Järnvägar vilken J..la bil

Av:  Bengt Dehlin  augusti 11, 2023

För att gå till mig själv så har säkert en del som läst mina reportage förstått att det handlar väldigt mycket om sena 50 och tidiga 60 talare för min del. Det är väl där som mitt riktiga bil intresse finns. Sen är man som med mycket annat man är en allätare inom motor men framför allt bilhobbyn, man tycker det mesta är roligt och intressant.

Men just bilmodeller så var det lika när jag en gång i tiden började intresserade mig för bilar så var inte sena 60 och tidiga 70 talare lika intressanta. Men förutom en sak och det var dom riktigt fräna bilarna som kanske inte såg ut som andra bilar. RoadRunner med vinge, 67–68 Mustang Cobra Jet och några till som kanske inte riktigt passade in i den vanliga miljön. En sådan bil som jag redan på den tiden fastande för var 1970 Dodge Coronett. Där var det just fronten som jag fastnade för. Jag tycke den såg så rå och läcker ut.

Även om det är fronten som är det otroligt råa på denna modell så skäms inte bakdelen för sig heller

Om man backar tillbaka till 70 tidigt 80 tal så var ju modet att det skulle vara hissade bakändar, breda däck utanför skärmkanterna, fältlackeringar för att inte tala om målat underrede med amerikanska flaggan på tanken eller bakaxeln. Då var lyckan gjord.

Även om jag tyckte sådant var häftigt kommer jag ihåg när man någon enstaka gång såg en amerikanare som någon oftast äldre herre hade i originalskick så tyckte jag det var något härligt över även det. I dag är det inte ovanligt att se en äldre herre i en amerikanare det är väl snare vi som åker i dem i dag.

Men tänk att ha kommit till garagelängan vid radhuset en augusti morgon 1970 och grannarna öppnar upp sina garage och backar ut nytvättade 142or, Opel Kadett, Renault 4 L, Saab V4 o liknande och så skulle man ha backat ut en 70 Dodge Coronett med en 440 eller en 426 Hemin. Då hade det blivit som i filmen En man som heter Ove, med den skillnaden att släkten skulle varit bannlyst i minst 4 generationer framåt.

Nu sitter det ingen sådan värstingmotor i Gnarps bon Anders Melins Coronett men vad gör det? Hela bilen utstrålar någonting skitläckert. Den där modellen med den där färgen gör att man inte kan låta bli att gå lite närmare och kika en extra gång. Den skulle ha passat perfekt i någon av alla bilfilmer runt slutet av 60 början av 70 talet Bullit, Blåst på 60 sekunder osv.

En otroligt läcker färgkombon Guldaktig lack o grön inredning.

En otroligt läcker färgkombon Guldaktig lack o grön inredning.

Man behöver inte säga mer

Man behöver inte säga mer

Här ser man ett exempel på Mopars lite inåtvända bakrutor från de här åren.

Här ser man ett exempel på Mopars lite inåtvända bakrutor från de här åren.

Drygt 7000 miles lite mer än 11000 mil stämmer nog med tanke på skicket på bilen

Drygt 7000 miles lite mer än 11000 mil stämmer nog med tanke på skicket på bilen

Den här färgkombinationen med en blandning av Guld och grönt gör bilen så härlig. Sen den gröna inredningen till det gör att den är helt perfekt. Det härliga med den här bilen är att den andas så mycket orört original även om det finns vissa saker, men som sagt den känns genuin på något sätt.

Att trippmätaren står på ca 70000 miles ungefär 11000 mil känns inte otroligt heller för det är ingen nyrenoverad bil utan lite lätt använd bil i ett väldigt bra skick. Motormässigt sitter det en 318 i denna och det i sig gör den lite mer unik, för av 53st. existerande 70 Coronetter i Sverige är det bara 18st. som har 318 motorn.
Bilen importerades till Hedemora 2019 och inklusive 2 bilfirmor är Anders den 5 te ägaren på den. Visst är det kul att se en helt superrenoverad bil i ett otroligt skick, men personligen tycker jag att det är minst lika intressant om intressantare när man hittar en bil som är i väldigt bra skick och inte renoverad.
Det finns som sagt lite små saker som att det är en liten sömn i innertaket som släppt och Anders säger att han skall fräscha upp motorutrymmet men det är bara små saker över lag är det en otroligt fin bil. Det räcker med att titta runt dörrarna eller att öppna och kika in i koffertutrymmet, kan det bli härligare än när original klistermärken för användning av domkraft och liknande är intakt i fint skick. Då snackar vi MOTORPORR!

Inredningen är näst intill i nyskick

Inredningen är näst intill i nyskick

Det är alltid lika roligt att se när original instruktionslapparna sitter kvar på olika ställen även det tyder på inte allt för stort användande.

Det är alltid lika roligt att se när original instruktionslapparna sitter kvar på olika ställen även det tyder på inte allt för stort användande.

 

Om man tittar på lite extra utrustning så är det inte så överdrivet. Det är ställbar backspegel invändigt, Air conditioning och Vinyltak. Just vinyltaket är i väldigt fint skick.
En annan udda sak som Mopar hade på en del bilar dessa årtal var den speciella bakrutan är väld inåt i stället för som vanligtvis utåt det ser lite udda ut men är en kul sak. Något annat som inte är extra utrustning utan är ombyggt är hastighetsmätaren. I stället för att byta mätartavla till kilometer från miles så har man satt en adapter som drevar om hastighetsmätaren så den visar rätt i kilometer.

Sen sitter det soffa i den och det hade man för ett antal år sedan sett som lite udda i en race bil, men när den här bilen var ny så var det inte någon som såg den som en racebil. För Anders del har det länge funnits ett bil intresse för framför allt amerikanska bilar, men på grund av att det inte funnits ekonomi så är detta hans andra amerikanare, innan den här Coronetten hade han en 73a Corvette.

Något som var lite roligt var när Ander sitter och slö tittar på gamla annonser ifrån USA hittar han sin bil till salu på CAR FOR SALE i montana. Han kände igen bilen på grund av några repor på luftburken. Så vi får väl bara lyckönska Anders till denna bil som han verkar förvalta bra med små justeringar varje vinter.

Även om motorutrymmet inte är i nyskick så är det otroligt roligt att se det är helt enkelt bara använt. Inga extra kablar och bytta saker eller ungdomsuppmålat.

Även om motorutrymmet inte är i nyskick så är det otroligt roligt att se det är helt enkelt bara använt. Inga extra kablar och bytta saker eller ungdomsuppmålat.

Fräna skoop sen om dom gjorde någon nytta men spelar roll dom är frän

Fräna skoop sen om dom gjorde någon nytta men spelar roll dom är frän

Har det varit 1978 hade dessa fälgar legat bakom logen och varit ersatt med ett par magfälgar som varit röd målad i hålen.

Har det varit 1978 hade dessa fälgar legat bakom logen och varit ersatt med ett par magfälgar som varit röd målad i hålen.

Förstår och svängt in på bruket med den här bilen i början på 70 talet, det var något annat än en Saab 99a det. Du hade nog blivit utesluten ur facket till och med.

Förstår och svängt in på bruket med den här bilen i början på 70 talet, det var något annat än en Saab 99a det. Du hade nog blivit utesluten ur facket till och med.