show. Det hela slutade med att Lasse Theanders bror Jan köpte bilen mitt under utställningen.

Året därpå hade mässan flyttat till hockeyarenan Rosenlund och bytt namn till Bilsport Custom Show.
Givetvis ville Lasse ha med Mercuryn igen och lyckades övertala brorsan att modifiera bilen innan den skulle visas.

– Det var ont om tid men vi var sju-åtta grabbar som bytte inredning, svetsade tröskellådorna (igen) samt slipade, lackade och lade flammor. Lasse fick uppdraget att hålla i färgsprutan, minns Jan Theander 37 år senare.

TIDIGT INTRESSE
Efter något år såldes Mercuryn till Lars ”Lunkan” Lundqvist i Västervik som bland annat renoverade sidventilsåttan.
Det skulle dröja till 1997 innan bilen åter bytte ägare. Det var nämligen då som 22-årige Daniel Johansson från Habo lyckades köpa sin drömbil.

– Jag är närapå uppväxt i en ”Murkla” eftersom min pappa hade en 50:a när jag var tonåring. Vi åkte mycket på bilträffar och jag började prenumerera på amerikanska customtidningar, minns Daniel eller ”J-son” som han kallas.
Vid inköpet var bröderna Theanders flammor borta. Det enda som var kvar från 80-talet var randningarna på gangsterkepsen.

J-son är nog ganska nöjd med att ha gått i mål med sin gamla Mercury som han ägt i över 20 år.

J-son är nog ganska nöjd med att ha gått i mål med sin gamla Mercury som han ägt i över 20 år.

– Jag har sparat kepsen. Den hänger på väggen inne i verkstaden som ett minne från 80-talet, säger J-son.


MÖTTE EN TAKSÄNKT
Den nyinköpta 51:an var precis som J-son ville ha den förutom att den behövde en ny lackering och lite rostlagning vid tröskellådorna …

– Jag hade slipat hela bilen plåtren då jag under en jobbresa mötte en taksänkt Mercury ute i trafiken.
Fasen vad fränt!
J-son vände hemåt med en enda tanke i huvudet: Här ska choppas!

– Jag förstod att det skulle innebära mycket arbete och jag kände ingen som jag kunde fråga om råd.
Då kom han på att tidningen Wheels hade haft en artikelserie där man visade taksänkningen av Erik Stigssons Mercury.

– Letade upp de aktuella numren
från mitten av 80-talet och fick en
vink om hur jag skulle gå till väga.

Så här såg bilen ut när Jan Theander ägde den i början av 1980-talet efter att brorsan Lasse lackat.

Så här såg bilen ut när Jan Theander ägde den i början av 1980-talet efter att brorsan Lasse lackat.

Bakrutan provmonterad och man börjar ana stuket.

Bakrutan provmonterad och man börjar ana stuket.

När taket väl åkt av fanns det ingen återvändo. Det här var vintern 1997-1998.

När taket väl åkt av fanns det ingen återvändo. Det här var vintern 1997-1998.

Den av Lasse Theander speciallackade gangsterkepsen hänger idag på väggen.

Den av Lasse Theander speciallackade gangsterkepsen hänger idag på väggen.

Drygt fyra tum åkte taket ner i bakkant. Mycket arbete återstår här ...

Drygt fyra tum åkte taket ner i bakkant. Mycket arbete återstår här ...

J-son, Klas ”Klacke” Pettersson och i keps Mattias ”Smetty” Karlsson.

J-son, Klas ”Klacke” Pettersson och i keps Mattias ”Smetty” Karlsson.

J-son verkar helnöjd och bilen är redo för lackering.

J-son verkar helnöjd och bilen är redo för lackering.

HJÄLP AV WINFIELD
Innan J-son satte kapen i bilen beställde han en VHS-film från USA där Gene Winfield visade hur man choppar en Mercury på ett snyggt sätt.

– Sedan var det bara att sätta igång, säger J-son som fick en hel del hjälp av sin pappa, farbror och kompisar, däribland Cristian som han idag driver företaget Old Iron Kustoms tillsammans med.
När plåtjobbet var klart lackade J-sons pappa bilen i en matt Mercedes-nyans. Därefter blev det premiärtur till Power Meet i Västerås där bilen givetvis väckte en hel del uppmärksamhet.

OLD IRON KUSTOMS
Efter en tid fick Murklan dela garageplats med en Studebaker pickup från 1950 vilken givetvis också skulle modifieras.

– Jag bodde ett år i USA och det var där jag upptäckte hur fräcka dessa pickisar var. Så när jag kom hem blev det till att leta upp ett objekt att börja bygga på.
Mercuryn blev stående och det skulle dröja till vintern 2017 innan den väcktes till liv igen.
– Vi hade startat upp firman Old Iron Kustoms och hade öppet hus för våra kunder och bilkompisar.
Jan Theander var en av gästerna och han undrade hur det stod till med hans gamla Mercury och om vi inte skulle visa något bygge på Elmia den kommande påsken...
Det var bara tre månader kvar till Custom Motor Show och Mercuryn hade stått i många år. Trots det valde J-son att anmäla bilen till utställningen.

– Cristian och jag slet varje kväll med bilen. Vi tyckte inte att det enbart räckte med en ny lackering.
Det måste till en ny inredning samt lite mer ändringar i karossen. Det hade även blivit dags att laga upp tröskellådorna ännu en gång ...
Innan projektet drog igång ringde J-son till lackeraren, sadelmakaren och kromfirman.
Samtliga lovade att det inte skulle vara några problem att bli klara till påsk.

LJUV MUSIK
Och visst blev bilen färdig till påsken 2017.

– Dock såg jag inte röken av min familj under tre månader.
På dagarna jobbade ju Cristian och jag med kundbilar och
efter stängning gick vi loss på Mercuryn.
I somras deltog J-son med bilen i tävlingen Sveriges Snyggaste Bil.

– Passade på att bygga om till 12-volt veckan innan så jag kunde
lyssna lite på musik på väg till Nostalgia Festival i Ronneby. Tänk
att jag har ägt bilen i över 20 år men aldrig haft en stereo i den förrän nu, flinar J-son och kryper in i sin låga 51:a.
Vem behöver en ljudanläggning när man har en cool vagn med sidåtta som framkallar ljuv musik vid varje gaspådrag?

Cristian Carlsson och Daniel ”J-son” Johansson driver sedan några år tillbaka företaget Old Iron Kustoms som bygger och modifierar bilar. Nyligen flyttade de in i större lokaler i Habo strax norr om Jönköping.

Cristian Carlsson och Daniel ”J-son” Johansson driver sedan några år tillbaka företaget Old Iron Kustoms som bygger och modifierar bilar. Nyligen flyttade de in i större lokaler i Habo strax norr om Jönköping.