Johan och hans Grand Prix -67

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic text. Krister Lindblom foto  april 26, 2024

JOHAN OCH HAN S GRAND PRIX -67 AV SAMMA ÅRGÅNG

Johan Nilsson i Falkenberg hade sålt sin Cadillac Biarritz -60 och letade febrilt efter nästa projekt.

Denna gång skulle det bli en amerikanare med samma årsmodell som han själv och högst upp på önskelistan stod det Pontiac Grand Prix Convertible.

Pontiacs stora modeller från 1967 har till skillnad mot märkets tidigare årgångar inte varit någon vanlig syn på landets bilträffar. Den något speciella fronten är precis som smaken – delad. Antingen gillar man den eller är det tvärt om.
En som inte önskade sig något annat än en Pontiac -67 var Johan Nilsson i Falkenberg.

– Det var just Grand Prix som jag gillade. Lite kortare än Bonneville samt med den fräcka grillen med liggande strålkastare som göms under vacuumstyrda luckor och infällda parkeringsljus med blinkers i framskärmarna, säger Johan och tillägger att 1967 var enda året som modellen fanns i öppet utförande.

ETT FLERTAL JÄNKARE
Genom åren har det blivit ett 20-tal USA-bilar för Johan.
– Det började innan jag hade körkort med en Dodge Dart som jag ägde ihop med en kompis.
Strax efter 18-årsdagen blev det en Oldsmobile Toronado -66 – ovanlig modell i Sverige vid mitten av 80-talet.

– Tror det fanns sju stycken registrerade och då ägde också min brorsa en. Även skådisen Mona Zeilitz hade en Toronado -66 vid den här tiden, minns Johan.
Tio år och flera bilar senare satte han tänderna i en Mercury -49 som efter lite masserande blev en fulländad custom.

RÄTTA ÅRSMODELLEN
Ytterligare tio år förflöt och Johan hade plötsligt importerat en Cadillac Biarritz -60 från USA.
– Den bilen totalrenoverade jag till originalutförande. Höll på i flera år men kunde ändå köra en del om somrarna. Den öppna Eldoradon såldes för fyra år sedan och Johan började söka efter ett nytt projekt att fördriva fritiden med.
– Hade länge grunnat på att skaffa en jänkare med samma årsmodell som mig själv. 1967 var ju ett magiskt år, säger han med glimten i ögat. Johan visste ganska snart vad han ville ha.
– En öppen Pontiac Grand Prix slår ju allting i bilväg det här året. Problemet var bara att det inte fanns så många exemplar i det här landet.

Den portabla motorrumsbelysningen, som var ett option, har en fem meter lång kabel.

Den portabla motorrumsbelysningen, som var ett option, har en fem meter lång kabel.

Eftersom Johan inte gillade originalluftrenaren som ser ut som en stekpanna valde han en dubbelpipig variant från 1969 istället.

Eftersom Johan inte gillade originalluftrenaren som ser ut som en stekpanna valde han en dubbelpipig variant från 1969 istället.

Träimitationen är i 3M-folie. Emblemet på handskfacksluckan är också nytillverkad.

Träimitationen är i 3M-folie. Emblemet på handskfacksluckan är också nytillverkad.

Personligt
JOHAN NILSSON
Ort: Falkenberg, Halland.
Yrke: Servicetekniker.
Årsmodell: 1967.
Civilstånd: Gift med Kristine.
Första bil: Delägare i en Dodge Dart -66 som 16 åring.
I garaget: Pontiac Parisienne Custom Sport Convertible -66, DeSoto Firedome Sportsman Hardtop Coupe -57 samt GP:n.
Läser gärna: Encyclopedia of American Cars samt Bilsport Classic förstås.

Bilen är nysåld i Texas av R.O Evans Pontiac som startade sin verksamhet i Dallas 1948.

Bilen är nysåld i Texas av R.O Evans Pontiac som startade sin verksamhet i Dallas 1948.

Recept
PONTIAC GRAND PRIX CONVERTIBLE 1967
Antal tillverkade: 5.856 exemplar.
Nypris: 3.813$.
Kaross: Original plåtkaross.
Motor: V8 på 400 kubiktum med original high perf 670-toppar samt uppgraderad till 1967 års ram air vilket inkluderar, gjutjärn hedders, hp-kamaxel.
Effekt: Cirka 400 hk.
Växellåda: TH400-automat.
Chassi: Original.
Bromsar: Trummor runt om.
Hjul: Astro Supreme 15 tum.
Däck: 215/75 -15.
Lack: Cameo Ivory.
Inredning: Parchment.
Extra utrustning: Air condition, elfönsterhissar, styr- och bromsservo, elektriskt säte (förarsida), sidecorner lights, bakskärmsmonterad elektrisk antenn samt motorrumsbelysning.
Byggkostnad: Antagligen dubbelt så mycket än vad som budgeterats.
Tack till: Westside AB för all hjälp med delar, RD Autoline, CH Trim Shop, Veddige-Nisse’s Lack AB, Fossa Motor AB, Gittans Rattar, Falkenbergs Gravyr AB, Fingerprints Reklam i Falkenberg, Jonathan Svensson för fantastiskt plåtjobb, medlemmarna i Falkenbergs Yankee Club för all hjälp, ingen nämnd ingen glömd.
Övrigt: Bilen kommer senast ifrån Kalifornien men är såld ny i Dallas, Texas.

WESTSIDE-IMPORT
Några krokar lades ut och första nappet blev hos Pontiac-fantasten Thomas Nicklasson i Rörvik som hade fått hem ett gult exemplar med svart inredning.

– Nästan samtidigt fick jag veta att borta i USA körde Charles Jacobsson omkring i en vit GP-cabriolet med beige inredning, så kallad Parchment. Det var ju en mycket bättre färgkombination tyckte jag.

Kontakt togs med Charles brorsa Anders med företaget Westside i Kungälv som meddelade att Pontiacen faktiskt var på väg över Atlanten.
– Jag var hos Westside samma dag som bilen anlände och vi gjorde upp affären innan Anders hunnit köra in den i verkstaden.

KÖRDE FLITIGT
Johan berättar att Charles hade kommit över Pontiacen genom en kompis i Los Angeles som enbart sysslar med Chevrolet. Eftersom det var fel märke lät han Jacobsson
ta över ägandet.
– Charles hade gått över det mekaniska, fixat alla vakuumslangar, monterat ny sufflett, bytt matta samt klätt om sätena. Tydligen hade bilen stått undanställd i 30 år och krävde en del arbete för att bli körbar igen


FOSSA MOTOR

Väl hemma i Sverige passade Johan på att njuta av sommaren den öppna Pontiacen.

– Det var ju det extremt varma 2018 och taket var nere så gott som hela tiden. Hann med både Summer Meet i Västerås samt Power Big Meet i Lidköping förutom Wheels & Wings här i Falkenberg förstås. På väg hem från Viking Run i Danmark kände Johan att bilen började gå allt sämre.

– Hade även fått ett stenskott i vindrutan och tyckte därför att det var dags att gå igenom bilen fullständigt.
När det gäller Johan lämnas inget åt slumpen och snart var fronten och en massa annat isärtaget.

– Fick tag på ett utbytesblock med rätt tillverkningsdatum. Lämnade sedan både motor och automat till Fossa Motor på Tjörn. Fick tipset av Anders Jacobsson som brukar skicka sina drivpaket dit. Den rost som fanns på karossen fixade Jonathan Svensson till med bravur.

– Han är otrolig på att arbeta med plåt och jag är jätteglad för att han ställde upp.


UPPGRADERAD INTERIÖR

Eftersom Johan har rejäla känningar efter en trafikolycka har han svårt att skruva så mycket själv.

– Jag har fått mycket hjälp av medlemmarna i Falkenbergs Yankee Club när jag vid flera tillfällen körde fast. Eftersom sätena redan var klädda i korrekt material fortsatte han den invändiga renoveringen med att även snygga till dörrsidorna.

– Fick tag i rätt skinn borta i USA som jag lämnade till CH Trim Shop i Bodafors. RD Autoline på samma ort gjorde en ny instrumentbräda samtidigt som jag kom över ett hastighetsmätarhus med inbyggda mätare istället för varningslampor.
Den utvändiga lackeringen i originalets Cameo Ivory sprutade sedan Veddige-Nisse’s Lack AB.


EGNA IDÉER

Eftersom Grand Prix-modellen är betydligt ovanligare än exempelvis Bonneville har det varit ganska svårt att få tag på vissa prylar.

– Mycket passar förstås från Catalina Convertible eftersom den bygger på samma chassi. Men vissa saker får man uppfinna själv.
Träimitationen på instrumentbrädan, som på Pontiac-språk kallas ”burl wood” har Johan låtit tillverka i 3M-folie.

– Firman i USA som sålde det fejkade träet skröt ändå med att de hade ”the finest restoration parts available”. Men inte passade deras tejp, säger Johan som istället tog hjälp av en reklamfirma på orten.
Han har även anlitat Falkenbergs Gravyr för att få ett par av bilens emblem nytillverkade.

Johan vid sin nyinköpta Oldsmobile Toronado -66.

Johan vid sin nyinköpta Oldsmobile Toronado -66.

Vid mitten av 90-talet byggde Johan om en Mercury -49.

Vid mitten av 90-talet byggde Johan om en Mercury -49.

ENKLARE MED PONTIAC
Vad säger då den före detta Cadillacägaren om att hoppa över till GMkusinen Pontiac?
– Hade en Bonneville -66 för några år sedan och gillade komforten. Visserligen var ju Eldoradon betydligt äldre och tekniken gick snabbt framåt vid den här tiden. Johan tycker även att Pontiacen är mer lättmekad.

– För att exempelvis skruva bort frontpartiet på Cadillacen innebar det betydligt mer skruvande än vad som borde vara nödvändigt. Det är bara att konstatera att 1967 är ett mycket bra årtal både vad det gäller bilar och människor! Eller hur Johan?

Anders ”Westside” Jacobsson levererar Pontiacen.

Anders ”Westside” Jacobsson levererar Pontiacen.

Hämtning av drivpaketet hos Peter på Fossa Motor.

Hämtning av drivpaketet hos Peter på Fossa Motor.

Ratten är nygjord av Gittans Rattar med hjälp av en originalstomme som fått ny plasgjutning. Notera att överdelen är genomskinlig

Ratten är nygjord av Gittans Rattar med hjälp av en originalstomme som fått ny plasgjutning. Notera att överdelen är genomskinlig

Frontpartiet var det första som revs itu hösten 2018.

Frontpartiet var det första som revs itu hösten 2018.

Bakflyglarna krävde en del hanverk av Jonathan Svensson.

Bakflyglarna krävde en del hanverk av Jonathan Svensson.